Net het nieuwste reisadvies gelezen op Buza. Er wordt vermeld dat er verhoogde alertheid moet zijn bij reizigers naar Kenia en verhoogde waakzaamheid ivm het referendum van 4 augustus. Er is al een bomaanslag in Nairobi geweest en er zou in de aanloop naar 4 augustus al onrust kunnen zijn.
Dit stond er een paar weken geleden nog niet. Ter info.
Ojee, daar gaan we weer…
Als je gewone dingen doet, in gewone buurten tijdens gewone uren, dan is de kans heel erg klein dat je iets zal overkomen. WIj waren in Kenya tijdens de vorige verkiezingen die helemaal fout gelopen zijn en we hebben er totaal niets van gemerkt…
't Zal weer slecht nieuws zijn voor de gewone Kenyaanse bevolking als de toeristen weg blijven hierdoor, door een pappr pipo’s die moeilijk doen.
Mwende, ik geloof ook niet dat je er de toeristengebieden erg veel last van zal hebben. En ik geloof ook best dat je er in Kilifi of op Lamu niets van merkt:-)
Net als bij het verkiezingsgeweld wordt er door alle partijen hier met heeel veel afschuw en afkeer naar de recente gebeurtenissen in Nairobi gekeken.
De kerken, die tegen de nieuwe grondwet zijn op enkele punten, hebben opgeroepen om de kalmte te bewaren en vooral niet hetzelfde gedrag te vertonen als de bommenleggers in Nairobi, zo ook het kamp van de ja-stemmers.
Dit is een wezenlijk verschil vergeleken bij het verkiezingsgeweld, waarvan de onderzoeken over de rol van enkele sleutelfiguren nog loopt.
Bovendien ging het toen om een stammenstrijd, waar nu geen sprake van is.
Minbuza is naar mijn oordeel altijd nogal snel met het beoordelen van zgn conflict situaties.
Het idee is: als er iets zou gebeuren, dan hebben wij in ieder geval gewaarschuwd, minbuza kan zich de handen dan schoon wassen.
Volgens mij hebben de Kenianen hun lesje wel geleerd na het verkiezingsgeweld, ik sluit me bij Mwende en Saada aan.
Het is heel schadelijk voor de reputatie van Kenia, nog altijd het meest stabiele land in de regio, en ook tijdens het verkiezingsgeweld, toen was er in de toeristische gebieden niets aan de hand.