nieuwe verkiezing

er komen nieuwe verkiezingen, maar er zijn nog véél onduidelijkheden

wat er exact fout is gegaan is niet bekend

dit alles geeft véél onrust

nu maar hopen dat de lijders niet aan hun eigen belang denken

maar dat Kenia een stabiel en rustige periode krijgt

http://www.afrika-nieuws.nl/keniaanse-verkiezingscrisis-op-scherp/

ik hoop op het goede,maar heb wel grote zorgen wat er na de verkiezing gaat gebeuren

ongeacht de uitslag, zal de verliezer het accepteren ?

de universiteit van Nairobi is tijdelijk gesloten

ook zijn er diverse lokale winkeltjes en barretjes gesloten

alles doordat er deze maand herverkiezing is

de onrust en verwarring bij de bevolking blijft bestaan

wat zal dit alles voor gevolg hebben voor de stabiliteit van Kenia ?

donderdag 26 oktober nieuwe verkiezing
wat zal er gebeuren?
demonstratie of boycot van de bevolking, opgeroepen door Odinga

spannende tijden voor de Kenianen, er is nu al veel onrust in de steden

harambee Kenya

Het was vandaag rustig in Diani Beach/Ukunda. Vooral bij de stembureaus… Ik hoorde van een opkomst van slechts 6.1% van de stemmers hier in Ukunda. Veel Raila-aanhangers hier he… Het is afwachten wat er de komende dagen gaat gebeuren. In omgeving Kisumu waren sommige stembureaus geblokkeerd, of kwamen de medewerkers niet opdagen waardoor de enkele stemmers die wel kwamen dat niet konden doen. Ook in Garissa kon er niet overal gestemd worden, maar dit kwam door hevige regenval. Er is voor zaterdag een extra dag ingelast voor deze kantoren om alsnog te gaan stemmen.
Ondertussen stromen nu de resultaten binnen. De vraag is of de verkiezingen door de enorm lage opkomst geldig verklaard zullen worden of wat er verder gaat gebeuren.
We wachten het af!

Of wat een leider lijden kan…

Volgens vrienden hebben ze nergens last van in Kilifi, alleen de markt is leeg : geen mango’s en/of ander fruit :frowning:

Ja, in Ukunda ook alles nog rustig. Vooral gebied Kisumu en Nairobi zijn er veel gevechten (geweest? Heb vandaag nog geen nieuws gezien, dus weet niet of het nog steeds bezig is). Er zou afgelopen zaterdag gestemd kunnen worden in oa Kisumu omdat die stembureaus donderdag geblokkeerd waren of geen bemanning hadden, maar ook dat is uitgesteld vanwege dat ze de veiligheid niet konden garanderen voor degenen die wèl wilden gaan stemmen. Gisteren in het nieuws werd er veel gesproken over dat Uhuru meer stemmen zou hebben volgens de telling, dan dat er stemmers geteld zijn… Dat is door de voorzitter van IEBC gezegd en dus wel heel opmerkelijk…
Het blijf afwachten hoe de leiders gaan reageren, welke beslissingen worden gemaakt en hoe vervolgens de bevolking daarop gaat reageren.
Ik ben blij dat hier aan de kust tenminste iedereen gewoon doorgaat met zn leven, al bevoorraden de shops hun winkls inderdaad niet geheel. Bang dat zaken veranderen en ze hun spullen kwijtraken door brandstichting en dergelijke. Men blijf voorzichtig.

fijn dat de rust nu weer terugkeert,
het zal tijd nodig hebben zodat de stabiliteit weer beter wordt
maar onrust geeft toch economische schade
dat zal de '“gewone” man/vrouw toch wel voelen
ook het toerisme zal ook minder zijn als er onrust in Kenia is

laten we hopen dat Odinga en Uhuru in het lands belang gaan handelen

kwaheri

De uitslag is bekend. Uhuru heeft de elections gewonnen (verrassend! Not!)
Ze hebben nu tot dinsdag geloof ik om petities in te dienen bij de supreme court tegen de uitkomst van de verkiezingen. En ik verwacht dat deze wel zullen komen, aangezien maar iets van 38% van de geregistreerde stemmers heeft gestemd en ik geloof dat Uhuru maar 32% van de stemmen van de geregistreerde stemmers heeft gehaald. Van alle mensen die daadwerkelijk zijn gaan stemmen heeft hij 98% van de stemmen gehaald, wat nket zo vreemd is omdat de oppositie, Raila Odinga, zijn stemmers had opgedragen niet te gaan stemmen.
Feit blijft dus dat Uhuru nog niet eens de helft van zn land achter zich heeft staan, waardoor de zorgen om volksopstand onder de oppositie aanhangers blijft bestaan.
Hoewel Raila aan de kust ook veel aanhangers heeft, is men hier toch behoudener. Men herinnert zich nog goed wat er in 2007 gebeurd is met het toerisme en wil die tijd niet weer herbeleven. Men leeft hier van toerisme. Daardoor verwacht ik hier minder spanningen. Het is hier tot nu toe dus ook gewoon nog rustig geweest en life goes on as usual. Kisumu is ver weg, erg ver weg, ik kan de toekomst niet voorspellen, maar toeristen hoeven zich tot dusver nog geen zorgen te maken hier aan de kust.

klopt gehéél
de toerist hoeft zich echt geen zorgen te maken
maar toeristen die niet zoveel van Kenia weten, zien in het nieuws dat er onrust in Kenia is
en weten niet in welke gebieden
dus al met al is het géén goede reklame voor Kenia
veroorzaakt door twee kemphaantjes

.

Raila Odinga / Uhuru Kenyatta

“liefhebbende broers”

INSIDE INFORMATION :

By last weekend the results for seven polling stations had still not been delivered by hand to the IEBC, where 259 out of 266 had been received for verification. However, leaving aside the four Nyanza counties where no voting took place, by Monday afternoon the IEBC found sufficient grounds to declare Uhuru Kenyatta the winner and President Elect. He received 7,483,895 votes, 98.26% of the total in a low turnout of 38.84% attributed to the NASA boycott. In spite of his withdrawal Odinga’s name was still on the ballot paper - he had not used the correct form to withdraw – and he received 73,228 votes.

The cost of the first and repeat elections has been put at about Shs.60 billion, plus about Shs.4 billion for enhanced security. Development budgets are the losers.

Governors Joho of Mombasa and Kingi of Kilifi announced a series of meetings throughout the coast region as a start to their plans to secede from Kenya. They claim that half a century under rule from Nairobi has led only to “marginalisation of the Coast and degradation of its people…”

uit Afrika nieuws .nl

http://www.afrika-nieuws.nl/plucheplakkende-zonen/

.

Het is heden ten dage gelukkig ietsje moeilijker om gewoon je tegenstander uit de weg te ruimen.
Oginga Odinga, Tom Mboya… als die mannen het overleeft hadden, zag Kenia er nu heel anders uit…
Ik heb zitten huilen bij het lezen van een boekje over die tijd.

tipje : Kisumu massacre - Wikipedia