Noord-Vietnam

Hallo

Mijn vriend en ik willen in oktober een dag of 7 reizen door het Noord-Oosten van Vietnam. Omdat dit gebied nog niet toeristisch is, werd ons aangeraden om een jeep te huren met een chauffeur en zo kunnen we zelf onze route bepalen. Is dit zo? Klopt het dat een jeep met chauffeur ongeveer 60 euro per dag kost? Ik wordt heel snel wagenziek dus een oude Russische jeep zie ik niet zitten. Kent iemand een goed adres om jeeps te huren?

Groetjes
Loes

Hallo Loes,

Het noorden van Viet Nam is nog niet touristisch, dat klopt.
Maar heel veel gedeeltes wel; Sapa en Halong Bay bijv.

wat had je in je hoofd voor route?

Je hoeft echt geen jeep te huren, kan ook gewoon een comfortabele SUV zijn en misschien voor jouw rekening houdende met de route een gewone auto.

Prijs zonder gids; chauffeurs spreken over het algemeen geen engels, zit rond de 100 dollar pd, zonder overnachting en eten. Gids erbij kost je 25 dollar meer pd.

dus USD 125 pd voor gids en vervoer + eventuele kosten voor hotel + kosten voor eten en drinken.

gr.
Ton.

Hallo

We willen graag het uiterste noorden bezoeken: cao bang, dong van… dus niet de regio van Sapa

Hallo Loes,

Heel mooi gebied en is goed te doen met een gewone auto, niet nodig om een jeep te huren.
Sommige stukken zijn wel wat hobbelig maar daar past de chauffeur zich aan aan.

Ik heb de route Ha Giang, Babe, Thai Nguyen, Hanoi gedaan in 4 dagen met een Toyota Innova.
Heb ik toch iets van je te willen bezoeken gebied gezien denk ik?
Geen probleem.

Wel zou ik een gids erbij nemen omdat men daar de engelse taal maar sporadisch of niet machtig is.
Met alleen een chauffeur die enkel vietnamees spreekt en je op een lokatie afzet en zegt, wijst op zijn horloge over 1 uur hier, weet je ook even niet waar je naar toe moet.
Dus een gids is echt een toegevoegde waarde.

Backpacken in dit gebied, ben zelf geen backpacker, lijkt mij niet te doen.
Niet tussen alle dorpjes rijden bussen ( ook geen lokale ), moet je al vervoer regelen.

Mijn advies zou zijn om zelf even je route uit te stippelen, kijken of er op internet een reisbureau is die deze standaard in zijn pakket heeft of bijna benaderd ; kan wat goedkoper zijn.

En je vraagt wat offertes op voor de voor jouw ideale route bij wat bureaus.

Dan je keuze maken; bedenk wel dat niet echt heel goedkoop is en van een prijs van 1200 USD ( volgens mij nog te goedkoop ) of meer moet je echt niet versteld staan.
Denk dat het gemiddeld in de buurt komt voor auto-chauffeur-gids-aantal dagen ( 7 )-hotel-permits al snel rond de 1500 tot 1700 voor 2 personen ( dus rond de 650 a 900 USD per persoon zonder lunch en diner ).

Je kan ook keuze maken en met een groep mee gaan, maar dan ben je dus helemaal afhankelijk van de route en hotelkeuze ( is bij prive reis vrij en kan misschien de prijs drukken of omhoog laten gaan; kan iets zijn om te besparen ).
Ook heb je dan de kans tussen chinezen terecht te komen met een chinese gids die ook geen engels kan omdat de doelgroep chinees is.

Ik heb deze trip gedaan met een vietnamees bureau,die voor de 14e keer komend december mijn vakantie regelen in Viet Nam en al 13 maal tot volle tevredenheid.
Zitten wel hoog in de markt, maar denken wel mee als de offerte boven je budget is en komen dan wel met een alternatief.

gr.
Ton.

@Ton: wij hebben een stuk van onze route met motor afgelegd, dat is hier zeker niet mogelijk?

Hallo Britt en Loes,

Britt, bedankt voor de aanvulling.

Ja hoor, zoals je bijna alles kan regelen in Viet Nam, zijn er voldoende operators die dit in hun pakket hebben zitten.

Er zijn ook fiets tours te boeken ; wel in combinatie met een auto; dus een stuk met de auto en dan bijv 40 km fietsen.

gr.
ton

Beste Loes,
Wij hebben begin mei een 8 daagse Noord-Oost trip gedaan met Chauffeur en uitstekende gids geboekt via http://www.vietnamcarte.nl/.
Prachtige trip die ook m.i. niet echt op eigen houtje gedaan moet worden m.n. vanwege de kennis van de gids en het gemak dat alles geregeld is. we betaalden rond de € 550,-.
Er wordt op het ogenblik heel veel gewerkt aan de weg waardoor deze slecht tot zeer slecht. De gemiddelde snelheid was 40 km p/u en dan m.n. in de buurt van Cao Bang.
Naast de wegen was de trip was ongelooflijk mooi en een absolute aanrader! We hebben een blog bijgehouden mocht je dat interessant vinden om te lezen: http://bere.waarbenjij.nu/?page=messages&intTravelId=349211

gr. René

Hallo Rene,

Valt toch wel mee, die 40 km/hr?
Op de A1 weg is die niet echt veel hoger; 50 a 60 km/hr.

Neem aan dat €550, USD 680, per persoon is?

Loes,
Ik heb mijn trip overigens gedaan met Bufallo Tours.

Zag ik deze vergeten was te vermelden.

gr.
Ton.

Ton,

Het klopt dat 40 km in dat perspectief wel meevalt maar wanneer je 240 km moet rijden is het natuurlijk wel wat anders dan in Nederland en daar moet je even aan wennen!

René

Bedankt voor alle tips! We zijn nu aan het puzzelen en kunnen amper wachten tot het vertrek

Heel veel plezier en succes met het gepuzzel! Geniet van de voorpret! :slight_smile:

Gelukkig dat we op vakantie zijn als we met 40 km p/u over de wegen van Vietnam vervoerd worden :smiley:

Groetjes, Anne