Ben in 2005 (ski’n in whistler), 2006 (camperreis vanuit Vancouver incl Yellowstone) en 2008 (alaska en yukon) naar canada geweest en ik heb weer de behoefte om terug te gaan. De vraag is echter nu hoe omdat de reisgenoten van toen door het huisje boompje beestje verhaal afgevallen zijn. Geen probleem natuurlijk.
Ik weet dat canada een relatief veilig land is om alleen te gaan maar ik heb geen idee of dat wat voor me is. Daarnaast is het alleen huren van een auto of camper ook aardig duur dus dan kom je al snel in groepsreizen terecht denk ik. Ik denk namelijk dat ik met het openbaar vervoer in canada op veel plekken niet kan komen. (Bv tofino, boven in de rockys enz). Vergis ik me daarin? Hoe kom ik anders aan OV informatie?
Ik heb inmiddels twee alternatieven gevonden. Heeft iemand wel eens met askja en met sawadee gereist? Zo ja, heb je verschillen gemerkt?
Ik heb net in m’n eentje 5 weken door Canada, Montana en Wyoming gereisd. Gewoon 'n lekkere SUV gehuurd en gaan met die banaan! Had dit echt nóóit met 'n groepsreis willen doen. Juist de vrijheid van gaan en staan waar je wil is zo hard nodig als je de natuur in gaat. Want jij wil stoppen bij die beer en misschien wel 'n half uur foto’s nemen, of nog 'n keer terug naar dat ene meertje bij 'n betere lichtval.
Had echt 'n super fijne auto, een Ford Escape, en ik mis 'm nog elke dag snif Had 8400 km gereden in die 5 weken.
Het is superveilig om dit alleen te doen als vrouw. Als je alleen reist heb je vaak ook veel spontaner contact met mensen vind ik.
Had wel vooraf mijn route uitgestippeld en leuke B&B’s, hotels en ranches uitgezocht om te slapen. Dat is ook allemaal goed gegaan en perfect bevallen. Had nog wel langer willen blijven, maar helaas liet mijn bankrekening dat niet toe…
aha oke. hoe heb je dat voor bereid dan en hoe kom je aan de ‘spontane’ info waar te slapen? Ik denk idd dat ik de vrijheid van die camperreis wel ga missen. Ik ga er dan vanuit dat je vooraf vanuit NL ook al alle B&B’s geboekt hebt. Zo niet, hoe kom je dan aan die B&B info onderweg?
Hoe heb je dat geboekt?
Mag ik vragen wat je voor zo’n auto betaald hebt dan per dag?
Mijn idee is, dat t toch wel erg duur dan gaat worden. Zo’n groepsreis kost ong. 100 euro per dag.
Maar zo alleen… geen idee hoor maar het lijkt me zo eenzaam omdat je met niemand wat kan delen… (maar misschien verkijk ik me daarop)
Heb gewoon 'n route bedacht en daarna via google op B&B’s e.d. gezocht in de plaatsen waar ik wilde verblijven. Die heb ik dan via tripadvisor nog verder bekeken op goeie reviews en mede aan de hand daarvan heb ik geboekt. Alleen op 2 langere routes had ik geen overnachting vastgelegd, ik dacht ik zie wel hoever ik kom. En toen heb ik 'n keer in 'n Days Inn en 'n keer in 'n Super8 geslapen.
Ik reisde in 't hoogseizoen en had mijn auto voor 32 dagen, wat volgens mij ongeveer 1500 euro was voor die hele periode.
En je hebt echt overal 'n babbel als je wil. En al helemaal als je in B&B’s en op ranches slaapt. Verder had ik sowieso altijd veel aanspraak door medefotografen als ik ergens liep te fotograferen.
Ik zou eerder nog 'n jaar langer sparen dan voor 'n compromisreisje gaan.
Vergeet niet dat je bij groepsreizen ook altijd nog 'n 1-persoonstoeslag moet betalen voor je eigen kamer en doe je dat niet zit je met 'n reisgenoot opgescheept wat je je nachtrust en je privacy kost. En soms is ondanks die 1p toeslag geen eigen kamer mogelijk.
Om het goedkoper te houden had ik 'n koelbox gekocht zodat ik water, cola en bier mee kon nemen voor onderweg. Ook had ik 'n grilltoaster gekocht zodat ik af en toe eigen panini’s kon maken. Scheelt toch ook weer buiten de deur eten.
aha klinkt ook goed. Had verwacht dat de auto veel duurder zou zijn want vaak zie ik prijzen van 100 euro per dag. Zou zelfs daar een tentje kunnen kopen idd…
Nee, ik had geboekt via usareisen.de en de auto kwam van National. Het is de meest goedkope deal inclusief alle verzekeringen die je eventueel nodig hebt.
