Wij vertrekken in september voor 4 weken naar noor india, onze eerste ontmoeting met dit land. Wel meer in Azie gereist.
Als ik de verschillende sites een beetje afloop kom ik vaak de volgende steden tegen: Delhi, Bikaner, Jaisalmar, Jodphur, Udaipur, Jaipur, Agra en Varanasi.
Nu ben ik benieuwd of dit erg toeristische plekken zijn. Ik heb hier niks op tegen, als het dan maar wel de moeite waard is! Ik wil het dus niet doen omdat dit ‘nu eenmaal het standaard rondje is’. Hoe heb je deze plekken ervaren?
En ik ben benieuwd of je nog andere tips hebt. Wat vinden indiers zelf bijzondere plekken/ steden/ gebieden? Waar zijn verrassende plekken?
Wij vertrekken op 25 augustus 2008 7 weken naar N-Indië, het is ook onze eerste ontmoeting met dit land en Azië.
Wij gaan een 3-weekse trekking doen door het Zanskar gebergte, we gaan dus dwars door de provincies Ladakh en Himachal Pradesh. Daarna verkennen we de streek rond Manali, Dharamsali en Amritsar. En sluiten onze trip af met de gouden steden van Rajasthan.
Het is niet van onze gewoonte maar we hebben deze trip op maat laten maken via www.himalayanfrontiers.com
Mijn eerste keer in India ben ik vnl. in Tamil Nadu & Karnataka geweest. In een maand tijd ben ik minder toeristen tegen gekomen dan in 1 dag Delhi. Dus, verwacht niet dat je er in je eentje rondloopt. Zeker bij de toeristische trekkers kom je vanzelfsprekend best veel toeristen tegen. Daarbuiten eigenlijk niet zoveel. Vaak in de trein waren we een van de weinigen.
Mount Abu vond ik wel leuk om lekker in de bergen te wandelen, ook wat koeler. Mocht je geïnteresseerd zijn in architectuur, dan kan ik je Chandigarh (Le Corbusier) aanraden. Ook totaal anders dan andere steden in India. Zowaar opgeruimd, heb er geen koe gezien! Ajanta & Ellora Caves zijn zeker wat te ver uit de route? Amritsar schijnt mooi te zijn.
Bijvoorbeeld in Agra en Delhi zijn wel veel toeristen, maar nog altijd verwaarloosbaar in vergelijking tot al die Indiërs die je daar hebt.
Toen ik in India was vond ik niet dat ik veel toeristen tegenkwam. In sommige onbekendere plaatsen kwam ik geen enkele blanke tegen; in de bekendere plaatsen zie je ze wel, maar ze domineren niet en het is niets vergeleken met bijvoorbeeld de Thaise stranden en eilanden, Bali, etcetera. Zelfs de meest toeristische plekken niet.
Ik kan je aanraden om een reisgids mee te nemen, waarin zowel bekende als minder bekende plekken staan, en je planning flexibel te houden. Ga gewoon wel naar de plekken die je per se wilt zien. Als je het gevoel hebt dat je teveel tussen de toeristen rondloopt, ga dan naar plekken die wel in de reisgids staan en die je wel interessant lijken, maar ook weer niet tot de ‘hoogtepunten’ behoren. Daar zie je helemaal geen toeristen en wie weet, heb je dan weer zin om juist weer naar plekken te gaan waar wat meer andere toeristen zijn, dat zie je dan wel.