Niagara falls: bezoek Canadese of US zijde

Hey,

Binnenkort vertrekken we voor een maandje naar de US, en verblijven we 2 nachten (anderhalve dag) in Niagara Falls (NY) (hotel ligt al vast). Ik heb even de websites bekeken van zowel de US zijde als de Canadese kant van de falls, en ze bieden onder andere beiden een trip met de maid of the mist aan, en een wandeling op zo’n houten platform naast één van de watervallen.
We hebben het geluk om er op een vrijdagavond te zijn (vuurwerk), maar wel de pech om er op zaterdag de bezoekjes te moeten afleggen (waarschijnlijk heel druk).
Het zal niet mogelijk zijn om alles langs beide kanten te doen. Bovendien willen we wel naar Canada gaan, maar dan wel voor een hele dag, anders waarschijnlijk te veel gedoe met de douane en dergelijke. We hebben een huurwagen, dus afstanden zijn geen probleem (maar mag een US huurwagen voor een dagje de Canadese grens over?).

Ik wou dan ook vragen of iemand suggesties heeft over welke zijde van de waterval we het beste bezoeken: de canadese zijde of de amerikaanse?

Alle tips, ervaringen of weetjes zijn van hart welkom.

Alvast héél erg bedankt voor de feedback

greetzies

Moefie

Als je de watervallen bezoekt zou ik persoonlijk de Canadese falls bezoeken. Deze zijn veel groter (horseshoe falls) en de maid of the mist is ook zeker aan te bevelen aan die kant. Wij zijn er een paar jaar geleden geweest en hebben genoten van het waterspektakel.

Hallo,

Hebben beide zijden gedaan en de Canadese is echt onvergelijkbaar beter. Niet zozeer faciliteiten maar gewoon wat je te zien krijgt; de US kant beperkt zich primair tot de kleinere van de twee watervallen, hoewel je vanaf ‘Goat island’ ook stukje van de Horseshoe fall kunt zien. Leukste vonden we het draaiende restaurant in de uitzichttoren en een helikoptertochtje; Maid of the Mist is best aardig als de zon schijnt maar je ziet ook weer niet zo veel.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Vraagje, wat wil je die dag in Canada gaan doen?
Er kunnen heel lange files staan tussen de USA en Canada. Je mag Canada met een huurauto in, dat is geen probleem. Wij zijn van Usa naar Canada gegaan via een lokaal bruggetje, verboden voor toeristen, maar hebben ons dom gehouden en ze lieten ons toe. Bekijk eerst eens hoe druk het is voor je besluit in een weekend Canada binnen te rijden. (en weer terug…).
De uitzichten van de Canadese zijde zijn veel imposanter dan vanaf de USA kant maar aan de USA kant kan je vlak bij het water komen en dat is ook spectaculair. Misschien in de USA blijven logeren en dan te voet naar de andere kant. Vergeet je paspoort niet.
Tipje. Wij zijn wel eens van Canada naar de USA gegaan via een stille douane post. Nam toch nog bijna 45 minuten want het bloed werd onder je nagels vandaag gehaald. Blijf rustig en beleefd, zeg ja en amen, thank you sir, have a nice day sir etc etc.
Nog een tipje. Van Niagara Falls hotel probeer eens de kustlijn van Lake Ontario aan de USA zijde. Komen niet veel mensen aan toe en is prachtig. Richting Rochester langs de kust. Het gedeelte van Canada langs Lake Ontario zijn we niet van onder de indruk en zeker niet plaatsen als Hamilton en London. Die QEW vonden we niet fraai. Toronto is een enorme stad, lijkt wel Los Angeles als je er binnen rijdt maar een bezoek aan Skydome en CN Tower is dan sterk aan te bevelen.
Yeehaw

Inderdaad-zoals ieder al zegt, is de Canadian kant spectaculairder.
Een correctie: de douane (customs) hoef je niet te vrezen. Maar het lijkt wel of tegenwoordig niemand meer weet wat de douane doet-je bagage op contrabande controleren. Ik denk dat die tussen US en CN ook al is afgeschaft.
Wat je wel moet vrezen is de IMMIGRATION=paspoort controle (doet de marechaussee in NL). Juist op minder drukke punten waar amper zo’;n rare vreemdeling ooit komt zijn die veel wantrouwender als op hele drukke (vooral vwb de US zijde).

