Nepal - een land apart

Hoe goed Nepal bevalt hangt mede af van waar je ervoor bent geweest. Kom je net van de Friendship Highway in Tibet, van 5 kilometer hoogte en ijzige kou en beland je ineens in de tropische en rommelige warmte? Of kom je net uit het ongeordende India?

Ik kwam vorig jaar uit het overgeorganiseerde, gecontroleerde en onderdrukte Tibet ineens in Nepal. Daar waar het gemoedelijk, erg vrij en rommelig was. Het was heerlijk om even weer op te warmen en geen last meer te hebben van hoogteziekte.

Nepal is echt een land apart. Er is zoveel te zien in dat land dat al jaren op zoek is naar een grondwet. De geschiedenis van de koningen is opzienbarend, en de Gurkha’s, dappere strijders die jarenlang voor de Britten vochten, vind je overal terug.

Je treft er boeddhisme en hindoeïsme, prachtige landschappen (mooi voor trekkings en hiking), de hoofdstad Kathmandu en vooral Bakhtapur daar vlak bij, Pokhara en het Chitwan reservaat.

De indrukken heb ik opgetekend in mijn boek “Reizen door landen in opspraak” dat over meer landen gaat dan alleen Nepal. Tibet, China en landen in oorlog komen er aan bod. Allemaal persoonlijke ervaringen die het delen waard zijn. Meer informatie hierover is te vinden via www.ecritures.nu/reizen.

We hadden in Tibet heel veel pech met de Nederlandse reisorganisatie (NRV), die ik beslist niet aan zal raden, maar we hadden in Nepal uiteindelijk een fantastische gids, Prakash, waarvan ik de website zeker niet wil onthouden: http://www.mandalaadventure.com.

Royan van Velse