Nicaragua of Honduras??

Hallo,

Ik zit met een dilemma… In september ga ik een jaartje door midden- en zuid amerika reizen. Ik wil mijn reis graag beginnen met vrijwilligerswerk en spaanse les, om vanuit daar door te reizen tot argentinie. Nou heb ik 2 leuke projecten gezien, 1 in nicaragua en 1 in honduras. Nou trekt het project in honduras me meer, maar qua land hoor
ik daar weer minder positieve verhalen over (minder veilig, mensen minder aardig en veel minder te zien). In nicaragua is het project wat te grootschalig maar daarentegen trekt me het land weer wat meer …
Wie heeft er ervaring met deze landen en kan me wat advies geven??
De bedoeling is om ong. 5 maand vrijwilligerswerk te gaan doen, dus wil t wel een beetje naar mn zin hebben… Zit echt een beetje in tweestrijd!

Groetjes Marloes

Hoi,

Ik kan alleen maar iets zeggen over Nicaragua en dat ik dit een van de mooiste landen in Midden Amerika vind.Hier vind je nog ongereptheid wat je mist in Costa Rica, Panama en Mexico. Vooral de plaatsen Granada en Leon zijn super en ook het eiland Isla de Ometepe is fantastisch. Ik zou zeker een keer naar dit prachtige land gaan wat iedereen links laat liggen om zich helemaal op Costa Rica te richten.

Veel succes met de keuze.

Groetjes Karin

Ik heb iets van een maand in Honduras gezeten, voornamelijk in La Ceiba, maar ben ook op Utila geweest en in de hoofdstad (met die moeilijke naam :wink: ). Dit was na een lange periode in Guatemala te hebben gezeten, ik was aangenaam verrast door de vriendelijkheid van de Honduresen in vergelijking met de guatelmalteken (puur persoonlijk misschien en omdat ik te lang in Antigua heb gezeten waar gewoon teveel buitenlanders zijn en daardoor de bevolking wat onvriendelijkheider is tegen buitenlanders).

De bevolkingssamenstelling is ook heel anders dan in Nicaragua, slechts 1% van de totale bevolking is “indigena”, voor de rest is de bevolkingssamenstelling veel diverser (zoals Costa Rica en Panama) dan bijv. Guatemala of Nicaragua, ik bedoel hier overigens niet mee dat indigenas per definitie minder vriendelijk zijn. Daarnaast hebben ze een veel minder geweldadig verleden dan hun naaste buren.

Het is ook een beetje waar je op uitbent denk ik (ik ken in Nicaragua alleen Granada en San Juan del Sur). Wil je duiken (Honduras) of wil je een volkaan beklimmen (Nicaragua)? Grote koloniale steden (Nicaragua) of een Maya tempel bezoeken (Honduras) etc, etc. Ik denk trouwens dat Honduras ook iets duurder is.

hi Loes,

Ik ben de coordinator van een schooltje genaamd Hispanomaya in het dorpje Todos Santos in Guatemala. Google maar even erover want het schooltje heeft geen geld voor een website, maar er zijn hier velen geweest (inclusief vele nl ers) dus je kan rustig hun reisverslagen lezen overal op internet (zo kwam ik ook aan dit baantje trouwens). Volgende week hebben we een website eindelijk, gedoneerd. Maar goed wat wij hier doen is het volgende; toeristen komen bij ons spaans of een maya indiaanse taal leren. en met dat geld betalen we het schoolgeld van de kinderen van de arme gezinnen. dus het is een win win situatie; jij leert een taal en hebt een superleuke vakantie en zij kunnen daardoor naar school gaan. naast je taal cursus, doen we ook aan hiking (prachtige omgeving daarvoor hier) en kennismaking met de locale cultuur. Vanaf november hebben we vrijwilligers vacatures voor lesgeven engels aan de lokale bevolking. Ikzelf ben dan ook een van de leraren en het wordt echt een mooi project als we meer leraren kunnen aantrekken. Je mag trouwens kiezen welke je doet; spaans leren of engels lesgeven of zelfs allebei