Noord India rondreis van 4 weken

Hallo,

vanaf half november tot ongeveer half december willen we naar Noord india gaan, heeft er iemand nog tips voor ons??

bijvoorbeeld op wat voor dagbedragen / uitgaven voor eten en drinken, hoe ga je om met de armoede die we ongetwijfeld tegenkomen ( het wel of niet geven van geld aan de bedelende medemens zonder geheel belaagd te worden).

Heeft iemand ervaring met de treinreis Varanasi naar New Dehli.

Shekhawati doen we ook aan las hier op het forum dat dat zeer de moeite waard is.

alvast bedankt,

Pardede:wereld:

Wat je uitgeeft per dag hangt volledig van je eigen comfortzone af. Zelf leg ik me een maximum van 1000 Rs (+/- 16 €) per dag op en daar kan ik rijkelijk van leven naar mijn gevoel.

De treinreis van Varanasi naar Delhi is ok, niks speciaals. Als je opteert voor een nachttrein, kom je lekker uitgeslapen aan in Delhi.
Keten wel je bagage vast aan de voorziene lussen onder de zetels, er zou veel diefstal voorkomen op die lijn, maar daar heb ik nog nooit wat van gemerkt.

1 like

Hoi,

De treinreis varanasi/Delhi in inderdaad lekker slapen. Neem een tweede klas ticket en je zit prima veilig. Ik heb nooit kabels nodig gehad. Ik voelde mij altijd veilig.

Tja de armoede. Als je wat wilt geven zoals eten, zorg altijd dat je het open geeft. Zoals koekjes maak het pak koekjes open voordat je het geeft. Of bij een banaan maak de banaan eerst open en geef hem dan. Veel mensen die bedelen om voedsel verkopen het zelf. Vaak als ik het open gaf, hoefde ze het niet meer. Dat maakte duidelijk dat ze geen honger hadden, maar het wilde door verkopen.

veel plezier het is een leuk en makkelijk land om te reizen. Met een creditcard kan je makkelijk zelf alle bus en trein tickets op internet regelen. En plan niet te veel. Zelf had ik samen met mijn reisgenootje een reisplanning gemaakt maar deze ging in de tweede dag al de soep in nadat de treinen aan het staken waren haha.

:dag:

1 like

Shekawati is idd erg goed om bijv je reis mee te beginnen. Tip: heerlijk hotel in jhunjhunu boekken (met zwembad), aardige mensen, heerlijk eten. Er is ook een museum mbt schilderingen van oude haveli’s en je kunt zo’n haveli van binnen bekijken. Mijn dochter van 10 mocht aan oude maalsteen draaien met assistentie van man in dothi. Mandawa is ook mooi, havelihotel is aanrader. Van daaruit zou je naar bikaner, jaisalmer, jodhpur, ranakpur, udaipur kunnen gaan? Pushkar en via agra terug naar delhi en dan trein naar varanassi. Dan ben je al wat gewend.
Tips voor bedelen: niks geven. Bedelindustrie draait op krijgen van dingen die meteen weer doorverkocht worden. Eten en spullen zijn dus niet voor de bedelaars zelf maar is handelswaar. Als je mensen echt wilt helpen zijn er genoeg andere wegen om dat te doen.

1 like

Hallo,

Ook wij zijn bezig onze reis door noord-india te plannen. Via velen hoor ik dat het verstandig is om vooral de treintickets ruim van te voren te boeken. Op veel trajecten is het makkelijk om hier informatie over te vinden.

Ik heb echter moeite om informatie te vinden over de mogelijkheden van vervoer op het traject delhi-shakhawati-bikaner-jaisalmer. Hebben jullie hier ervaring mee?

Daarnaast vroeg ik me af of iemand tips kan geven over het verstandig is om vooraf te reserveren voor overnachtingen (middenklasse hotels). Wij vertrekken 23 december voor drie weken.

Ook vroeg ik me nog af of jullie nog tips hebben voor absolute must-sees? We zijn nu van plan een rondje rajasthan te doen en willen ook graag naar varanasi.

Ik kijk uit naar jullie reacties!!

Ik denk dat je voor Shekhawati in het station Churu moet af- en opstappen. Je kan hierheen een trein (04043)nemen vanuit Old Delhi om 05h00, en je komt aan om 09h58.

Dezelfde trein rijdt ook verder naar Bikaner en komt daar een dikke twee à drie uur later aan.

Vanuit Bikaner naar Jaisalmer zijn er twee dagelijkse treinen, eentje overdag (14704), vertrek 07h20 (unreserved) en eentje 's nachts (14702), vertrek 23h35 (second en sleeper).

