nepspullen meenemen uit turkije + douane

kan iemand mij helpen aan informatie over het meenemen van nep spullen [kleding en horloge]
mag dat? of mag het niet of maar een bepaalde hoeveelheid.
doet de douane op de vliegvelden daar moeilijk over
alle info is welkom

bedankt
linda

Je praat over nepspullen, tuurlijk mag dat niet! Kleine hoeveelheden voor eigen gebruik worden echter gedoogd.

Bij deze een link van de overheid: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/invoer-en-douane/namaakvangsten

dank je wel voor het antwoord

word er echt heel erg streng op gecontroleerd
wil namelijk voor mijn 3 neefjes en nichtje wat meenemen

Controles zijn altijd steekproeven. Soms wordt een heel vliegtuig gecontroleerd, met name vliegtuigen vanuit bestemmingen waar veel nepproducten (of drugs) vandaan komen. Soms wordt één passagier gecontroleerd.

Aan jou of je het risico wilt nemen. Als je 3 shirtjes meeneemt zullen ze waarschijnlijk niet moeilijk doen, neem je 10 shirtjes mee dan is het misschien een ander verhaal.

Je kan ook besluiten niet-merkkleding te kopen. Vaak net zo leuk (vind ik).

Er is op zich geen reden om nepkleding te kopen, aangezien merkkleding in Turkije zeer goedkoop is, zeker in de uitverkoop en al helemaal wegens de duik van de lira de afgelopen maand. Voor 15 tot 30 euro zou je gewoon een echte merkspijkerbroek moeten kunnen kopen in een van de honderden megawinkelcentra. Als je iets leuk hebt gezien wat nep is, kun je het meenemen als gedragen kleding of in zeer kleine aantallen (3 artikelen per persoon). Er wordt niet veel gecontroleerd, maar als je meer dan 3 nepartikelen hebt worden alle producten afgenomen die verdacht zijn, tenzij je een bonnetje hebt. Zo kan het zijn dat je horloges, ondergoed, geurtjes, etc allemaal in beslag wordt genomen terwijl het allemaal echt is. Het is dus niet aan te raden om nepkleding te kopen als je voor dezelfde prijs echte kleding kan kopen.