UPDATED 18 Maart 2005
-Hier volgen enkele tips voor degene die voor de eerste keer naar de states gaan of naar Los Angeles. Hier worden enkele leuke en intressante restaurants, gelegenheden en wat niet te doen in Los Angeles. Ook vind je hier andere nuttige informatie omtrent L.A en het reizen in de states. Ik ben geen expert op dit gebied het zijn enkel tips en ervaringen die ik in de loop der jaren heb meegemaakt op mijn reizen naar de U.S.
-Je reis begint natuurlijk in de reisgids, online of reisbureau.
Mocht je naar de U.S gaan probeer een geldige creditcard mee te nemen. Veel mensen boeken een 7 of 14 daagse reis alles inclusief.(vlucht, hotel en auto, welke je geboekt en betaald hebt bijvoorbeeld op het reisbureau, weken zelfs maanden van te voren.
-Je reis begint, kom je op je plaats van bestemming aan en je wilt je auto afhalen welke je allang betaald hebt, krijg je hem niet mee omdat je geen creditcard hebt voor “borg”. Dit is dus wat het reisbureau je NIET verteld… Dus check dit van te voren.
-Wees niet de bijdehande Nederlander bij de customs, dan vlieg je in principe terug naar het land van oorsprong, nadat je in de cel wacht tot je terugvlucht vertrekt…
-Sinds kort verplicht, vinger afdrukken en foto bij binnenkomst U.S.
-Tips in L.A:
-Restaurants/lunch gelegenheden:
-Restaurant tips. geef altijd 10% fooi. per persoon ongeveer 3 $
Men denkt anders dan in nederland, men behandelt je vriendelijk en doet alles wat men hen vraagt. Wil je ongestoord dineren of zaken doen onder een lunch, meld dit dan, men zorgt dat je ergens rustig terecht komt.
-Cafe “Vienna” Bistro & Boulangerie
7356 Melrose Ave. tussen Martel en Fuller
-Klein maar relaxed restaurantje waar je ook buiten op het terras kan zitten (stoep), dit is gelegen aan Melrose Ave, waar men vele “rijke” mensen langs ziet komen in hun grote auto’s.
-De Ceasar salade met kip is wel goede kost voor weinig geld.
Bediening is goed, alleen de w.c kan beter. On the scale:8.0
-Hugo’s Restaurant
8401 Santa Monica Blvd, West Hollywood.
-Leuke tent, waar ik wel vaker zal komen. Vriendelijke mensen, goede bediening en zorgzaam omtrent hun klanten. Mijn zaken lunch was perfect en wat afgelegen van de rest van het restaurant. Het ligt aan Santa Monica Blvd waar redelijk veel auto’s langsrijden. Maar het is meer een eet gelegenheid.
-Het eten zag er goed uit en smaakte verrukkelijk. En zeker niet duur.
Maaltijd ongeveer 10$ (grote porties) en drinken eenmaal betalen, rest is refill. 4 personen eten en drinken kost 57$, welke ongeveer 40 Euro is. Meer info op: www.hugorestaurant.com On the scale:8.0
-Restaurant/bar Lola’s is ook wel redelijk chiq.
Gelegen in het hartje van Hollywood. (Santa Monice Blvd bij Fairfax en Romaine Street)
-Men heeft security buiten staan en laat maar enkele personen toe als het druk is.(1 eruit, 1 erin) Men is zeer vriendelijk en men kan er goed eten naar het schijnt. Verder hebben ze alle versnaperingen waaronder ook het groene flesje Heineken. De cocktails en Marguerita’s zijn wel wat duurder, maar Lola’s ligt ook in het hart van Hollywood.
-Men ziet er de meest vreemde personen, maar vaak weet men niet met wie men praat. Degene die er als armste uitziet kan waarschijnlijk een miljonair zijn, of je komt iemand van ongeveer 22 tegen die bijvoorbeeld ook al miljonair is of een zoon of dochter van een bekend iemand zijn. Dus een tip: Je weet nooit met wie je praat…
-UPDATE- 18 Maart 2005
-Clubs:
-Voor de clubbers onder jullie die eens op stap willen in L.A en niet weten waar naartoe. Er zijn verschillende gelegenheden natuurlijk en er is altijd wel wat te doen, buiten de stranden en de Film Industry en pretparken.
