Wij (NL/USA) wonen nu 7 jaar in Nicaragua na in Honduras, Guatamala, Belize en Mexico te hebben gewoond.
We zijn daar terechtgekomen met een camper en later een huis gekocht in Leon, een erg plezierige stad.
Nu denken we erover om de camper te verkopen (gebruiken hem amper) en wellicht het huis af en toe te verhuren, als we zelf weer op reis zijn.
Hoi georgeo,welkom op wereldwijzer!
Heb je nog geen heimwee om terug naar Nederland te trekken,georgeo?
Nou Nicaragua is een land wat voor een ieder wat te bieden heeft.
Je kunt er luieren op de witte stranden, duiken, trekken door de bergen, vulkanen beklimmen, het tropisch regenwoud ontdekken etc…
In iedergeval kan je altijd met je tips terecht op het Nicaragua Forum
Succ6 nog met je verblijf in Nicaragua,georgeo !
groet,georgessiam.
Hi Georgeo,
Had je ook al een priveberichtje gestuurd over de verkoop van de camper… maar ander ideetje: wil je de camper misschien verhuren in plaats van het huis?
Hartelijke groet,
Renaadsel. Ja, ik heb je berichtje gekregen en ook een antwoord gestuurd. De Camper is niet te huur vanwege aansprakelijkheid en omdat het lastig is de grenzen over te gaan als de auto niet op je naam staat. Jullie zijn nu al in Nicaragua, en dat is te vroeg om de camper over te nemen want ik ben om medische redenen in Nederland en moet daar nog even blijven.
Wil je in Leon een goede plaats om te overnachten, ga dan naar Casa Ivana, pal in het centrum, naast het Theatre Municipal. Eigendom van Pim uit NL.`tel 505 840 80126.
Groieten en veel plezier.
Hi Georgeo,
Dank voor je reply. Helaas geen berichtje van je mogen ontvangen… anyway… wat vervelend dat je om medische redenen in NL bent… Hoop dat alles snel goed komt.
We hebben na wat omzwervingen een kamer gevonden in Leon (het is druk!) maar bedankt voor de tip.
Sterkte daar en probeer toch maar een beetje van de zomer te genieten…
Hartelijke groet,
Hoi wij zijn een koppel uit belgie we zijn nu een soort van cultureel centrum aan het runnen (dicht bij managua) tot september en daarna zouden we graag doorreizen naar mexico wij zijn opzoek naar een camper en vooral info over documenten die we nodig hebben enzo
Zij fijn zijn als jullie ons verder zouden kunnen helpen .
Alvast bedankt
Hallo,
wellicht ken je deze site al maar better safe than sorry. http://www.drivetheamericas.com/forums/vehicles-salewanted Wellicht kunnen de mensen op dat forum je ook verder helpen.
En had je deze gezien op dit forum? http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=160918 Georgo kan je vast wel verder op streek helpen. Zijn camper komt zo te zien wat te laat te koop.
Succes
Jolien en Brecht,
Wat je nodig hebt zijn: kenteken op je eigen naam en een verzekering.
De verzekering is erg belangrijk. De politie controleert daar (regelmatig) op. Je dient die in feite per land te kopen als je de grens over gaat. Een internationale verzekering wordt vaak niet erkent of niet begrepen. Een lokale verzekering is niet duur en vormt inkomen voor het betreffende land.
De grenzen passeren is meestal niet moeilijk, maar wel vaak tijd rovend. Zorg dat je altijd tijdig in de ochtend aan het proces begint. Soms zijn ze tusen de middag gesloten, vaak in de avond/nacht idem. Je moet vaak van het ene naar het andere kantoortje voor een stempel, een copie etc. Met geduld is het goed te doen. Er zijn altijd jonge mannen die je hulp aanbieden (tegen betaling) Zelf maak ik daar nooit gebruik van. Ik geniet van het buraucratische/inefficiente proces.
