Canada reisadvies

Na enkele jaren Azië gedaan te hebben ben ik aan het overwegen om eens totaal iets anders te gaan doen.
maar ik heb enkele vragen over het reizen naar Canada

Hoe is het weer daar in Juli ?
Is het gemakkelijkste reizen door het land, openbaar vervoer, te doen of niet, of een auto camper huren?
kosten hiervan

Als ik via dit forum zoek kom ik op een aantal prijzen wat echt wel tot mjn verbazing duur is!

thx.

Canada is inderdaad geen goedkoop land om te reizen. Om echt de mooie plekken te vinden heb je een auto of camper nodig, dat maakt het al wat duurder. Ov is vaak alleen tussen de grote steden. Auto is zo’n 250 a 300 euro per week. Daarnaast zijn op sommige plekken de overnachtingen prijzig en is het eten en drinken ook niet echt goedkoop, tenminste niet zoals in ZO Azie. Wel is het een erg mooi en bijzonder land vond ik.

Wij hebben dit jaar fantastisch weer gehad in Canada, 25 tot 30 graden met alle dagen zon. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van naar welk gebied je gaat, Canada kent heel veel klimaten. Ik vind Canada echt een aanrader, maar het kost inderdaad wat geld. Hieronder impressie van onze reis.

Hoe het weer "daar"is, is niet zo makkelijk samen te vatten. Canada is het op één na grootste land ter wereld en strekt zich uit van de Atlantic naar de Pacific Ocean en herbergt zo’n beetje alle bestaande klimaatvormen.
De Atlantische provincies (Nova Scotia, New Brunswick) én de westkust (Vancouver en Vancouver Island) kun je wel een beetje vergelijken met Nederland. Hoewel ten noorden van Vancouver een prachtige kleine regio is te vinden, die niet voor niets The Sunshine Coast wordt genoemd. Op Vancouver Island regent het relatief vrij veel, maar toch is het zeker een aanrader. Zo vind je er b.v. prachtige oeroude regenbossen. Het zomerweer in provincies als Ontario en Quebec heeft wel wat weg van het Franse klimaat. In het binnenland (Manitoba, Saskatchewan en deels Alberta kan het wel ongenadig heet worden, net als in sommige delen van British Columbia, b.v. Cariboo Couintry en Thompson Okanagan. Laatste staat bekend om de wijn-en fruitteelt. Gelukkig is er meestal wel een meer(tje) in de nabijheid voor wat verkoeling. Ga je naar grotere hoogtes. zoals in The Rocky Mountains dan is het natuurlijk minder warm, maar vaak wel heel mooi weer.
Vanwege de grote afstanden is Canada wel een “auto-land”. Het openbaar vervoer is, buiten de grote steden, geen optie als je wilt reizen. Natuurlijk zijn er wel de Greyhound bussen, die je van A naar B brengen.Je zou dan af en toe lokaal een auto kunnen huren om de omgeving wat meer te verkennen.
In juli betaal je, helaas, wel de hoogseizoen-prijzen voor zaken als auto-of camperhuur en hotels, maar in Nederland zijn wel een paar goede reisorganisaties, die ook in de zomer aardige aanbiedingen hebben. Zo werken b.v. WRC, Travelhome en, ik meen ook, GoCanada met het camperverhuurbedrijf Four Seasons in Abbotsford. Zij verhuren wat oudere campers(3-4 jaar oud), afkomstig van een andere verhuurder; Fraserway.
Ook worden er regelmatig gunstioge fly-drives aangeboden.

super bedankt voor de reactie’s :wink:
wat zou mij een kleine drietal weken canada kunnen kosten ?, auto, inkom natuur parken, iets eten iets drinken …
ruim geteld.

Azië zit ik meestal rond de 1300-1500 euro ticket bij ingeteld.

Het is dan wel belangrijk om te weten of je alleen of met meerdere personen reist. Het scheelt een hoop geld als je met meerderen een auto huurt.

Daarnaast is het ook heel belangrijk om te weten naar welk deel van Canada je wilt. Een ding is zeker, voor dat geld maak je in Canada geen rondreis.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

zijn met twee, en eigenlijk nog geen idee waar juist naartoe, eerst het prijskaartje ongeveer weten.

Wij zijn met zn 2en naar West Canada geweest voor 3 weken. Hieronder overzicht van onze kosten voor 2 personen :
Vliegtickets: 1650
Auto: 1350
Hotels : 1300
Excursies: 1500
Overig (eten, souvenirs etc.): 850

Al met al dus ruim 3000 eu pp. Echter hebben wij ook behoorlink veel activiteiten gedaan, dus dat kan je al behoorlijk op korten. Vliegtickets en auto kan ook wel iets goedkoper. Als je echt heel budget in dit gebied wil, ben je toch nog wel 2500eu pp kwijt denk ik. Wel een stuk meer dan Azie dus.

bedankt voor je reactie , nu heb ik er al een betere kijk op …

Ik zou ook graag naar canada willen maar ik ben alleen hoewel ik wel familie heb aan de westkant vroeg ik me af of het niet praktischer zou zijn om met een groep- rondreis mee te gaan. Ik kan met niemand de kosten delen dus een auto huren is voor mij te duur. Wat lijkt het beste, gewoon gaan op een losse ticket maar?