-Er zijn twee grote clubs in Los Angeles. Circus en Avalon.
Mijn favoriet is Circus, daar ik daar mensen ken. Hier draaien alleen A list dj’s, een leuke tent met 1 grote en 2 kleine zaaltjes waar in totaal 2500-3000 mensen in kunnen. ook hebben ze een “patio” welke zeer relaxed is in de zomer. Verder hebben ze nog een “VIP” room en “green room”. Bekende personen verschijnen regelmatig in deze clubs…
-De security is super (komt misschien dat ik gratis binnen kwam e.d) maar het was goed geregeld en zeer vriendelijk. Men moet wel door een metaal detector, maar dat mag de pret niet drukken. Voor 9.00 is de entree gratis, na 9.30 start de verkoop van de avond en de prijs loopt op naarmate de avond duurt. Ga dus optijd, lange wachtrijen kunnen ontstaan.
-Mocht je een auto huren in L.A wees dan voorbereid.
Los Angeles lijkt wel de grootste “parkeerplaats” van de wereld.
Gelieve smorgens tussen 6.00 en 9.30 en om 16.30 tot 8,30 u NIET op de snelweg te begeven. FILE auto’s, auto’s en nog eens auto’s, uche, uche…
En men heeft wel rare wetgeving omtrent rijden. (carpoolers kunnen bij rood doorijden op de oprit van de snelweg… :unsure: ) en men heeft zogenaamde “gecombineerde” afslagen midden op de weg (niet de snelweg), soort van invoegstrook voor een afslag, maar dan wederzijds…
-Ook heb ik al eens op de snelweg in Florida een afslag naar links meegemaakt, heel vreemde situatie…
-Ga je op pad met de auto kijk uit waar je terecht komt, sommige buurten zijn onveilig, word het avond of snachts kijk dan helemaal uit waar je terecht komt. Ben bij vrienden op bezoek geweest waar de “getto-bird” rond zwermde. (voor degene die niet weten wat een “getto-bird” is, dat is een of meerdere helicopters die s’avonds of s’nachts rond cirkeld boven een wijk met GROOT licht aan, op zoek naar “suspects”. Van die lui die met wapens rond rennen.
-Niet dat ik de lezer angst in wil jagen, maar het is een tip.
Veblijf je in een hotel dan is je trip geweldig. Het is wel anders dan je op tv ziet, maar er is genoeg te zien, te veel.
-De zonsondergangen op Venice Beach is ook aan te bevelen. De dagen dat het enorm sneeuwde in nederland was ik getuige van mijn eerste zonsondergang in t-shirt, zonnebril en een groen flesje erbij. Het was wel indrukwekkend. Zeker aan te bevelen.
-Nog een goede autohuur tip is: huur een auto met navigatie systeem, dat scheelt tijd en latere “onkosten” en of “problemen” met kaartlezen e.d.
-Hollywood Blvd (waar al die sterren in de grond gelegd zijn) is ook wel een leuke straat om te shoppen in souveniers winkeltjes e.d. Op mijn reis was bijna alles dicht op Hollywood Blvd ivm de opbouw en viering van de Oscars. Doordat de straat dicht was hadden veel winkeliers hun zaak gesloten ivm weinig bezoekende toeristen.
Zeker de volgende keer eens een goed bezoekje afleggen aan Hollywood Blvd.
-Voor de ECHTE party freaks is er in de “buurt” van Los Angeles een MEGA SUPER party waar je versteld van zult zijn. Het vind plaats midden in de woestijn. 7 dagen lang. 30.000 mensen. GEWELDIGE zelfgebouwde “gevaartes” die men op het einde van het festival in de fik steekt. Weer of geen weer, zandstorm of niet, het festival gaat door. Prijs is 225$. eigen vervoer (camper gewenst), en VEEL water.
Info op: http://www.burningman.com B) Date: Aug 29th - Sept 5th.
-Mocht je rond gaan rijden in de states of L.A let wel op met de voorrangsregel wat betreft rechts heeft voorrang.
