Auto met chauffeur in Vietnam

Wie kan vertellen hoeveel je per dag in Vietnam betaalt voor een auto met chauffeur. Is er iemand die zo heeft gereisd van Hanoi naar HCM City. Ton misschien? Voor de goede orde vertel ik er bij dat we nog geen vast omlijnd plan hebben en nog moeten uitzoeken of Hanoi.Dalat.Halong Bay.Mau Chau.DMZ.Hoi An.My Lai.Mui Ne.Mekong Delta.HCM wel in iets van 24 dagen, excl. vliegen, passen. We zijn ‘snelle’ reizigers. Alvast hartelijk dank voor degene die advies kan geven.

Hallo E,

Ja, ik heb het 1 x gedaan, maar zou het, weten wat ik nu weet, zou ik het iets anders aanpakken.
Ik heb het in 19 dagen gedaan, maar is wel veel reizen.

De prijs is ook afhankelijk of je rond de 21 dagen privevervoer met dezelfde chauffeur wilt of alleen voor de trajekten.
wij hadden continu de chauffeur en auto+gids; is de meest luxe optie maar wel de duurste.

Aangezien je schrijft dat jullie snelle reizigers zijn is het misschien verstandig om sommige stuken te vliegen ( bijv. van Hanoi naar Hue ).
duurt met de auto 2 dagen en wanneer je vliegt is dit in 5 uur incl alle transfers.
Bedenk ook dat het verkeer in Viet Nam niet echt snel gaat; gemiddeld 50/60 km/hr.

Maar nu je vraag.

Ik heb even gekeken wat ik voor komend december en januari betaal voor de transfers en de dagen dat we gebruik maken van de privechauffeur en gids.
De benzineprijs is vrij hoog in Viet Nam houd dat even in je achterhoofd.

Ik betaal nu gemiddeld 120 USD per dag voor transfers; is ongeveer gelijk voor 1 dag.
Wil je hem alle dagen ( zeg die 21 ) dan komt er per dag 7.5 usd bij voor overnachtingen en eten+drinken.

Nadeel van de chauffeurs is dat ze geen of slechts enkele woordjes engels kennen en op stukken van 6 uur is het dan wel saai.
Daarom hadden we, en nu ook, er een engelstalige gids erbij die ook nog eens wat plekjes kende net naast de route en deze zo meepakte.
Kost je rond de 25/30 UDS per dag zonder overnachting + eten.

Samenvattend
Reken voor chauffeur gedurende de gehele trip rond de ( 7.5 is heel minimaal, denk dat het wat meer is )
21 x 120 + 21 x 7.5 = 2520 + 157 = 2700 USD
2 x 120 + 2 x 7.5 = 240 + 16 = 256 USD
________
2956 USD

Die die extra is voor het terugrijden wanneer je dus alle dagen dezelfde chauffeur hebt

Ben dus wel van mijn gemiddelde trajektprijs uitgegaan.
Maar zo heb je misschien een idee.

Wil je alle dagen dezelfde gids
23 x 30 + 23 x 10 = 690 + 230 = 920 USD erbij.

Is dus prijzig.
Dus daarom het idee van de trajekten.
Zo kan je op diverse plaatsen een tour boeken prive met gids en ben je goedkoper uit.

Ik hoop dat het je niet tegenvalt en dit ongeveer in gedachte had.

Maar ik denk dat je even moet bekijken wat je reisschema gaat worden en dan heb ik misschien nog wel opties om toch prive en met gids wat honderden USD goedkoper uit te zijn.

gr.
Ton.

Even off topic: ik heb je berichttitel ietsje aangepast.

Daarnaast heb je hele uitgebreide info van Ton gekregen! Kun je vast wel wat mee!

Groetjes, Anne

Hallo Ton, Reuze bedankt voor je uitgebreide informatie! Je bent geloof ik wel een 'Vietnam-kenner."

Hallo E,

Ik ben niet echt een kenner, maar heb meer een passie voor dit land en probeer met mijn ervaringen mensen ook enthousiast te krijgen en met wat vragen beantwoorden een kleine bijdrage te leveren aan hun verdiende vakantie.

Moet er wel even bij schrijven dat ik ook niet alles weet en een lijntje naar Viet nam heb voor echt moeilijke vragen voor mij of vragen waarover ik twijfel.

Denk daarbij over vragen over visa ed; verkeerd opgevolgd antwoord kan je reis zo maar bedreven en daar waag ik me niet aan, daarom vraag ik vaak even een verificatie in Viet Nam zelf, bij een goed geïnformeerde en zakelijk kundig iemand.

N.a.v. van je opmerking heb ik net even berekend hoeveel dagen ik al in Viet nam ben geweest, en ik schrok er eigenlijk wel even van.

De afgelopen 8 jaar ben ik 364 dagen in Viet Nam geweest, komt neer op
45,5 dagen per jaar gemiddeld voor de 13 reizen.

Ik heb alles beneden Hue bijna alles al zeker 5x bezoekt via alle verschillende wegen.
Hanoi en omgeving minimaal 2 en sommige gebieden 3 x.

gr.
Ton.

Beste Ton,

Wij gaan in Feb. naar Vietnam en willen onze reis in delen knippen
4 dagen Hanoi - in die periode trip naar Halong Bay en terug (auto met chauffeur/gids huren)
vliegen naar HUE, daar paar dagen blijven
dan met auto naar Hoi-An, 2 dagen daar
vliegen van Da nang naar Nha Trang
Nha Trang- beach holiday - 4 dagen
Met **auto **via Dalat naar HCM -3 dagen
met auto van HCM naar Can Tho en terug - 2dagen

Vraag: Graag je tips mbt ons idee voor bovenstaand reisplan
Waar/hoe auto met chauffeur/gids huren (korte trips lijkt me)
Beter om per trip een tour te boeken ? en waar ?
Andere wetenswaardigheden die kunnen helpen?

Wij kijken er erg naar uit en alle hulp is welkom om dit tot een mooie reis te maken.
Alvast bedankt.

groet,
Haaye

Hallo Haaye,

Helemaal leuk dat je naar Viet Nam gaat.

Heb wel even een vraag voor Hanoi en omgeving.

Wil je een 1-daagse trip, of of met een overnachting in de bay?

Omdat je dit met een auto wilt doen dan is het bij een 1-daagse trip aan te raden om dit bij 1 reisorganisatie te doen.
Dan het je altijd nog je gids als een soort baken voor je vragen en ben je niet verloren in de groep op de 1-dags boot.

Wil je wel een overnachting, kan het voordeliger zijn om even te kijken of het bureau , waar je je Halong Bay tour boekt ook de optie voor een auto heeft.
De tour in Hanoi dan dus met auto en gids door een andere organisatie , kan voordeliger zijn.

Dit dus dan tegenover zetten, tegenover een totaal bedrag van een organisatie die je alles wilt laten regelen.

Misschien even een uitleg hoe de grotere reisorganisaties werken ( niet de reisbureaus aan de straat ).

De organisaties hebben wel enkele wagens in eigendom en chauffeur als personeel.
Ook is er een soort poule waar ze auto’s en chauffeurs kunnen inhuren.

Afhankelijk van de prijs, soort auto, en hun ervaringen met chauffeurs enz. kiezen ze daarop hun chauffeur en auto ( deze mensen zijn zelfstandigen ).
Wanneer je je dus een prijs krijgt en deze is te hoog, kan je onderhandelen, maar dan krijg je een oudere auto bijv.; je weet niet waarop de oorspronkelijke prijs is gebaseerd.
Kan op een Mercedes ML zijn en na de onderhandelingen zit je in een Civic van 1998.
Goede organisaties zullen wel wat zakken, maar niet veel; je kan dan een gratis diner krijgen en een kleine geldelijke korting omdat ze je niet in die Civic willen vervoeren.

Hue naar Hoi An.
Goed idee, maar wel even goed kijken dat je over de pas gaat en ook uitzicht hebt op het strand, of beter je dit ook bezoekt.

Nha Trang-Dalat naar Saigon.

Ik zou voor de tijd in Nha Trang niets georganiseerd boeken met de auto.

Voor de transfer en de tijd in Dalat en de transfer naar Saigon, dan wel een auto en gids erbij voor je Dalat dagen minimaal.
mijn voorkeur zou uitgaan om vanaf het vertrek uit Nha Trang t/m Saigon al een gids te hebben.

Waarom;
Je kan dan de kleine waterval bezoeken ( Elephant Waterfall ), een mooie tempel.
Heb je meteen de gids erbij.

Saigon Can Tho

Is een beetje afhankelijk wat je wilt doen, maar wil je dit met een auto, dan ook met gids en dat via een reisorganisatie doen.
Je kan dan op de weg heen naar Cai Be bezoeken, daar varen en lunchen en dan naar Can Tho; prive of aansluiten bij een groep

In Can Tho kan je de zelfde beslissing nemen, grote prive boot, kleine, of aansluiten bij een groep.
Will je prive , dan kan je wel de route zelf beslissen en de stops en je hebt je gids erbij.

Maar Can Tho , vanuit Saigon is ook prima alleen te doen en dan bespaar je kosten.

Ik zelf reis altijd per auto om diverse redenen, maar is wel de duurste optie om te reizen in Viet Nam.

Iedereen reist op zijn budget, schema enz en een ieder kan een geweldige tijd beleven in het mooie Viet Nam op zijn manier.

gr…
Ton.

Beste Ton,

Dank voor de uitgebreide info, daar kan ik wat mee!
Nog even een aanvullende vraag.
Ik wil graag voor de reis begint, de tours en auto met chauffeur/gids regelen.
Bij welke (lokale) reisorganisaties kan ik dat het beste doen.
Bedankt!
groet,
Haaye

Hallo Haaye,

Er zijn diverse bureaus die dit aanbieden, en je dit ter plekke en ook via internet regelen.

Ik heb bij al mijn bezoeken alleen maar ervaring met 1 bedrijf.

Deze had ik bij mijn eerste bezoek en was gewoon goed, en dus ben niet meer over gestapt.
Heb ze nu voor de 14e keer weer ingeschakeld.

Ook op “tripadvisor” staan ze vrij hoog aangeschreven.

Ik ga er vanuit dat je weet dat de prijs misschien even schrikken is, maar dat je dit hebt ingecalculeerd.

Maar ik ga altijd met Buffalo Tours
http://www.buffalotours.com

Zitten wel wat hoger in het segment ( qua prijs en luxe ), maar perfecte service en goede auto’s , met veilig rijdende chauffeurs.

Wanneer je alles in 1 pakket zou willen doen, dus alle reizen met de auto, dan is mijn contact hiervoor Ms. Nhi ( staat ook op mijn avatar )

Yen Nhi @ BuffaloTours <nhi.ho@buffalotours.com>
Of Ms Dao, maar die is deze week niet aanwezig en komt pas op 5-10 terug.
Dao Nguyen Le Quynh <dao.nguyen@buffalotours.com>

Wil je alleen het noorden bij hen boeken, dan is daar mijn contact Ms. Ha.
Ha - Buffalo Tours (ha.lo@buffalotours.com).

Moet je wel schrijven , dat ze , wanneer je ook een hotel wilt, ze wel met wat luxere hotels aankomen.
Er zijn natuurlijk altijd goedkopere alternatieven om zo de prijs te drukken.

Nu wat algemener

Wil je alles in 1 pakket dan op het laatst van de onderhandelingen vragen om gratis VOA incl. stamp fee, gratis transfers van en naar vliegvelden.

Bovenstaande geld een beetje ook voor andere maatschappijen; commissies bij een duurder hotel zijn groter dan bij een goedkoper hotel.

Zou gewoon een offerte aanvragen en ook de hotels en de boot aan hun overlaten ( wel je route aangeven ).
Dan even bestuderen en op internet kijken of dit je bevalt , en kijken naar alternatieven en deze terug koppelen.

Bevalt het je wel, dan proberen te bezuinigen op de transfers, en visa; lukt over het algemeen wel om daar wat te besparen.

Ik hoop dat er meerdere mensen , met hun ervaringen reageren met andere bureaus waar ze een auto geregeld hebben voor hun vakantie.

gr.
Ton.