Nederlanders die in Kenia verblijven en geregistreerd staan bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, hebben maandag een waarschuwingsbericht gehad van het ministerie. In het Afrikaanse land zijn de veiligheidsdiensten in een verhoogde staat van paraatheid vanwege mogelijke terrorismedreiging tegen nationale en internationale vliegvelden en binnenlandse vluchten in Kenia. Het gaat om een groep van negenhonderd Nederlanders. Het kan zijn dat meer Nederlanders in Kenia verblijven. Niet iedereen staat bij het ministerie van Buitenlandse Zaken geregistreerd. <
Omdat wij as zaterdag terugvliegen leek het mij nuttig om wat aanvullende info te krijgen
als je de Ned ambassade in Nairobi belt wordt je doorgeschakeld naar iemand(van een call center?) die niets weet en verwijst naar de site van Buza
dan maar de consul bellen in Mombasa Het nr zoals vermeld op de site van de Ned ambassade in Nairobiblijkt aan iemand anders toe te behoren
toen ik trachtte dit te melden aan de ambassade en het juiste nr op te vragen werd ik weer doorgeschakeld naar iemand in Ned die me aanraadde maar een mailtje te sturen naar de consul.
je zal maar echt iets ernstigs aan de hand hebben…
Angst, angst, angst… Het negatieve reisadvies is niet aangepast, het was negatief en is helaas nog steeds negatief. Er is in mijn netwerk iig niets bekend over verhoogde terreurdreiging op vliegvelden, inclusief mensen die in Nairobi en Mombasa op de luchthavens werken, politie en Keniaanse veiligheidsdiensten. Wel klopt het, dat veiligheidsdiensten al enige tijd in verhoogde staat van paraatheid verkeren. Angst verkoopt goed in de media …
Het kwaad is weer geschied. Kijk voor de aardigheid eens op de site van de Ned overheid en zoek naar terreurdreiging in NederlandJe zou er nooit naar toe gaan als je niet beter wist
Als het niet zo triest was dat er steeds weer “nieuws” op deze manier gemeld wordt, zou je er haast om lachen. Angstzaaierij ten top. Er is inderdaad een memo ‘gelekt’ (vraag ik me af door wie en waarom, of begin ik nu teveel conspiracy te denken?) Waarin staat dat om een mogelijke dreiging van terroristen de veiligheidsbeambten extra alert moeten zijn. Lijkt mij juist alleen maar goed nieuws toch? Blijkbaar willen ze hun mensen alert houden en evt problemen vroegtijdig signaleren en oplossen. Het reisadvies is inderdaad onderveranderd. Sommige gebieden zijn nog steeds een no-go-area, andere gebieden kan je met een goed verstandgebruik prima bereizen. Ik zit in Ukunda en blijf hier lekker zitten!