-Mochten de stoplichten uitgaan of je komt op een gelijkwaardige kruising, dan heeft rechts GEEN voorrang. Dit is ingewikkeld… dan heeft degene die als EERSTE op de kruising komt VOORRANG. Dan de TWEEDE die op de kruising komt, enzovoort. Het ingewikkelde eraan is wat doe je als je aankomt op deze kruising en er staan al heel wat auto’s te wachten!!! Het antwoord wat ik jaren geleden kreeg is:A) ogen dicht en rijden maar. B) iedereen voor laten gaan. C) niks.
-Het is dat je het weet :o sterkte
-Denk aan je “internationaal” rijbewijs. info bij: ANWB
-Stel je gaat op stap of je rijd wat rond en je denkt ahh laat ik eens een biertje drinken (de bijrijder of degene die achterin zit natuurlijk) dan wil ik je bij deze waarschuwen dat er GEEN alcohol mag worden gedronken in de auto, ook niet door andere passagiers. Ook geen aangebroken flessen in de auto, dat mag wel (alcohol meenemen)maar in de kofferbak.
-Mocht je aangehouden worden ergens tijdens je rit, dan adviseer ik je om vriendelijk te zijn en met de woorden Mam and Sir te antwoorden, dit is gebruikelijk in de U.S. Mocht de zon schijnen en je hebt je zonnebril op en je word aangehouden, doe je zonnebril af tijdens je gesprek met de agent, dit is beleefder. Het kan je veel ellende schelen.
-Mocht je een auto huren in een grote stad dan huur een met GPS navigatie systeem, dat scheelt je tijd met zoeken. Openbaar vervoer in Los Angeles is tamelijk matig, niet zoals in Nederland. Taxi’s zijn redelijk duur, daar men moet onderhandelen over de prijs in veel gevallen. Hoe wil je in godsnaam weten hoeveel het kost om ergens naar toe te gaan met de taxi als je toerist bent? tog?
-Als je toch naar de U.S gaat en regelmatig met vliegtuig reist neem dan een Sky miles pas, meld je aan het is gratis. Men werkt met punten die je spaart tijdens vluchten, hotel overnachtingen, autohuur. Je reist toch al waarom niet miles sparen. KLM heeft ze, Delta en meer maatschappijen. Bij Delta is het zo dat je een GRATIS ticket krijgt (aantal punten inwisselen voor reis) bij 5 transatlantische vluchten. dwz een retourtje New York of Los Angeles is al 2 transatlantische vluchten. Dat gratis ticket wat je krijgt na 5 vluchten dat mag je besteden naar keuze. Hawaiii of zo.
-KLM heeft ook een vergelijkend systeem. kijk op hun site onder FD deelnemer (Flying Dutchman).
-Andere gelegenheden in Los Angeles:
- Restaurant/Bar “Amalfi Lounge” welke ligt op: 143 N. La Brea, in Los Angeles.
-Deze gelegenheid welke overdag een restaurant is en in de avonduren in een bar veranderd is wel een leuke tent. Hij bestaat uit 2 gedeeltes onder en boven, en er worden geregeld kleine feesten/parties gegeven. De marguerita’s kosten 10$ en een groen flesje 4.50$.
- “Amalfi Lounge” is een bar/restaurant met een sfeervolle ambiance en biedt ongetwijfeld goede kwaliteit wat betreft voedsel. Ik zelf ben er geweest op een klein feestje waar ik mensen kon die het opgezet hadden, dus ik heb geen gelegenheid gehad om hier te eten. On da scale: 8.0
-Een andere leuke maar kleine gelegenheid is " Little Pedro’s/The Blue Bongo" op 900 E First Street, naast een boedistische tempel welke in downtown ligt vlakbij City Hall. Het was een party (house) maar vrij klein (150 man). Leuke gelegenheid klinkt mexicaans, en ziet van buiten uit als mexicaans. Men kan er lunchen en wat drinken, en hebben binnen boven de ingang een libelle van 2 meter hangen die licht geeft in het donker. Binnen is het net een scene van Pulp Fiction… On da scale: 7.0
-Wat men ook zou moeten doen is naar een supermarkt moet gaan. Er zijn diverse maar de grootste is Walmart. Mocht je er nog nooit zijn geweest dan is dit wel een unieke ervaring. Men heeft daar alles in GROTE maten, en producten die men in Nederland/Belgie niet krijgt, maar dan in super size. Mijn eerste keer in Walmart duurde 3 uur. En ik haat winkelen. Als je budget reist is een bezoek aan de Walmart wel een uitkomst.Daar kopen en in het hotel eten, ofzo.
