Ik liep in Mombasa en denk zal op visite gaan en voor die mensen wat anders koken.
Dus ik dacht aan Chili con Carne te maken.
Had er aan gedacht zo een pakje met kruiden mee te nemen.En zelfs een
bruine boon voor als mijn engels niet goed genoeg is.
Kom ik bij zo een stalletje in zo een achteraf straatje en dat mensie verkoopt
allemaal bonen,schalen vol en volgens haar allemaal verschillend.
Ik kijk verdwaasd rond,want word ik als Amsterdammer zo gepakt door die
supermarkten ik kan maar een paar soorten,witte bonen in tomatensaus van HAK
in zo een glazen pot en bruine bonen in een blik en dan heb je nog kleine blikjes
met s.g. Kidneybonen. Ik weet nog geen eens aan wat voor boom die dingen groeien.
Ik kijk daar rond en zie tot mijn spijt alleen maar witte dat is natuurlijk ook lekker met tomaten saus.
Maar ik wil beslist bruine bonen,in mijn engels kwam ik er niet uit,want ze knikt en
zegt op alles ,dat het goed is.(ik denk nog, het lijkt hier wel Japan).
Maar deze jongen is natuurlijk niet voor een gat te vangen dus haal die bruine boon
uit mijn zak en laat die zien.Tot mijn grote verbazing vraagt ze hoeveel dus ik zeg een kilo,
en krijg een zak mee met witte bonen en als je goed kijkt wat donkere spikkeltjes.
Even uien gehaald zien er wat rood uit maar lijken me lekker dus flink wat.
Tomaten ook geen probleem dus naar het huisje en zeg dat ik die avond kook.
Zag al dat ze zo een klein gas flesje hadden dus geen probleem ,en van die grote pannen.
Maar daar begint de vrouw van alles tegen te werpen, het komt er op neer dat het allemaal
heel moeilijk is,dus maar even afgewacht en begrepen dat die bonen uren lang moeten koken
(had ik nog nooit van gehoord) dus bij de buren zo een ijzeren koker gehaald voor houtskool,
(dat maken ze langs de straat van vuilnis?) en dat moet dan uren ? lang koken.
(dan zou dat dure gasflesje natuurlijk al lang leeg zijn)
Maar inderdaad toen ik in de late middag terug kwam stonden daar opeens bruine bonen
en nog groter ook.
Dan nog even toveren want de buren en kinderen waren ook al aanwezig.
Dus eerst maar even een koe geslacht (twee blikken pork in dunne reepjes snijden)
en wat te hard bakken. Hulp was geen probleem voor de uien enz.
En dan nog even toveren met een paar flinke scheppen suiker er in en
als klap op de vuurpijl nog flink wat liefde (paprikapeper) en dat alles lekker laten sudderen.
Net zo lang tot je denkt dat iedereen nu wel heel veel hoger heeft.
En ja hoor tot mijn grote verbazing werd de te grote pan geheel tot
de bodem leeg geschraapt.
Heerlijk zo een wereld met BONEN.
Ik stond verbaasd,ik wist niet dat er zoveel soorten waren ,allemaal schalen met verschillende soorten!
Als ik weer even naar kenia ga zal ik toch eens een stuk of tien soorten proberen.
En is het nog een vlees vervanger ook.
Dat komt mooi uit want dat vlees daar,dat is wat.
hallo, ik ben Ed en ben nieuw op dit forum, ik heb zelf een keniaanse vrouw en een huis in mtwapa,helaas nog steeds werkzaam in nederland,dus ik ga regelmatig naar kenia, ik vlieg meestal turkisch airlines, rond de 600 euro retour amsterdam / istanbul / mombasa.
dat is helemaal prachtig, ik had dit nog niet gezien,maar ik kijk vaak op skyscanner en tik dan waarschijnlijk de verkeerde maatschappij in hahaha,dank hiervoor
Ik heb een flight alert ingesteld op www.vliegennaar.nl zij vergelijken meerdere websites en tickets het hele jaar door. Wanneer er een vlucht voor minderdan €600 is krijg ik daarvan een email.
Ook is www.google.nl/flights (als ik t goed onthouden heb) een goede zoekmachine die meerdere maatschappijen vergelijkt
Ook klm of kenian airways vanaf Amsterdam voor een bedrag in de 500 euro…vlgs mij op een woensdag 30 december vertrek. Ik heb zelfs een fly alert voor beneden de 500 waardoor ik geregeld goedkope tickets bemachtig.
Zo gaat ie lekker. 30 soorten bonen heb ik al verzameld op de markt van Masaku.
Ik eet bonen op momenten dat ik wil en dat zijn er veel.
Ik hou van githeri, van chili con carne etc.
