Noord-Sumatra combineren met Oost-Java in 3 weken

Komende zomer ga ik 3 weken rondreizen door indonesië (yesss!!)

Ik heb het plan opgevat om Noord-Sumatra (Natuur/Oerang Oetans) te combineren met Oost-Java (Cultuur). Na zo’n reis is het natuurlijk lekker om even een paar dagen bij te komen op een lekker strand (beetje snorkelen/zwemmen en lui doen).
Omdat ik niet zoveel zin heb in drukke toeristische toestanden lijkt Bali me niet heel geschikt. Hebben jullie nog leuke tips?

Het idee is om binnenlands te vliegen om tijd te winnen:

Optie 1:
Jakarta-Medan-Yogjakarta en terug naar Jakarta vanaf een vliegveld in de buurt van de laatste strandbestemming

Optie 2:
óf andersom:
Jakarta-Yogjakarta-Medan en terug naar Jakarta vanaf een vliegveld in de buurt van de laatste strandbestemming

Welke volgorde zouden jullie kiezen?
En met welke strandbestemming zouden jullie eindigen die niet ‘bali-druk’ is? Zowel voor Noord-Sumatra als Oost-Java?

Overige tips zijn ook van harte welkom voor onze reis! Graag zelfs:)

Hoi,

Je hebt het over Oost-Java, maar ook over het vliegveld van Jogjakarta, en dat is Midden-Java. Aangezien je naar Java zegt te komen voor cultuur is Jogjakarta waarschijnlijk inderdaad wat je bedoelt. Desalniettemin kan je Midden-Java en Oost-Java ook combineren, als je bijvoorbeeld ook de Bromovulkaan wilt bezoeken (het belangrijkste vliegveld van Oost-Java is Surabaya).

Ik heb zelf geen ervaring met stranden in Noord-Sumatra. Voor “zwemmen en lui doen” is het Tobameer daar wel een optie, maar voor snorkelen niet.

Op Java zijn in principe de mooiste stranden aan de zuidkust. Ten zuiden van Jogjakarta zijn allerlei stranden, zoals Parangtritis. Ook hier ben ik nooit geweest, maar ik denk dat snorkelen ook hier niet ideaal is. Dat is tenminste zo bij de stranden aan de zuidkust van West-Java, waar de golven vaak vrij hoog zijn en de gangbare activiteit eerder surfen dan snorkelen is. Een andere optie, waar je wel goed kan snorkelen, zou echter zijn om naar de Karimunjawa-eilanden te gaan, ten noorden van Midden-Java. Er zijn boten daarnaartoe vanaf Jepara en Semarang, en Semarang heeft ook een vliegveld vanaf waar je terug kan vliegen naar Jakarta.

Groeten,

Erwin

Je zou er ook voor kunnen kiezen om op Jogjakarta te vliegen en oostwaards te reizen en vanaf Malang naar (volgens mij via Jakarta) Medan te vliegen daar in Bukit Lawang of Ketambe voor de Orang Oetans te gaan en vervolgens via Banda Atjeh naar Pulau Weh voor een heerlijke strandvakantie en om te snorkelen of te duiken. Houdt er wel rekening mee dat het reizen op Sumatra meer tijd in beslag neemt. Soms is er vliegverbinding tussen een nabijgelegen plaatsje bij Ketambe naar Banda Atjeh. Vervolgens vliegen naar Medan of Singapore en naar huis.

Op zich klinkt dat als een heel leuk plan maar ik tel wel behoorlijk wat binnenlandse vluchten in je voorstel:

Jakarta-Yogjakarta
Malang-Medan
Medan-Banda Aceh
Banda Aceh - Medan
Medan - Jakarta

We willen proberen maximaal drie keer binnenlands te vliegen.

Het is wel een route die me heel interessant lijkt!

• Updated - - -

Overigens hebben we al retourtickets via Jakarta van en naar huis.

Wil je persé eindigen op het strand? In juli ga ik ook drie weken naar Indonesië. Mijn route: Jakarta - Bandung - Pangandaran (schijnt het mooiste strand op Java te zijn)- Yogjakarta - Medan / bukit lawang - Samosir - Surabaya /Bromo - Lombok Tetebatu en dan nog chillen op de Gilis. Misschien een beetje omslachtig en het tempo ligt hoog, maar qua kosten en reistijd het meest efficiënt. Elk eiland heeft drukke en minder drukke stranden…