Donaties voor slachtoffers aardbeving

Vraag voor de lokale mensen:
wij gaan over een paar weken naar Nepal en willen de “overige kilo’s” van onze bagage aanvullen met warme kleding voor de lokale bevolking en waarschijnlijk nog ter plekke e.e.a. aanschaffen om te helpen.
Op de trek zelf (Manaslu-Tsum) kunnen we uiteraard niet heel veel extra kilo’s meenemen.
Waar in Kathmandu kunnen wij onze spullen achterlaten zodat het ook echt bij de mensen terecht komt die het nodig hebben? Ik hoor ook verhalen om het op straat uit te delen aan mensen die eruit zien alsof ze het nodig hebben?
En wat zouden jullie aanraden om nog ter plekke te kopen? Schriften, potloden, kleding, andere zaken?
We willen graag dat het goed terecht komt, maar zijn een beetje laat met “regelen”.

Alvast bedankt!

Hoi,

ik heb wel kleren meegenomen op trektocht, alles wat mijn kinderen niet meer aan konden, en het onderweg uitgedeeld. Ik had toch het idee dat ik het dan weg gaf aan mensen die normaal niks krijgen. Ik heb het idee dat de organisaties in Kathmandu liever geld krijgen om in Nepal (of in China…) gemaakte kleding te kunnen kopen. In het Annapurna Base camp heb ik de dame van de lodge mijn jas gegeven omdat ze het erg koud had en ik de volgende dag toch ging afdalen naar warm Pokhara. Het is net wat mijn gevoel me ingeeft, ik heb niet echt een richtlijn.

Dat geldt ook voor andere dingen die je eventueel wilt uitdelen. Kijk het aan. Ik heb in India bedelende kinderen wel eens wat te eten gegeven, warme snack op straat die ze meteen opaten.

Een eventueel adres heb ik helaas niet voor je, succes verder, en mooie reis!!

Dankjewel, we gaan kijken wat we qua gewicht mee kunnen nemen op trektocht (we hebben twee vacuumzakken vol met kleding). Ik denk dat het daarna qua kou wellicht ook meer nodig is dan in KTM? Daarnaast dacht ik dat het misschien goed zou zijn om op scholen, in kloosters etc geld te geven, omdat zij het beste weten wat ze nodig hebben. Of inderdaad kijken wat goed voelt. Dank voor je antwoord!

Hoi Kelly, Ben erg benieuwd naar je ervaringen onderweg in Tsum/Manaslu. Heb veel mensen ontmoet die de trek hebben gedaan afgelopen tijd en het was er vaak overvol in de lodges. Ook zag ik dragers van o.a. de Hauser organisatie lopen met dubbele bepakking (36 kg) tijdens een georganiseerde tenttrekking terwijl max. 25 kg is toegestaan.
Uiteraard ook zeer benieuwd naar je kleding verdeling onderweg. Het beste is inderdaad rechtstreeks aan de mensen die het nodig hebben, weet je ook zeker dat het goed aankomt.
Groeten,
Harry

Dag Harry,

bedankt voor je belangstelling. Allereerst hebben we een prachtige trek gehad door een schitterend gebied. In de periode dat wij er waren was het niet druk, maar we hoorden wel dat het eerder wel druk is geweest. Er wordt overal flink bijgebouwd, dus over een paar jaar is het misschien wel een tweede Annapurna circuit.
Qua kleding hebben we in Kathmandu kleding kunnen doneren aan weeskinderen via onze contactpersoon van de reisorganisatie. Tijdens de trek hebben we onze drager extra kunnen betalen om wat meer kilo’s mee te nemen (onze eigen kilo’s waren al minder) tot een max van vier dagen. Hierdoor hebben we onderweg rechtstreeks aan mensen die het nodig hadden kleding kunnen uitdelen. Ook hebben we een groot gedeelte van de babykleding achter gelaten bij het birth centre in Philim. Het geld dat we daar gedoneerd hebben is besteed aan onderwijs aan moeders over hygiëne en gezonde voeding. Hier hebben we netjes foto’s van gekregen. In Chumling hebben we op een school nog de laatste kleding kunnen uitdelen. Het mooie is dat de drager een deel van zijn extra verdiensten besteed heeft aan schriften voor de kinderen, zo’n mooi gebaar. Het geld dat we hadden ingezameld hebben we ook op gevoel verdeeld: mensen onderweg die niets hadden, scholen, health centres, kloosters, etc.
Het viel ons op dat in de Tsum vallei door kinderen niet “gebedeld” wordt, terwijl sommige kinderen tijdens het Manaslu circuit “namaste, no pen” zeiden… triest. Sommige kinderen schijnen wel 100 pennen te hebben…
Al met al denk ik dat we mooie dingen hebben kunnen doen.