Hoi!
Vanmorgen hoorde ik op het nieuws wat een vreselijk noodweer het is in Cusco. Overstromingen, treinrails kapot, zelfs een paar doden en dat de mensen geëvacueerd moesten worden vanuit machu picchu.
Nu ga ik zelf over 2 weken naar Lima en dan naar Cusco. Het zit er denk ik niet in om machu picchu dan te gaan bezoeken.(wat jammer is aangezien het toch een highlight van de vakantie moest zijn).
Aangezien er hier op dit forum mensen zitten die in Cusco wonen hoor ik graag van hen hoe de situatie is in Cusco en machu picchu en wat ze de komende tijd verwachten. Is het nog wel mogelijk om naar Cusco te gaan bv en dan nog andere delen te zien? bv Heilige vallei?
op deze site staan een aantal fotos. Het is ee Peruaase krant. Als je het spaans begrijpt kun je veel meer nieuws op de site over de overstroming vinden.
Machu Picchu en de Valle Sagrado skippen van je reisplannen, maar Cusco en Peru heeft zeker veel meer moois te bieden. Kelap in het noorden is een aanrader en vervanging voor Machu Picchu bijvoorbeeld.
hoi,
bedankt alvast voor je info. Helaas spreek ik niet genoeg spaans om die krant te lezen. Maar uit je verhaal is duidelijk dat alles onder water staat.
Kan je me alleen nog wel vertellen of ik je goed begrijp als je zegt dat Cusco wel gewoon te bereiken is en dat het toch een leuke stad is om heen te gaan.
Cusco is, per vliegtuig, zonder problemen te bereiken. Volgens de autoriteiten hier in Peru gaat het nog zeker twee maanden duren, tot begin april 2010, voordat Machu Picchu weer bereikbaar is.
Cusco (centrum) is een mooie oude stad, met veel barretjes, restaurants, uitgaansleven en veel buitenlandse en binnenlandse toeristen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat het de komende maand erg rustig wordt, omdat veel mensen hun reis afzeggen omdat ze per se naar Machu Picchu willen.
Zal het dan in april ook alweer mogelijk zijn voor toeristen om Machu Picchu te bezoeken of gaan ze dan alles herstellen?
Zit erover te denken om de 1e week van juni te gaan.
Machu Picchu zelf heeft het slechte weer uitstekend doorstaan. Er valt daar dus niets op te knappen of te doen. Het enige probleem is dat je er op dit moment niet kunt komen.
Garanties geven voor het tempo waarmee de Peruaanse overheid iets doet, lijkt mij een gevaarlijke zaak, maar ik zou er op gokken dat in juni a.s. Machu Picchu weer gewoon bereikbaar is.