Noord-Koreaanse souvenirs

Hallo,

Ik ga dit jaar naar beide Koreas. Ik ga eerst weer naar Noord-Korea en onder andere naar Rason. Ik krijg dus een stamp in mijn paspoort hiervoor.
Ook ben ik van plan wat te kopen als ik wat leuks zie. Voor Noord-Korea betekent dit dat er “propaganda” tussen kan zitten. Ik ben niet van plan dit in het openbaar te laten zien als ik in Zuid-Korea kom, maar is het een probleem als ik überhaupt dit meeneem het land in?
Het is alleen bedoelt voor souvenir doeleinden voor als ik weer thuis ben, maar daar kom ik niet voordat ik in Zuid Korea ben geweest. Ik zal het zonde vinden als dit in beslag wordt genomen of als ik Zuid-Korea niet in mag.

Ik heb beide landen wel tijdens een enkele reis bezocht, maar dan in omgekeerde volgorde. En weliswaar had ik geen al te dubieuze Zuid-Koreaanse souvenirs, maar alles wat ook maar enigszins twijfelachtig was (of wat ik domweg overbodig of te zwaar vond om mee te zeulen) heb ik toen in Beijing op het kantoor van de reisorganisatie achtergelaten en na terugkomst weer opgepikt. Maar zoiets zal in jouw geval geen optie zijn vermoed ik? Wellicht zou je anders na terugkeer in China de spullen naar huis kunnen sturen per post?

Wat betreft je paspoort, met Rason heb ik nog geen ervaring, maar heb/krijg je daarvoor een visum in je paspoort, of een los visum? In dat laatste geval krijg je ook geen stempel in je paspoort. Ik heb aan m’n laatste reis wel een Noord-Koreaans visum en bijbehorende stempels in m’n paspoort overgehouden, maar toen ik enkele maanden later daarmee naar Zuid-Korea reisde is het ze bij binnenkomst volgens mij niet eens opgevallen. Bij vertrek overigens wel, die douanier schrok zichtbaar even, maar liet me zonder verdere vragen gewoon doorlopen.

Eenmaal bij de bagageband kijken ze normaal gesproken niet eens naar je paspoort. Daardoor is de kans dat ze überhaupt in je bagage zullen kijken minimaal, maar mochten ze dit wel doen en daarbij die spullen zien dan acht ik de kans zeker aanwezig dat ze er moeilijk over zullen doen. Het lijkt me sterk dat ze je daarom de toegang tot het land zullen weigeren, maar of je die spullen dan meekrijgt is zeer de vraag.

1 like