Bedenk dat er in de meeste landen geen campings zijn. In Mexico vindt je ze hier en daar wel. Je overnachtingsplek moet je met zorg kiezen. Zo publiek mogelijk, met veel licht. Wij hebben alarm op de auto en dat is een aantal keren in de nacht heel nuttig gebleken.
Onze camper is ideaal (normaal van/bus model) maar helaas pas in november te beschikking en ik verwacht dat jullie zolang niet kunnen wachten.
Mochen jullie nog meer vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Succes.
Georgeo
Dat is snel! Een antwoord in dezelfde minuut als mijn posting. Wat een forum toch ![]()
PS. Hoeveel aanslagen per minuut doe jij, Georgo?
Dankje voor de snelle reactie
Maar heb Je voor het kenteken geen woonplaats nodig in het land
Dat is wat ze ons zijden maar er moet volgens mij een Andere manier zijn want er reizen zoveel mensen rond met een auto die hier niet wonen
Ja en november is een beetje laat voor ons spijtig
QUOTE=georgeo;963131]Jolien en Brecht,
Wat je nodig hebt zijn: kenteken op je eigen naam en een verzekering.
De verzekering is erg belangrijk. De politie controleert daar (regelmatig) op. Je dient die in feite per land te kopen als je de grens over gaat. Een internationale verzekering wordt vaak niet erkent of niet begrepen. Een lokale verzekering is niet duur en vormt inkomen voor het betreffende land.
De grenzen passeren is meestal niet moeilijk, maar wel vaak tijd rovend. Zorg dat je altijd tijdig in de ochtend aan het proces begint. Soms zijn ze tusen de middag gesloten, vaak in de avond/nacht idem. Je moet vaak van het ene naar het andere kantoortje voor een stempel, een copie etc. Met geduld is het goed te doen. Er zijn altijd jonge mannen die je hulp aanbieden (tegen betaling) Zelf maak ik daar nooit gebruik van. Ik geniet van het buraucratische/inefficiente proces.
Bedenk dat er in de meeste landen geen campings zijn. In Mexico vindt je ze hier en daar wel. Je overnachtingsplek moet je met zorg kiezen. Zo publiek mogelijk, met veel licht. Wij hebben alarm op de auto en dat is een aantal keren in de nacht heel nuttig gebleken.
Onze camper is ideaal (normaal van/bus model) maar helaas pas in november te beschikking en ik verwacht dat jullie zolang niet kunnen wachten.
Mochen jullie nog meer vragen hebben, dan hoor ik het wel.
Succes.
Georgeo
[/QUOTE]
Jolien en Brecht,
De adres/woonplaats eis is heel beperkt en niet gekoppeld aan een bevolkingsregister o.i.d. zoals in Nederland. Voldoende is vaak de vermelding van je naam, nationaliteit en paspoort (nummer).
Wij hebben jaren ons USA kenteken gebruikt. Maar omdat we op een gegeven ogenblik besloten in Nicaragua te blijven, hebben we de camper ingevoerd. (kostte destijds bijna een jaar en veel geduld). Nu hebben we twee registraties en dat is handig, want we kunnen altijd terug naar de usa zonder importgedoe.
Kom je de grens over dan krijg je een tijdelijke vrijstelling van import. Afhankelijk van het land is dat 1 of meer maanden. Dan kun je soms verlengen. Anders moet je (jij en de auto)het land uit en kun je na verloop van tijd terug keren en begint de procedure opnieuw. Hangt dus allemaal van het land af.
Bedenk dat er altijd mensen zijn die er niet mee zitten dat de formaliteiten niet in orde zijn, dus rondrijden zonder de juiste papieren o.i.d. Dat is niet raadzaam. Je moet de politie nooit een aanknopingspunt geven. In de 10 jaar dat we in C Amerika zijn zijn we honderden keren aangehouden en ze zoeken altijd een stok om de hond te slaan. Vooral om hun inkomsten te verhogen. Wij hebben echter nog nooit iets betaald.