Persoonlijk zou ik zeker niet gaan kamperen. Zelfs in augustus zijn de nachten koud.
In Canada heb ik overnachtingen gehad van 70 dollar t/m 199 dollar. Duurste was in Banff. Er waren daar ook wel goedkopere mogelijkheden, maar die vond ik er minder aantrekkelijk uitzien.
Oke, dan ga je dus wel dik over 100 euro per dag voor de auto en B&B.
Kom je toch ook wel richting de prijzen van een kleine camper denk ik wat dan toch wel meer vrijheid bied. Vond dat heerlijk. We hadden in 2006 een globale route maar zijn daar vaak vanaf geweken.
Had wel verwacht dat B&B wat goedkoper zouden zijn.
Je kunt ze nog wel goedkoper vinden, maar ik let dan ook op ligging, sfeer, reviews e.d. en minder op de kosten. Wilde er 'n echte superreis van maken en dat is boven verwachting goed gelukt.
Camper lijkt mij nu weer helemaal niks. Zit je vast aan zo’n log traag ding waar je niet overal mee kunt rijden. En even op en neer naar 't dorp uit eten of om boodschappen en je moet dat hele ding weer meezeulen ipv lekker de auto in te kunnen springen. En je hebt geen echt lekker bed en douche en zo weinig ruimte.
Of je kunt even kijken bij het topic “Favoriete manier om door Canada te trekken”. Daar vind je voldoende pro’s en con’s voor camper én auto.
Qua kosten maakt het niet zo heel veel uit wat je doet. In principe kun je met een camper overal komen waar je met een (huur-)auto ook mag rijden (hangt er nl vanaf of de weg ‘geserviced’ wordt). De bedden zijn van prima kwaliteit alleen de douche is wat behelpen (maar op de meeste campgrounds kun je al dan niet gratis douchen).
Traag en log valt reuze mee (vaak >300pk motor) bovendien, what’s the point in racing through Canada? Maximum snelheid op de highways varieert van 90 tot 120 kmp/u en dat haalt ook een RV met gemak.
Blijft over: persoonlijke voorkeur.
Overigens in het voor of naseizoen willen sommige camperverhuurbedrijven (zeker hier in het noorden) nog weleens one-way aanbiedingen hebben (van- of naar Whitehorse) voor een habbekrats (ca CAD$ 100 voor 10 dagen; onbeperkt aantal km’s). 't Is maar een weet.
Waarom niet op de site op zoek naar een reisgenootje? Nog altijd meer flexibel dan met een georganiseerde groepsreis en het zal de kosten van de autohuur (en een klein beetje supermarkt inkopen) opvangen. Ook de hotel-/motelkamers als jullie die willen delen.
Ik weet niet of je er ooit wel al eens van gehoord hebt, maar je zou meekunnen via het Moose Network. Deze hebben trips met een busje voor mede reizigers en verblijven onderweg in herbergen. Ik weet enkel niet of ze het hele jaar door rezien, ik geloof dat ze vanaf mei tot en met september reizen. Zo’n busje vertrekt elke dag en als je ergens bent waar je langer wil blijven dan 1 nacht, dan kan dat. Je blijft zolang je zelf wil op 1 plek en kan dan enkele dagen later weer mee met een ander busje naar de volgende plaats. Zo kan je alleen reizen en heb je toch nog wat vrijheid. Het is maar een voorstel, ik weet namelijk niet of dat iets is voor jou? Een vriendin van me heeft enkele jaren zo’n trip gedaan en vond het geweldig!
Je kan eens op hun website kijken, ik weet niet of het nog allemaal hetzelfde is? Dit is hun website: http://www.moosenetwork.com/
Maar wie neemt er anno nu nog lifters mee? Ik heb er wel 'ns gezien, maar had er geen behoefte aan ze mee te nemen.
Overigens stonden er op heel veel plaatsen bordjes met verboden te liften.
Spaar gewoon nog even door zodat je je huurauto er uit kunt halen. Die vrijheid te gaan en staan waar je wil is onbetaalbaar.
Heb één keer gelift. Wilde van Québec naar Halifax en is mij gelukt in 1 dag!! Wellicht erg geluk gehad, maar liften in Canada is geen probleem. Je moet alleen de stad uit zien te komen.
Maar wie neemt er anno nu nog lifters mee? Ik heb er wel 'ns gezien, maar had er geen behoefte aan ze mee te nemen.
Liften is imo de beste manier om in west/noord canada en Alaska rond te reizen…als je een man bent weliswaar. Voor vrouwen raad ik het af.
Vorig jaar ben ik heel BC doorgelift…met hond.
Ik ben zelfs 2 maal de Dempster Highway opgelift.
Op die wildernis-highways is het vaak gemakkkelijker liften dan op drukkere banen.