Nmi regeling

Ik had bij Hila op Leitimor een Molukker uit NL ontmoet die terug was gegaan. Die is daar de beste nootmuskaat, foelie en kruidnagels gaan opkopen en exporteert die naar NL als exclusief product. Hij woont daar in het mooiste huis van de kampung. Hij helpt de bevolking om topproducten te leveren. Ik kocht daar trouwens langs de kant van de weg wat foelie dat een vrouwtje net aan het drogen was, voor een vriend die worsten maakt maar op Java geen goede foelie kon kopen. Ik heb heel wat van dat spul gezien, slecht product, schimmel en zo, te lang gedroogd, alsof het de mensen niet interesseert. Totdat ik dat vrouwtje tegenkwam, de foelie was net droog. Ik betaalde voor een klein plastic tasje vol 10.000 Rp, een hoeveelheid die in NL zeker 100 euro zou moeten opbrengen. Dat spul rook zo lekker, terug in mijn hotel had ik het tasje opengemaakt, de hele kamer rook er naar, heerlijk.

Nee, normaal ben ik ook niet zo merkwaardig hoor …maar ik schrok van de site met de reakties.Dit was even een protest van mij omdat ik de reacties van sumbar en serikambelo las .Op vele
Ik dacht hier gewoon wat info tekrijgen zie all die woorden .
En uitgerekent dat ik van jullie reactie kreeg vandaar zo kort door de bocht.
En dacht wat is dit joh.Ga me na deze ook niet meer verder verlagen,ben ook niet zo .Ok
Zullen we maar vriendelijker doen .

Kom nou Tylyoar, het ging mis na reactie nr #3 waarin je mij naar Google verwijst, zoiets vind ik geen geslaagd antwoord. Er zijn hier forumleden die al hun antwoorden van Google halen. Op die manier kan je dit forum wel sluiten. In reaktie nr #6 leg ik nog even uit wat ik bedoel… Ik ben in Amsterdam geboren dus zeg ik precies wat ik bedoel, geen mooie bewoordingen met veel “maaf, maaf”erbij, is mijn stijl niet. Gewoon lekker open. Als je daar niet tegen kan, dan is dat jammer. Er zat in geen geval een onvriendelijke bedoeling van mij achter. Sudah ya.:zon02:

Oke dan peace yes…duh
We beginnen gewoon opnieuw…
De nmi regeling ,Waarin je dus met behoud van een uitkering een bedrag 650,-krijgt en terug kunt , lijkt mij een beetje weinig waarneer je nog 3 kids een opleiding wil bieden.Alle voorzieningen van moet betalen een huis …ect !Zo zag ik het dus ook als een kleine pot regeling !!Wel mooi om in meeteliften en verder nog wat te ondernemen!!

P.s Wat maakt het uit wie of wat ik ben ,helaas onze voorouders waren ook van de kampung ben ik zeer trots op,Maar let wel het waren koppensnellers, vandaar mijn antwoorden en weet waar ik voor sta ,net zoals jij amsterdammer ben niets meer of minder als jij hoor !

Hi Brur,

Het hangt er helemaal vanaf wat je gaat doen en waar je gaat wonen, maar met een basissalaris kan je een heel eind komen, zeker als je zelf een beetje van werken houdt. Indonesia is wat dat betreft het land van de ongekende mogelijkheden want op het gebied van ondernemen heb je daar grote vrijheid. Alleen voor de kinderen is het minder, goede opleidingen zijn onbetaalbaar. Echter het leven is een gok, als je de drang hebt om terug te keren is het altijd de moeite waard, maar hangt ook van veel factoren af zoals heb je daar familie, heb je in NL familie die je in bepaalde dingen kunnen steunen, bijvoorbeeld een opleiding voor je kids in NL. Doch al je steun kan krijgen van de staat der Nederlanden zou ik [FONT=Verdana]het [FONT=Georgia]doen. Een betere steun kan je jezelf niet wensen.[/FONT]
[/FONT]

Nou ben zeer benieuwd want in 2010 gaat er weer wat veranderen binnen de nmi regeling,Het zal dan ook geen 1 jaar plan zijn maar bereiden ons er wel op voor dat de kids voor ze 18 worden.Werkt het door omstandigheden niet lopende de weg dan maar als we zelf tua zijn .
Ook wij hadden de zelfde visie,Hier in europa wordt het er ook niet beter op,Wij willen kwaliteit van leven .Dan al dat gestresssss hier, je loopt gewoon vast binnen systemen.Werken slapen werken slapen,dikke envelopen ww 70% ,jaren werken en dan ontslag,nou wij als hard werkende hier ,lopen ook in een cirkel schiet niks op.Alles willen ze hier onderbouwd hebbn met de wetenschap ze geloven je niet dat je ook je talenten kunt gebruiken .Hier leven ze ook anders om .met hun normen en waarden .Hechten zich aan luxe ,maar de natuur heeft zoveel te bieden.

Je kan natuurlijk wel een bestemming gaan idealiseren door te stellen dat er hiero van alles niet deugt, dat is echter een verkeerde weg in de overwegingen. Het moet zelfonderzoek zijn dat je tot zo een verhuizing brengt, of je het zelf aan kan. Zo simpel is het leven in Indonesië ook weer niet. Er heerst een grote werkeloosheid en armoede, ruim 40% van de bevolking leeft onder de armoedegrens van US$ 2 per dag. Doch als je van aanpakken en doorzetten weet zijn er mogelijkheden genoeg. De problemen waar men mee te maken krijgt zijn heel anders dan hier en kunnen evenveel stress als de problemen in dit land veroorzaken. Geldgeile en corrupte overheidsdienaren, alles gaat langzaam en heeft voortdurende vertraging de zogenaamde “jam karet”, de sociale jaloezie en afgunst is erg groot. Lui personeel dat weinig weet of kan en nog nooit van het woord “initiatief” heeft gehoord, daarbij zeer diefachtig kan zijn, natuurrampen. Je hebt natuurlijk bijna iedere dag mooi weer en het leven is goedkoop. De kwaliteit van dat leven is in vele opzichten toch minder dan in Nederland, je moet dat compenseren door van andere zaken te gaan genieten. Ik werkte in Indonesia altijd veel langere dagen dan dat ik hier ooit heb gekund, je doet rustiger aan. Het klimaat kan moordend zijn voor veel activiteiten.

Zou Teripang ook met die Nmi regeling vertrokken zijn…:smiley:

Insyi’Allah…