Noord-Amerika : onbetaalbaar?

Hoi iedereen, volgende zomer zou ik graag een reis maken doorheen Noord-Amerika. Ofwel VS. ofwel Canada (=lichte voorkeur, aangezien ik de Vs. al reeds zag)

Het liefst van al zou ik graag landen op Vancouver en vanaf daar de ‘klassieke route’ doen, zoals we al een paar keer lazen op het Canadaforum, tot Calgary en eventueel terug. Omdat ik telkens mijn vorige reizen al liftend of met het openbaar vervoer deed, wil ik deze keer héél graag per auto gaan.
Eergisteren stuurde ik een mailtje naar WTC, voor een voorstel voor een dergelijke route.

Wat mij onmiddellijk opviel was dat de tickets toch al zéér duur staan voor volgende zomer. 812 euro h/t en voor het autoverhuur zou het voor een maand op bijna 1500 euro komen. Dat zou direct al bijna drie keer zo duur zijn als mijn andere (verre) reizen.

Na wat opzoekwerk op oa. Skyscanner ea, zag ik dat de vliegtickets een redelijke prijs waren. Die autokosten blijven echter verschrikkelijk duur.

De VS blijft even duur qua tickets, het leek mij wel goedkoper om via Brussel met Brussel Airlines te vliegen op New York (500euro) en daar een binnenlandse vlucht te kiezen naar LA of San Francisco (220 euro), eventueel met een stop en/of vlucht vanuit Chicago terug.

Nu zijn mijn vragen :

• Wachten op goedkopere aanbiedingen, of is dit gewoon een degelijke prijs?
  • Is autoverhuur gewoon zo duur, ook de fly & drive aanbiedingen?
  • Hoe zit het met het kopen van een auto en daarna terug verkopen na de trip? Is dit makkelijk te doen, hoeveel kosten de verzekeringen ongeveer? Of kan je zoals in Nieuw-Zeeland het risico nemen om zonder verzekering te rijden?
  • Wat is uiteindelijk het goedkoopste: Canada of Vs. in deze formule (alleen vliegtickets en auto)

Bedankt voor jullie antwoorden!

Update :

Heb nog een organisatie gecontacteerd, het blijft nogal duur…

Vliegtuig : Brussel - Las Vegas, return San Diego - Brussel : 662 + 369 euro
Daarnaast nog autoverhuur : 708 euro (voor 21 dagen)
Hotels : 2113 euro (-10% als ik vlug reageer)

• nog andere kosten : Totaal: EURO 4926,02 (voor 2 pers.)

Mij nog altijd te veel…
Autoverhuur is voor het moment het enigste wat ik enigzins betaalbaar zie.

Voor Canada wordt het zelf nog een stuk duurder :
Vliegtickets Star Alliance (AC CO UA LH): 2764,00
Autohuur Alamo Canada: 874,00
Overnachtingspakket: Canada: Western Spirit (21-daagse autoreis): 2840,00
Verzekering Europeesche Verzekeringen: 7,70
Boekingstoeslagen: 35,00
Totaal: EURO 6520,70

Iemand tips om de kosten sterk te drukken?

Hey TVHL,

Met cheaptickets heb je voor 800 euro gewoon een retourtje L.A. hoor.
De auto kost idd echt veel geld, vindt 1500 voor 3 weken zelfs weinig.

Ik zou als ik jou was via hostels.com jeugdherbergen e.d. boeken ipv hotels.
Scheelt een stuk in de kosten en is lekker avontuurlijk.
je kan voor gemiddeld 25 euro per nacht wel een goeie accommodatie vinden meestal.
Je kan dus het beste zelf achter wat zaken aan ipv een all-in ticket boeken als je de prijs beperkt wil houden.

Succes met de voorbereidingen,

Arend

Bedankt voor uw reactie, Arendsnoek

Ondertussen hebben we al aan onze portemonnee gedacht. We gaan een rondreis maken in ZO-Azië :slight_smile:

Hallo TVHL,
Wij vertrekken volgende week zondag voor 3,5 week naar Canada. Vliegtickets heb ik vorig jaar in augustus al geboekt bij Air Canada voor 683 € naar Vancouver met tussenstop in Montreal. Auto heb ik gehuurd via USA-reizen (meestal doe ik het rechtstreeks bij Alamo maar dat ging deze keer niet), voor 22 dagen betalen wij 890 € (midsize). Voor de hotelovernachtingen zitten wij aan 1784 €. Canada is niet goedkoop, maar als je zelf alles uitzoekt kan je toch de prijzen wat drukken.
Groetjes
Anita

In 2009 ben ik 3 weken naar Canada geweest, ik heb geen idee meer wat die trip totaal gekost heeft, maar wel twee tips die ons toen veel geld bespaard hebben:
[ul]
[li]vlieg voor West-Canada naar Seattle, dat is veelal aanmerkelijk goedkoper dan naar Vancouver. Nu is het wat lastig vergelijken aangezien wij vanaf Heathrow vlogen en het sowieso altijd een momentopname is, maar in ons geval scheelde dat toen zo’n €500 p.p… En dat dus met 4 man, tel uit je winst. Vanuit Seattle zijn wij toen naar Port Angeles gereden voor de ferry naar Victoria, en aan het einde van de reis zijn we vanuit Vancouver weer terug naar Seattle gereden.[/li][li] huur de auto ook in de VS! Zeker nu de US$ nog steeds vrij goedkoop is en de CA$ juist behoorlijk hoog staat zal dat flink kunnen schelen. Enige nadeeltje: een in de VS gehuurde auto moet je ook weer in de VS inleveren, dus je zal haast een rondje moeten rijden.[/li][/ul]

Wij zijn in mei naar zuidwest Amerika geweest. We waren bij Alamo via drive-usa.de 777 euro kwijt voor 23 dagen in een midsize SUV (Dodge Journey), zonder oneway fee. wtc.nl had vliegtickets Amsterdam-Denver en LA-Amsterdam voor minder dan € 700,- p.p. Het ligt denk ik wel aan de maand waarin je gaat, de zomer is 2x zo duur…

Hoogseizoen/laagseizoen kan inderdaad een wereld van verschil maken.
Ook heb ik volgens mij gehoord dat binnenlandse vluchten in de VS behoorlijke subsidies vangen, dus een overstap in de oostkust om naar de westkust te gaan kan ook wat besparingen opleveren en dit verklaard ook waarom Canada een stuk duurder eruit ziet.

Op zich is dit nu ook wel een mooi moment om te boeken voor volgend jaar, aangezien de dollarkoers enorm gunstig staat voor degenen die euro’s in de portemonnee hebben (ongeveer 1,4$/€).