-Uiteraard kent men de ketens Mac Donalds, Burger King en KFC Kentucky fried Chicken. Maar er zijn diverse restaurants die veelal beter zijn dan de bovengenoemde. Sommige van deze restaurants komen alleen voor in sommige staten van de U.S. Sommige zijn alleen in het zuiden te vinden, sommige alleen in het noorden.
-“Crackerbarrel” een geweldige keten gebaseerd op ontbijt, lunch en diner. Ze hebben een country achtige uitstraling en hebben een winkel in hetzelfde pand als het restaurant, waar men van die prullaria(zou noem ik het) verkopen zoals haloween spullen, en andere hebbe-dingetjes. De “Crackerbarrel” is niet in L.A.
-Het eten bij de “Crackerbarrel” is zeer goed. De pannekoeken als ontbijt zijn wel aan te bevelen, samen met “maple sirup”. Verder is de menukaart gevuld met redelijk standaard voedsel, maar wel uitstekend. De bediening is goed en de ambiance is zoals ik al vermeldde country achtig, jaren 1800. On Da scale: 8.0
-“Bob Evans” is een keten die ook aan te bevelen is, goede bediening en uitstekend voedsel met redelijk standaard menukeuze.
De salades en de gerechten zijn met zorg voorbereid en altijd uitstekend waar je ook komt in welke staat dan ook (indien een vestiging) is niet in L.A. On Da scale: 8.0
-Subway is ook een keten welke gezonde broodjes serveert. Goede kwaliteit en hoeveelheid voor de prijs. Kies wat je eet? Ook in Nederland…On Da scale: 8.5
-“Chi Chi’s” is een mexicaanse keten welke ook niet overal een filiaal heeft. Zeer goede kwaliteit voedsel en perfecte bediening. De kaart is mexicaans en geweldig. Een van mijn favoriete ervaringen. On da scale 9.0
-“Hooters” is ook een keten, misschien bekend onder de mannelijke lezers. Hoogwaardige “playboy” modellen serveren in “Hooters”. gekleed in top en korte kledij serveert men de klant. Het eten is wel redelijk goed, veelal standaard eten op het menu. De kip smaakt overal wel goed. Leuke opzet van “Hooters”. Hooters is ook niet overal. On Da scale: 8.0
-“Quiznos” is een keten gelijkwaardig aan “Subway” alleen serveert men de broodjes “getoast”. “Quiznos” is al een van mijn favorieten aan het worden. Ook “Quiznos” is niet overal. On Da scale: 8.0
-Wat te VERMIJDEN is restaurant DENNY’s welke overal in de U.S gesitueerd is. Wat een nachtmerrie. Ik was er eens op vaderdag, smerige zooi, wc’s op Amstrerdam Centraal waren schoner om het zo maar te zeggen, slecht bediening, friet was gekookt, het was net een Pulp Fiction scene…Een oude serveerster die slecht zin had, superdruk geweest die dag, eten niet goed, wij ook met z’n drieen slechte zin dmv slecht staat van voedsel terwijl men honger had. De kaart erbij gepakt waar van die plaatjes opstonden van voedsel, wat de menu’s zijn enzo, je kent het wel… Toen vergeleken met je eigen voedsel wat je voor je had staan, wat NIET hetzelfde leek of was…Toen de serveerster geroepen, en gezegd: DO THIS (het plaatje) look like THIS (MIJN voedel)…ze zei: euhhh NO. zij pissed…en weg. wij lachen, maar dit is dus bijdehand zijn, men kan de politie roepen/bellen voor “making a scene”…Hoorde ik daarna pas!!!. We kregen wel 40% korting op onze ahum maaltijd. On Da scale: 3.0
-De “waffelhouse” welke ook een keten is, is ook GEEN favoriet van mij. Alles word gebakken op EEN kookplaat de hele dag, en wie weet hoelang. Anderen zijn er gek op, de wafels en voedsel, ik niet.
-Binnenkort meer info