De bagage werd wel intensief gechecked Bkkflyer. En de dozen met drank waren maar verdacht. Eerst moest de inhoud van de bagageruimte worden omschreven en vervolgens werd alles nagekeken. Niet alleen bij het binnenrijden van Mexico naar de USA maar ook van Canada naar de USA. Of het nu douane of immigration heet zal me worst zijn, de kans op controle blijft bestaan.

Hey,

Bedankt voor de info. Mijn voorkeur ging al uit naar de Canadese zijde, en na jullie reacties ben ik zeker dat we dat gaan doen (of toch in elk geval proberen). Ons hotel ligt in de US, dus we zouden de Canadese grens enkel oversteken voor een bezoek aan de watervallen. Bagage ed blijven in het hotel en we gaan dus gewoon met de wagen voor een dagje naar Canada. Aangezien ons bezoekje op een zaterdag gepland staat, hoop ik natuurlijk wel dat er voldoende personeel is aan de grensovergang, en dat we geen uur (of uren ) moeten aanschuiven, anders zal het toch de minder spectaculaire US zijde worden.
Iemand ervaringen met de grensovergang via de Rainbow bridge (Niaga falls US naar NF Canada)? Of is er in de buurt een ‘rustiger’ plaatsje om de grens over te gaan?

greetzies

Ja hoor. De 1e van de 2 keer dat we er waren gingen we met een toerbus heen en weer over die overgang (dagtrip). Kostte voor een hele bus toch wel 30 minuten, inclusief alle bagageluiken open en steekproefsgewijs checken wat er in de plastic shoptassen zat. Dus even streng als elders rond de USA…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

als ik me er ook nog even mee mag bemoeien,… als ik jullie was zou ik gewoon met een rugtas en paspoort te voet over de Rainbowbridge gaan. Dat is (tijd-technisch gezien) de kortste route en je hebt in Canada je auto niet nodig als je alleen de watervallen vanaf de Canadese kant wilt zien. Alles is op loopafstand.
Wij hebben zowel de Canadese kant (7 jaar geleden tijdens de zomer) als de Amerikaanse kant (afgelopen winter) bekeken. Beide keren waren absoluut de moeite waard en erg mooi en spectaculair om te zien.

Veel plezier!

Wij willen ook naar de Niagara Falls vanuit New York met een 2 daagse tour. We willen zeker ook de Canadese kant bezoeken.

Hoe zit het echter met reisdocumenten? Wij zijn op vakantie in New York en hebben alleen een Esta formulier ingevuld. Kunnen wij dan zomaar de grens (brug) naar Canada oversteken? Zijn hier kosten aan verbonden? Moeten we speciale papieren hiervoor aanvragen?

Je kan gewoon de grens oversteken. Uiteraard paspoort mee, zorgen dat je het strookje van het I-94-W-formulier niet laat innemen, maar bij je houden (daarmee kun je weer terug de VS in zonder opnieuw 6$ te hoeven betalen voor een nieuw I-94-W-formulier). Daarnaast heb je wat douanevereisten, zoals zeer weinig alcohol en sigaretten in je bagage hebben. Doorgaans ook oppassen met dierlijke en plantaardige producten, die makkelijk ziekten en micro-organismen kunnen overdragen. Voor meer details, zie websites:
CBSA (importeren van goederen en eten/platen/dieren veiligheid) voor naar Canada; en
USCBP voor de Amerikaanse kant.

Hey, ervaren Canada gangers

Ik ga in juni op groepsreis naar oa de niagarawatervallenn bezoek met name de canadese kant ( horseshoe) , moet ik iets regelen ivm de douane ?

We zijn toen gewoon met een ESTA formulier Amerika binnengekomen (zonder kan ook ni :D), en toen we naar de Niagara Falls gingen hebben we eerst een stukje door Canada getourd, zonder verder extra visum dingen. Ging prima! Kregen wel wat vragen bij de douane maar niks speciaals, geloof ook een groenpapiertje in je paspoort maar dit weet ik niet meer zeker. Iniedergeval, we hebben niks extras geregeld ivm douane dan we sowieso al geregeld hadden om uberhaubt in Amerika te mogen zijn.

Dank je voor de info , groet, jos:dag: