Wat zijn jullie ervaringen met het dragen van je spullen bij de Inca-trail?
Is het te doen om je eigen spullen te dragen of loopt het toch wel heel lekker als een aantal zware spullen (slaapzak bv.) door een drager gedragen wordt?
Of met zijn 2en 1 drager zodat je een aantal dingen door de drager kan laten dragen en de rest zelf.
De Inca Trail kan sinds enkele jaren alleen nog maar gelopen worden met een officieel reisbureau en een officiële gids.
Voorheen was het mogelijk alles zelf in de rugzak mee te nemen (tent, kookgerei, eten etc.). Echter vanwege de vervuiling (helaas zijn er altijd mensen die hun troep gewoon in de natuur achterlaten) is dit niet meer mogelijk.
Vrijwel alle reisorganisaties hebben standaard dragers bij zich die alle tenten, eten, kookgerei en overige materialen met zich meenemen. Het enige wat je zelf nog hoeft mee te nemen is dus een kleine rugzak met kleding voor 4 dagen en inderdaad een slaapzak. Meer dan 5 kilo in totaal kan dit echter niet zijn en voor de meeste mensen is dit goed te doen!
Als je echter helemaal niks wilt dragen zou je inderdaad een drager kunnen inhuren echter lijkt mij dit niet noodzakelijk. Maximaal mogen dragers 18 kilo meenemen.
Groeten,
Team CuscoPeru
http://www.cuscoperu.nl/
Inderdaad, ik wist dat de de organisaties voor het dragen van de tenten etc. zorgt. Wij dachten aan een drager voor ons 2-en die bijv. alleen onze slaapzakken draag (en slaapmatjes? of worden die door de organisatie gedragen). Dat was een tip van iemand anders.
Ik heb niet echt ervaring met lopen met bagage, dus weet niet of het erg belastend is en dat je dan minder van alles kan genieten.
Ik hoor in ieder geval wisselende meningen. De ene zegt, drager doen (prettiger voor je zelf en de dragers hebben werk) de ander zegt weer dat je het prima zelf kan doen.
Dus, dacht vraag het hier, dan hoor ik wat anderen er van vinden.
Ok, laat ik het zo stellen: Fysiek gezien lijkt het mij niet noodzakelijk maar het is inderdaad prettiger en het argument dat de drager dan ook werk heeft klopt wel. Je zult echter altijd wel een klein rugzakje bij je moeten hebben voor regenkleding en een waterfles want die dragers die rennen 3 keer sneller de berg op (zelfs met 18 kilo op de rug) en wachten normal op jullie bij de kampeerplaats totdat jullie aankomen.
Hoi,
De Trail zelf gelopen in augustus. Met drager. Wij hebben met zijn tweeen één drager gehad. Vond dit erg prettig. Zelf een kleine dagrugzak op, was voor mij meer dan voldoende!
De drager kan dan je kleding, slaapzak e.d. allemaal meenemen. De slaapmatjes zaten er bij ons in, vanuit de organisatie.
Sommige mensen bij ons in de groep hebben het zelf meegenomen, de bagage. Echter, was te doen, maar toch ook wel zwaar.
En voor die paar euro hoef je het toch niet te laten? Je geniet er zelf meer van, dragers hebben weer inkomsten…
Kortom een fantastische ervaring!
Groetjes Sanne
Dank je, wij hebben vorige week toevallig ook 1 drager met zijn 2-en gehuurd. Dan kunnen we inderdaad met een dagrugzak met een beetje kleren en wat andere dingen en dan de slaapzakken en wat meer bij de drager.
Zoals ik al in de topic van de Incatrail geschreven heb:
Wij huurden op onze trip naar Choquequirao een Areyro (paardendrijver en gids) voor 25 soles per dag. We huurden 2 paarden om af en toe te rijden en 2 muilezels voor de bagage, ook aan 25 soles per dag en per dier. Onze Areyro nam z’n papa mee en ze verzorgden ons echt gedurende de 4 dagen. Ze kookten voor ons en stelden 's avonds ook onze tent op…
Zo kan je mensen dus ook wat werk geven voor een dagprijs die het equivalent is van een bord spaghetti in een pizzeria in ons landje :nod:
Vorig jaar gedaan in een groep van 12 man en allemaal zelf de eigen bagage gedragen en dat gaf voor niemand problemen. Een gemiddelde conditie is zeker voldoende om dit aan te kunnen zonder je kapot te lopen. Je hebt ook ruim voldoende tijd om op de volgende kampplaats te geraken, je kan het dus gerust rustig aan doen.
Hoi,
Kun je misschien aangeven met welke operator je gelopen hebt en hoe je ervaring was?
Lian
Wij hebben de inca-trail met Inka Explorers gedaan: http://www.incaexplorers.com/
Wij hadden geen klachten tijdens de trekking. Er wordt voldoende gewacht op elkaar onderweg, er wordt aandacht geschonken aan mensen met problemen, het eten is voortreffelijk, de materiële voorzieningen zijn goed en je krijgt goeie uitleg bij elke site. Alleen de rondleiding op Machu Pichu zelf vonden we wat aan de korte en onvolledige kant. (Maar je hebt nadien nog tijd om er zelf vrij rond te lopen.)
Precies toch een bedrijf dat niet echt up-to-date is… hun Machu Picchu pagina met de datums dateert van 2007. Maar dat kom je wel meer tegen in Zuid-Amerika.
Ik zou zelf niet met veel bagage de Inca Trail gaan lopen: het lijkt me behoorlijk zwaar. En daarbij verdienen de dragers gewoon hun geld met het werk.
Zelf heb ik de Salkantay (5 daagse tocht) naar Machu Picchu gewandeld en bij deze tocht wordt er niet gewerkt met menselijke dragers, maar dragen paarden / ezels alle bagage. Ik was erg blij niet zelf de bagage te hoeven dragen, want zo’n meerdaagse wandeltocht is niet niks hoor (mede door de grote hoogtes, vergis je daar niet in).
Veel plezier!