Maar als ik meer betaal en seafood bestel, dan wil ik seafood Geen bonen. Dan had ik wel vegetarisch besteld.
De bonen waren trouwens bijzaak. stoelreservatie was noppes.
*Family opgesplitst (en niet alleen onze familie) .
*ben in 2009 voor 399 euro 9 dagen all inclusive geweest inclu. ticket:slapen: D-reizen
In 2012 voor 386 h/t met jetairfly enz enz. Info uit een ver verleden is weinig nuttig lijkt me.
Had ik maar bonen gehad op mijn vlucht vorige week! Hahaha! Mijn dochtertje kreeg een kindermenu: 3 kipnuggets, 2 soort aardappelkoekjes en een hele bak vol doperwten. Die laatste lust ze dus niet. Maar bonen/maharague is haar lievelingseten.
Zelf kreeg ik tot 2 x toe (op de vlucht mombasa-adis abeba, en op de vlucht adis abeba-brussel) pasta met (hele) pittige kip. Had er zere lippen van. Ik geloof niet dat het echt slim is mensen die een lange vlucht maken zo scherp eten voor te zetten. Er zijn toch heel wat mensen (zoals ik) die dat of niet lekker vinden of er darmproblemen van krijgen (ook dus). Hopelijk de terugweg iets anders te eten…
Ik heb vandaag op de markt trouwens kievitsbonen gehaald, de gedroogde variant, die je ook in Kenia kan krijgen! Lekker van de week Keniaans koken
Volgend jaar April willen wij een goede vriend uit Kenya naar Nederland laten komen om een keer vakantie in Nederland te vieren. Nu heb je bij KLM vaak aanbiedingen om naar Nairobi te vliegen. Andersom van Nairobi naar Amsterdam en terug is veel duurder. Heeft Kenya Airways ook periodes waarin ze korting geven? Hij heeft nog nooit gevlogen dus lijkt een directe vlucht mij het verstandigste
Hahaha, Mariette. Volgende keer moet je er ff aan denken dat je je maaltijdvoorkeur kan aangeven tijdens het boeken.
Dat zal pittigheid schelen. (MITS het werkt)
Op de heen weg was ik wel verwend met lekker sea-food, dus het KAN, wss afhankelijk van de catering, ze maken het natuurlijk niet zelf aan boord.
@ Margriet, er zijn vaak aanbieding met KQ, moet je wel op de Kenyaans site kijken en aangeven dat je in KES wil boeken.
Wat ook kan is een ticket boeken vanop een zuid-afrikaanse website.
Ik vlieg op 8 april terug vanuit Mombasa. Als hij begeleiding nodig zou hebben. Laat maar weten. Als jij in NL woont, kan ik hem in Istanbul op het juiste vliegtuig zetten naar AMS want ik vlieg met Turkisch. (naar Brussel)
@ tijl-antwerp ik LUST wel bonen maar WILDE geen bonen. Ik had iets anders besteld. Net als dat ik een vaste boeking had met een toegewezen seat nummer dat ik niet kreeg NAAST mijn dochter.
@Masaku bedankt voor de tips. Ik zal de prijzen in de gaten houden. Hoe laat vlieg je op 8 april vanaf Nairobi? (Neem aan dat je daar een tussenstop hebt?) Ik woon inderdaad in Nederland. Ik zal het aanbod zeker in mijn achterhoofd houden
Voor de Belgen is Emirates nog steeds een goede aanbieder.
Ook in December nog steeds 423 Euro retour van Brussel naar Narobi
voorbeeld :vertrek 7/12/2015 retour 14/12/2015
Maar nog leuker is het natuurlijk om kerst en oud en nieuw te vieren daar.
En een hele maand en in hoogtij dagen nog niet te duur ook.
Brussel International naar Nairobi heenvlucht 15/12/2015, terugvlucht 15/01/2016
vergelijk
**1 overstap**
alle resultaten
€ 439.29
Oei en dan overstap in Dubai ?
Het is dat ik er geen hotelletje weet, maar anders bleef ik daar een dagje of zo of misschien heb je geluk dat de aansluiting niet klopt.
Je kan stikgoedkoop naar Dubai vliegen met Transavia.
Dan vanut Dubai met KQ stikgoedkoop naar Kenya vliegen.
(alle kenyaanse steden, de 1 wat duurder dan de ander)
Moet je wel even puzzelen met de aansluitingen.
Mij lukt het ONDER de 500 €uro vanuit Bru-> DXB - DXB->MBA.
(en dat allemaal omdat mijn zoon in Dubai gaat werken en ik zodoende eea zocht. Je kan zelfs vanuit MBA voor 30 dollar (nee ik vergeet geen NUL) met de Dreamliner (Boeing 787) naar Dubai !!! (in bepaalde seizoenen en met KQ)