Nieuw NL paspoort aanvragen per 21 september alleen in DF mogelijk

Waarschijnlijk weten sommigen het al, maar ik kwam er dankzij Crazypat erachter in een ander topic en had hier eerder niet van gehoord dus ik post het hier maar even onder een nieuw apart topic:

Per 21 september kun je alleen in Mexico Stad een nieuw Nederlands paspoort aanvragen en niet meer in de consulaten in de steden als Guadalajara, Monterrey of Cancun en andere steden waar een consulaat aanwezig is.
Per 21 september worden namelijk vingerafdrukken opgenomen in het paspoort en dit wordt alleen in de ambassade in Mexico Stad mogelijk.
Aangezien er waarschijnlijk voor het ophalen van je paspoort ook vingerafdrukken worden genomen zul je dus waarschijnlijk 2 keer naar Mexico Stad moeten afreizen voor je paspoort.

Verloopt je paspoort binnenkort of in de loop van het jaar, dan is het dus aan te raden om enige tijd voor die datum een nieuw paspoort aan te vragen om zo veel tijd en reiskosten te besparen.

Overigens heeft de ambassade in Mexico Stad het over 28 juni

Ministerie van buitenlandse zaken praat echter over 21 september. Waarschijnlijk is de datum dus wat verschoven.

Wat als je een mexicaans paspoort hebt ? Ik las dit op de website (Geldige verblijfsvergunning voor Mexico
Dit is de FM3 of FM2. Hierbij is het origineel en een kopie van de relevante pagina’s nodig.)
Mijn Nederlands paspoort verloopt in augustus.

john

Dat is best een hele papierwinkel!

Van die papierwinkel weet ik ondertussen alles af ook van het examen wat je moet afleggen (http://www.sre.gob.mx/tramites/nacionalidad/guia_estudio.pdf preguntas)
http://www.mediaxred.com/wordpress/wp-content/upload/guia_de_estudio_respuestas.pdf
Maar mijn vraag is eigenlijk kan ik nog wel mijn Nederlands paspoort behouden mijn paspoort verloopt 19 augustus op de website heeft men het alleen over het FM3 of FM2 document.

John

Ik heb dit toevallig net gevraagd want ik sta op het punt de mexicaanse nationaliteit en dus ook mexicaans paspoort aan te vragen. Dan kun je ipv je FM3/2 met je mexicaans paspoort een nieuw Nederlands paspoort aanvragen. Let wel, er zijn enkele voorwaarden waaraan je moet voldoen om Nederlanderschap te behouden. Maar dat kunnen ze je bij de ambassade vertellen hoe en wat precies. Maar als je daaraan voldoet dan is mexicaans paspoort dus ook goed.
Hehehe die vragen kende ik nog niet, waar en wanneer moet je die beantwoorden en moet je alles goed hebben? (Want namen leren heb ik altijd moeite mee gehad) Leuk die antwoorden er ook bij, zo ook mijn mexicaans rijbewijs gehaald. Ze legden het vel met de antwoorden er gewoon naast. Typisch Mexico :smiley:

De antwoorden leggen ze niet ernaast :frown: het examen heb ik in DF gedaan je krijgt 20 van de honderd vragen daarnaast nog een gesprek waarom je de mexicaanse nationaliteit wilt aanvragen ik vindt de vragen best pittig zelfs de gemiddelde mexicaan weet de antwoorden niet.Waar het examen in Guadalajara is ,kan je het beste navragen bij het SRE (http://www.sre.gob.mx/ ) Ik heb wel wat hulp van een bevriende advocaat gehad . Ik heb het spaans op straat geleerd en mijn grammatica is niet zo als het moet zijn dus daar moet ik wel wat aan gaan doen :smiley:

John
PS: Met namen leren heb ik ook veel moeite gehad en zeker met deze :tssk:

ok, dat ze hier de antwoorden niet naast zouden leggen had ik ook wel verwacht. (Die van rijbewijs is overigens niet zo moeilijk dus eigenlijk ook niet echt nodig, ik zat ook echt van te kijken wat is dat nou voor papier. :smiley: )

Vind de vragen hier en daar inderdaad ook vrij pittig en vraag me ook zo nu en dan af waarom je dat in vredesnaam zou moeten weten, maar goed als ze dat willen dan moeten we dat maar leren. Gelukkig kun je je er dus op voorbereiden welke vragen je zou kunnen krijgen, dat scheelt al een hoop. Verder komen er wel een aantal namen bekend voor dankzij straatnamen ;), maar er zitten af en toe namen tussen waar ik nog nooit van had gehoord. Maar goed in elk geval er maar aan gaan studeren. Weet je overigens of je alle 20 vagen goed moet hebben?

Hallo ednet94 Ik heb vandaag het document van Mexicaanse naturalisatie gekregen en morgen ga ik mijn mexicaanse paspoort ophalen in Mexico City.( het kon niet in Morelos door de as: verkiezingen) alleen ik moet mijn nederlands paspoort afgeven. Hoe kan ik dan nog mijn nederlandse nationaliteit behouden?
Ik neem aan dat mijn Nederlands paspoort naar de ambassade gaat.

Groeten
John
johnyluz@terra.com.mx

Of je je NL nationaliteit kan behouden ligt geheel aan je persoonlijke situatie, getrouwd met een Mexicaanse, hoe vaak je een nieuw paspoort aanvraagt etc. maar dat merk je op het moment je een nieuw NL paspoort aanvraagt wanneer je je oude is verlopen. Maar het is volgens mij niet aan de Mexicaanse regering om je paspoort in te nemen want bij mijn weten staat de Mexicaanse wet dubbele nationaliteit al enige jaren toe. Dus ik vind het raar dat ze zeggen dat je je NL paspoort moeten inleveren. Of wellicht sturen ze het naar de NL Ambassade op samen met de mededeling dat je ook Mexicaan bent geworden. En waarschijnlijk kun je dan aan de hand van jouw situatie wel of niet je NL paspoort weer ophalen bij de ambassade.
Maar bellen met de Nederlandse ambassade levert denk ik de beste informatie op om te zien of je nog steeds Nederlander kan blijven.

Zelf zou het me niets kunnen schelen overigens mocht ik m’n NL nationaliteit moeten opgeven. Het levert me meer zorgen en problemen op om geen Mexicaan te zijn dan geen Nederlander te zijn. Het enige voordeel wat ik nu nog heb om een Nederlands paspoort te hebben is in schiphol in de kleinere rij van de paspoortcontrole te staan. Maarja, na een vlucht van 11 uur kunnen die paar minuten extra me ook niet uitmaken, en uiteindelijk sta je toch nog op je koffers daarna te wachten. En om de VS te bezoeken zou ik een visum moeten gaan aanvragen, maar dat is ook maar eens in de tien jaar. Maar voordeel van het visum is dat ik wanneer ik de grens met de VS per auto over ga geen papieren meer hoef in te vullen wat ik nu nog wel moet doen.
Dus ik zou er geen traan om laten vallen mocht ik de nationaliteit verliezen.

foutje:
Vandaag naar Df.gegaan ik kon mijn paspoort tussen 10:00 A.M en 17:00 pm ophalen en calle 20 de noviembre esq 15 de septiembre (Delegacion Miguel Hidalgo ) Wat blijkt hebben ze mijn achternaam verkeert geschreven dus ik moet volgende week weer terugkomen.Het zal Mexico ook niet zijn dat alles in een keer goed gaat.:vak02: