nieuw hier

hey hey,

Ik ben Jos, of Yos op fora, 22 en ik kom uit Uden (nabij Den Bosch). Aangezien ik net afgestudeerd ben leek dit me een goede tijd om te kijken of ik eens wat meer van de wereld kon gaan zien. Klaar met school en nog niet gebonden aan een vaste baan. Tevens heb ik al wat geld gespaard, omdat ik niet zo’n uitgaans type ben zoals veel van mijn peers op de opleiding (werktuigbouwkunde). Al een tijdje wist ik dat ik een langere reis wilde gaan maken na mijn opleiding, maar nog niet precies waarheen. Canada en Oceanië stonden hoog op het verlanglijstje en nadat ik naar een voorlichtingsmiddag van Travel Active ben geweest heb ik besloten om me meer te focussen op Oceanië.

Initieel was het plan om deze reis samen te ondernemen met een maat van me die ik heb leren kennen op de opleiding, maar zijn plannen zijn inmiddels gewijzigd en dus sta ik er op het moment alleen voor. Ik geef meteen toe dat ik dat best een spannend (en misschien wel een beetje een eng) vooruitzicht vind om in mijn eentje de weide wereld in te trekken, maar ik heb toch besloten het te gaan doen. Tot nu toe ben ik nooit Europa uit geweest en nooit alleen in het buitenland. Wel heb ik een half jaar met die studiemaat in Noorwegen gezeten voor onze stage, een zeer mooie tijd moet ik zeggen.

Mijn plan zoals ik het nu in mijn hoofd heb is om dit jaar nog tijdelijk werk te zoeken (via een uitzendbureau of tijdelijk contract) en dan in het voorjaar van ’13 te vertrekken. vervolgens hoop ik een jaar backpackend en werkend rond te reizen door Australië en Nieuw Zeeland.

Ik heb mij aangemeld op dit forum, omdat ik al een hele tijd werk met fora en weet dat het een onuitputtelijke bron van informatie is vol met hulpvolle mensen. Mijn hoop is om inspiratie en informatie te vergaren voor mijn vertrek en wie weet kom ik nog wat gelijk gezinde tegen.

Verder zijn mijn hobby’s, martial arts, camping en bushcraft. Ik ben fan van verschillende tv shows (Dexter, Suits, House, Weeds, Breaking Bad etc.), films en ik speel zo nu en dan wat games.
Om te voorkomen dat het een te lang verhaal wordt zal ik er hier een eind aan brijen, maar schroom niet om wat te vragen als je iets wilt weten.

-Jos

Hoi Jos,welkom op wereldwijzer!
Heb je al het Australieforum ontdekt hier op wereldwijzer?
Daar kan je je berichtjes posten alsook de ervaringen lezen van anderen.
Werk zoeken in Australie,dit is meestal de grootste uitdaging voor backpackers.
Wat iedereen ook zegt werk vinden is lastig, je moet in de juiste periode op de juiste plaats zijn om een goede kans te maken.
Maar het belangrijkste is dat je flexibel moet zijn en lef moet hebben om overal op af te stappen.
Wens je nog veel suc6 toe met al wat je nog gaat bereizen in de toekomst,Jos!
groet,georgessiam.

yes, het Australië forum heb ik al gevonden :). werk zoeken valt inderdaad niet mee, maar er werd ook al op die infomiddag gezegd dat je het beste gewoon alles kon aanpakken wat op je weg kwam. buiten dat feit, ga ik, zoals gezegd, vooraf hier nog wat geld verdienen zodat ik niet binnen een maand platzak sta.

Het Working Holiday Visum biedt backpackers tussen de 18 en 30 jaar de mogelijkheid om legaal te werken in Australie. De baantjes die je kunt verwachten lijken op het werk zoals je dat ook hier in de zomer zou gaan doen. In Australie kun je werken in de bar, in de bediening, in een hotel als receptionist(e) of schoonmaker, in de telemarketing, als typist(e), collecteren, als verkoper in een winkel of fruitplukken (appels, peren, sinaasappels, bananen, kersen, meloenen, etc.).
Veel backpackers storten zich ieder jaar weer vol overgave in het plukken, sorteren en inpakken van fruit. Bijna alles wat aan een struik of boom hangt moet er uiteindelijk af, dus het moet raar lopen wil je hier geen werk in vinden. Je kunt bijna het hele jaar door op verschillende plaatsen terecht. Van september tot en met april is het hoogseizoen. Vraag aan de lokale bewoners of zij weten waar werk is.
Suc6 nog Jos!