Hallo Loes,
Heel mooi gebied en is goed te doen met een gewone auto, niet nodig om een jeep te huren.
Sommige stukken zijn wel wat hobbelig maar daar past de chauffeur zich aan aan.
Ik heb de route Ha Giang, Babe, Thai Nguyen, Hanoi gedaan in 4 dagen met een Toyota Innova.
Heb ik toch iets van je te willen bezoeken gebied gezien denk ik?
Geen probleem.
Wel zou ik een gids erbij nemen omdat men daar de engelse taal maar sporadisch of niet machtig is.
Met alleen een chauffeur die enkel vietnamees spreekt en je op een lokatie afzet en zegt, wijst op zijn horloge over 1 uur hier, weet je ook even niet waar je naar toe moet.
Dus een gids is echt een toegevoegde waarde.
Backpacken in dit gebied, ben zelf geen backpacker, lijkt mij niet te doen.
Niet tussen alle dorpjes rijden bussen ( ook geen lokale ), moet je al vervoer regelen.
Mijn advies zou zijn om zelf even je route uit te stippelen, kijken of er op internet een reisbureau is die deze standaard in zijn pakket heeft of bijna benaderd ; kan wat goedkoper zijn.
En je vraagt wat offertes op voor de voor jouw ideale route bij wat bureaus.
Dan je keuze maken; bedenk wel dat niet echt heel goedkoop is en van een prijs van 1200 USD ( volgens mij nog te goedkoop ) of meer moet je echt niet versteld staan.
Denk dat het gemiddeld in de buurt komt voor auto-chauffeur-gids-aantal dagen ( 7 )-hotel-permits al snel rond de 1500 tot 1700 voor 2 personen ( dus rond de 650 a 900 USD per persoon zonder lunch en diner ).
Je kan ook keuze maken en met een groep mee gaan, maar dan ben je dus helemaal afhankelijk van de route en hotelkeuze ( is bij prive reis vrij en kan misschien de prijs drukken of omhoog laten gaan; kan iets zijn om te besparen ).
Ook heb je dan de kans tussen chinezen terecht te komen met een chinese gids die ook geen engels kan omdat de doelgroep chinees is.
Ik heb deze trip gedaan met een vietnamees bureau,die voor de 14e keer komend december mijn vakantie regelen in Viet Nam en al 13 maal tot volle tevredenheid.
Zitten wel hoog in de markt, maar denken wel mee als de offerte boven je budget is en komen dan wel met een alternatief.
gr.
Ton.