Souvenirs uit Noord Korea?

Welke Souvenirs heb je meegenomen na je reis/reizen in Noord Korea. Of wat had je willen kopen maar heb je toen, om wat voor rede dan ook, niet gedaan?

ik lees er hier wat over http://www.tripadvisor.co.uk/ShowTopic-g294443-i9734-k5073810-Souvenirs-North_Korea.html

Zijn er Souvernir-tourist-traps, dingen die echt veel te duur zijn en je ergens mooier of misschien ook nog goedkoper kan krijgen?

Wat zijn jouw Souvenir ervaringen uit DPRK, :foto: is natuurlijk helemaal :cheer:

Wat je bijna overal wel tegenkomt is een boekwinkeltje, ondanks een structureel tekort aan papier zijn dat toch wel de populairste souvenirs. Een aantal van mijn aankopen:

  • een reisgids, met weliswaar een kaart van geheel Korea zonder grens, maar alleen het noorden wordt beschreven. En aan een hoop beperkingen wordt wel heel makkelijk voorbijgegaan…
  • phrasebook, met uiteraard een stel mooie revolutionaire zinnetjes
  • diverse magazines, welke overigens deels ook op Naenara als PDF te lezen zijn.
  • Kim Jong-Il: Day of Having Korea Reunified
  • Backstage Manipulations Disclosed, over hoe de VS achter alles zit

Aan de verzamelde werken van Kim Il-Sung en Kim Jong-Il heb ik me overigens nog niet gewaagd…

Posters zijn een wat apart verhaal, er zijn wel wat legale posters, maar die zijn meestal niet zo boeiend. Er is ook een schemergebied met propagandaposters, met een beetje aandringen kunnen die soms ook geregeld worden, maar dan gaat wel eerst de deur van de winkel op slot. Mocht je er bij het verlaten van het land overigens om gevraagd worden, zeg dan altijd dat het paintings zijn, nooit posters. Anders moet je er op rekenen dat ze, zonder dat ze überhaupt bekeken worden, in beslag worden genomen.

Verder:

[ul]
[li]cd’s en DVD’s, vooral de laatste keer heb ik flink wat films ingekocht.[/li][li]Pins doen het ook goed, al kan je een pin met de leiders erop echt vergeten, daarvoor moet je naar Dandong (China).[/li][li]postzegels, uiteraard veelal voorzien van een mooie dosis propaganda[/li][li]geld: oude (ongeldige) biljetten worden gewoon als souvenir verkocht, actuele biljetten kan je soms bij de receptie van het Yanggakdo Hotel wisselen. Douane kan er wel moeilijk over doen, maar als je zegt dat je ze bij dat hotel hebt gewisseld als souvenir knijpen ze wel een oogje dicht.[/li][li]drank: soju, wodka, en soms ook snake wine. Heb de laatste keer wel overwogen een flesje mee te nemen, maar was bang dat de douane hier er weleens problemen mee zou kunnen hebben.[/li][li]sigaretten, mooie pakjes, spotgoedkoop en naar het schijnt gruwelijk smerig. Niet voor niets nemen bijna alle toeristen westerse sigaretten mee voor de gidsen…[/li][/ul]
Prijzen wisselen nogal, boeken of drank bijvoorbeeld zijn niet al te duur, maar schilderijen of beeldjes kunnen knap aan de prijs zijn. En aangezien het dan niet om typisch Noord-Koreaanse dingen gaat laat ik die sowieso aan me voorbij gaan.