Sent from my GT-I9100 using Wereldwijzer

Ligt er ook een beetje aan wat je eisen zijn en hoeveel tijd je hebt. Als je veel tijd hebt kun je ook gewoon gaan en zien wat er gebeurt. Misschien vind je in een hostel wel iemand waar je een paar dagen mee op kan trekken die wel een auto heeft, of je doet dagtripjes met iemand of een groep. Heb je echt beperkte tijd dan is dat misschien wel zonde.

Bij groepsreizen heb ik wel het idee dat ze vaak overal te kort blijven en dat de prijs behoorlijk hoog ligt.

Is het geen idee om via deze site een reisgenoot te vinden?

Ja dat zou ook een optie kunnen zijn om met iemand samen te reizen via deze site. Zelf had ik gedacht om een weekje of twee 10-15 dagen weg te blijven. Ik heb een offerte gekregen om van Oost naar west te gaan voor €2400 incl. Binnenlandse vlucht!

@ Nocu,
Prijskaartje hangt ook af van je bestemming natuurlijk. Vliegen naar Vancouver(of Calgary) is duurder dan naar b.v. Toronto.
De prijzen, die Niek hier vermeld zijn reëel, maar het kan wel voor wat minder, ook in het hoogseizoen. Je kan veel zelf vinden op internet, maar de specials, die worden aangeboden door al eerder vernoemde bureaus zijn toch meestal wel voordeliger.
Wil je toch zelf op zoek, dan kun je b.v. via Kayak hotels, vluchten en autohuur vergelijken. ook is er de Britse, aan Air Transat gelieerde, firma Canadianaffair. deze biedt o.a. one-way autohuur aan zonder drop-off fees.

www.kayak.com

www.canadianaffair.com

Tenzij je ècht bent gebonden aan het hoogseizoen, zou ik kiezen voor het najaar. Dat scheelt enorm in de kosten. Kies je voor camperhuur bespaar je natuurlijk ook heel veel op je overnachtingen en restaurant-uitgaven. Anderzijds geef je weer meer uit aan brandstof, maar als je een diesel-camper huurt valt dat wel mee. Met de camper kun je, buiten de Nationale parken, ook kosteloos overnachten door niet voor een campground te kiezen.

@ Sweety666,

Als het mogelijk is om bij je familie te verblijven, zou ik een vliegticket kopen en dan eventueel ter plaatse een rondreis boeken, de rondreizen, die hier (in NL) worden aangeboden zijn niet echt aan te raden als je toch iets meer wilt, dan alleen alles vanachter een ruit in de bus te bekijken. Je bent dan misschien wel op heel veel plaatsen geweest, maar echt veel gezien heb je niet. Met de Moose bus zijn wel heel mooie reizen te boeken.

www.moosenetwork.com

Bedankt, Moose kende ik nog niet
Ik ga zeker de site bekijken. En dat ik ter plekke een rondreis kan boeken, wist ik ook niet
Ook dat had ik nog niet zo bekeken.

@luongo Is Toronto ook een uitvalbasis om de reis te starten ?

Kies je voor Oost-Canada, dan is Toronto zeker een goed begin(en wellicht ook eind-)punt. Het is een wereldstad. Niet zo leuk en mooi als Vancouver in het westen, maar zeker de moeite waard.

Het klopt inderdaad wat Luongo zegt dat het wel goedkoper kan, maar dan heb je wel een indicatie.
Misschien had ik er wel even bij moeten vermelden dat wij eind juli / begin augustus in Canada waren, dus echt precies in het hoogseizoen.
Over Oost-Canada kan ik helaas niks vertellen.

Er zijn inderdaad waanzinnig mooie reizen in het oosten te maken. Als jullie low-budget willen reizen, is het goedkoper om inderdaad op Toronto te vliegen, maar het oosten houdt daar zeker niet op. Even langs Niagara schieten (en vlak ervoor is geloof ik een wijnstreek), terug om de baai (of binnendoor via de VS doorsteken) voor Ottawa, Montréal, Québec-Stad en daarna de natuur in: Lac-Saint-Jean, Tadoussac (walvissen kijken?), terug naar de zuidkust van de Saint-Laurent en naar Gaspésie (tweede mooiste plek in Canada volgens National Geographic), om precies te zijn Gaspésie provinciaal park, Ile Bonaventure bij Percé, evt. Forillon National Park. Mochten jullie daarna nog voldoende tijd hebben, dan kunnen jullie nog door naar Nova Scotia om daar de waanzinnig kustlijn te verkennen (maar dan begint het onderhand een one-way te worden).

klinkt super , prijskaartje voor 3 weken ongeveer ?

Het zal niet veel verschillen van het prijskaartje van Niek, hoogstens de vliegtickets misschien iets minder duur.