Ik heb me zojuist aangemeld bij dit interessante forum. Heb al veel bruikbare tips gelezen. Maar wat ik nog nergens heb gelezen is hoe het is om met een klein kind in Nicaragua te reizen.
Wij, mijn vrienden en ik, zijn van plan van 8 december 2014 - 7 januari 2015 een reis te maken samen met onze zoon van, op dat moment, bijna 5. We hebben al redelijk wat landen de revue laten passeren, maar sinds kort komen we steeds weer terug bij Nicaragua. De belangrijkste vraag is: is het een geschikt land om met een kind te bereizen? We willen er een relaxte reis van maken met een combinatie van leuke steden/stadjes, natuur maar ook zeker strand. En is het aan te raden om het te combineren met el Salvador of is een maand daar te kort voor?
Alle tips en meningen zijn welkom. Bij voorbaat dank!
Reizen met kleine kinderen in Nicaragua is geen probleem. Nicaragua is het veiligste land van heel Midden-Amerika en de reisafstanden tussen verschillende plaatsen zijn relatief kort, gemiddeld tussen 2-4 uur. Ik zie regelmatig gezinnen vakantie vieren in Nicaragua in de toeristische plekken, zoals Granada, San Juan del Sur, León, etc. Met name in december komen veel Nica gezinnen die in Amerika wonen naar Nicaragua om daar vakantie te houden. Bij touroperators kun je altijd vragen wat de mogelijkheden zijn met kleine kinderen, maar met veel tours zal dat geen probleem zijn. Omdat je in de kerst en oud en nieuw periode gaat, moet je wel van te voren accommodatie boeken!
Als je een relaxte reis wilt hebben, is het het beste om deze 4 weken alleen Nicaragua te bezoeken. Dan kun je meer tijd uittrekken voor de plekken waar je bent en rustiger aan doen. Daarnaast is El Salvador ook een vrij onveilig land.
Is alles met het openbaar vervoer te doen of zullen we in die 4 weken ook binnenlandse vluchten nodig hebben? Het idee van de relatief korte afstanden spreekt me ook zeer aan, ivm het reizen met een kleuter.
Je kunt eigenlijk alles met openbaar vervoer reizen, tenzij je bijv. naar de Corn Islands wilt, dan is een binnenlandse vlucht aan te raden. Nicaragua heeft een erg uitgebreid en betrouwbaar busnetwerk. Bussen gaan vaak elke 20-30 minuten en zijn erg goedkoop (kost ongeveer $1 voor 1 uur reizen). Het openbaar vervoer is niet altijd ‘relaxt’ (vaak volle bussen en hobbelige wegen), maar omdat de afstanden relatief kort zijn, is het wel goed te doen. Als je het geld hebt, kun je desnoods ook per taxi reizen of een auto huren.
En het huren van een auto, is dat een beetje betaalbaar? Heb je een tip qua verhuurbedrijf? Is het aan te raden om per huurauto rond te reizen? Is het bijvoorbeeld veilig? Het is natuurlijk wel makkelijk met een kind. Scheelt een hoop gezeul en heeft wellicht meer vrijheid.
Auto huren is zeker betaalbaar, maar vergeleken met ov weer erg duur. Ik zou Dollar Rent a Car aanraden. Dat is een professioneel bedrijf, hebben goede auto’s en ik en andere mensen die ik ken hebben daar erg goede ervaringen mee. Omdat je in dec-jan gaat is het hier super hoogseizoen, dus je moet dan wel op tijd van te voren een auto huren, anders zijn alle auto’s al verhuurd!