1 like

Als aanvulling op mijn info: Als je aankomt In Delhi is het fijn om meteen Shekawati in te gaan, geeft je tijd om wat rustiger te wennen aan al die impressies… Ook als je daar over kleine marktjes loopt wordt je niet meteen zo ‘lastig gevallen’ als in grotere steden. Hou er rekening mee dat het ook best fris kan zijn in december/januari, zeker ook bij bekijken Taj rekening houden hiermee, zou jammer zijn als je die niet in volle glorie kunt bewonderen vanwege bewolking.
Ik weet niet of je al eerder in india bent geweest of via treinen en bussen hebt gereisd maar hou er rekening mee dat het in india echt compleet anders aan toe gaat. De trein/bus kan rijden… maar soms ook gewoon niet of op hele andere tijd. Andere optie voor je/jullie kan zijn om bijvoorbeeld een gedeelte van het traject met auto met chauffeur te doen en dan bijv. delhi-varanassi met trein als afsluiter. Ik zou niet beginnen met Varanassi maar jezelf eerst onderdompelen in alles wat India je te bieden hebt.
Eet op plaatsen waar meer mensen aan het eten zijn. En drink alleen uit echt afgesloten flessen! En eet geen softijs/roomijs want ook dat wordt vaak gemaakt met water van daar en onze magen zijn daar gemiddeld genomen niet aan gewend. Zorg dat je antibiotica bij hebt ingeval van ernstige delhi-belli. Gewone diarheeremmers kunnen soms gewoon niet helpen of zelfs de boel verstoppen. Tip: kleine thermosfles meenemen zodat je het koude water dat je koopt ook langer koel houdt. Of in december: je wat warm water bij hebt voor bijv een snel cupasoupje of koffie of zo. En vergeet niet: wetties…
Ranakpur is echt een zaligheid, heerlijk hotel met zwembad hebben ze daar. En rust. Geweldig mooie Jaintempel maar ook kleiner tempel waar je met kleine bergwandeling naartoe kunt lopen, uitgehouwen in rots.
Als je chauffeur zoekt: www.devarosa of www.thepearlsofindia
Beiden betrouwbaar. Chauffeurs hebben vaak goede tips van do’s and dont’s en geven je tips voor hotels within budget. Geef zelf aan wat je eisen zijn.
Reisafstanden zijn vaak wel heel anders dan hier. Maar ik denk dat december en januari een hele mooie tijd is om te gaan. Geniet van India, de prachtige cultuur en bijzondere mensen. Laat je onderdompelen in het geluid, de geur, de muziek en het eten. Geniet! Probeer ook -als je chauffeur regelt- om bij mensen thuis te koken, dat is geweldig. Als je dan wat mee wilt nemen als ‘kadootje’: vrouwen meten hun rijkdom vaak af aan aantal pannen dat ze hebben. Heel veel plezier.

1 like

Bedankt voor jullie tips! Hier hebben we zeker wat aan. We zijn de afgelopen dagen bezig geweest een route samen te stellen, maar is zoveel te zien dat ik graag nog van jullie hoor wat jullie van de volgende route/plaatsen vinden:

Delhi
Agra
Shekhawati
Bikaner
Jaisalmer
Jodhpur
Jaipur
Udaipur
Khajuraho
Varanasi
Delhi

We denken, gezien de relatief korte tijd, dat we het eerste gedeelte met een privé chauffeur zullen reizen en dan het traject Khajuraho-Varanasi-Delhi met de trein.

Ik heb het vermoeden dat dit wellicht wat teveel is, we hebben namelijk helaas maar 19 dagen te besteden in India. Hebben jullie een idee welke van deze plekken we absoluut moeten zien en welke eventueel geschrapt kunnen worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Mijn advies: na aankomst in delhi zo snel mogelijk delhi uit… naar Shekawatistreek: hotel in Jhunjhunu met zwembad of heritagehotel in mandawa (haveli museum in buurt van jhunjhunu), beiden goed.
Door naar Jaipur (Amber Fort en fort op heuvel) en dan lange ruk naar Ranakpur (Jain temple, heerlijk hotel met zwembad, tempel boven in heuvel uitgehouwen in grot) - even bijtanken!, Pushkar (kamelenmarkt in okt/nov: schijn je gezien te moeten hebben! check de datum hiervoor, Agra (Taj moet je oostingang nemen en leuke voorstelling van tajverhaal in theater vooral is leuk) + heerlijke pizzahut: try the spicy chicken wraps, Delhi (Lodi park en Gandhimuseum (mahatma gandhi!) en dan treintraject. Zo heb je overal 2 of 3 dagen. Anders shekawati laten vallen en meteen via jaipur naar beneden zakken. Geeft je meer tijd voor treintraject. Check op site www.pearlsofindia, zij kunnen je vast verder helpen. www.devarosa is ook prima. Succes ermee en geniet van de mooie reis. :zon02::zon02:

1 like