Helaas worden afspraken met betrekking tot verdeling van lasten over dragers nog steeds met voeten getreden. Vooral de grote ‘jongens’ lappen de regels tijdens tent/campingtreks aan hun laars. Bij navraag bleek menigmaal dat een jonge drager met meer van de helft van zijn eigen lichaamsgewicht aan het zeulen was. Gewichten van 35 tot 40 kg zijn geen uitzondering. Deelnemers aan zo’n tocht zijn dit kennelijk niet bewust of er wordt hen een verhaaltje opgehangen dat dit voor de drager een makkie is. Zelf dragen ze een pretzakje met daarin een flesje water en een jas. Regel is dat een drager max 25 kg mag dragen maar vaak zie je twee duffelbags (en nog wat meer) op de rug van een drager belanden.
Ik ben zeer benieuwd naar jullie verhalen. Ik noem hier geen namen van de organisaties die ik tegen ben gekomen op mijn recente tocht, omdat het mij niet past om direct een schandpaal op te zetten. De macht van het grote geld is helaas ook in Nepal bepalend en werk is niet zoveel voorhanden. Als een drager niet wil werken…voor hem een andere. Helaas is het zo. Veel Nepalese jongeren zoeken daarom hun heil in Qatar of de Emiraten. Beter twee dragers op trek dan een ver van z’n familie aan het ploeteren in een van deze landen met 40 graden of meer is mijn mening.
Via TAAN hebben we al melding gedaan over onacceptabele gevallen in de hoop dat zij daar iets mee doen. Meldingen van misstanden kunnen ook gemeld worden via http://www.ippg.net/
Wens jullie een mooie en faire trekking in Nepal.