Ik ben hier net nieuw, ben al wat uurtjes aan het rondlezen en doen hier Erg leuk!
Sinds een paar jaar gaat het steeds meer kriebelen… Ik wil op reis naar héél veel landen maar Nepal staat voor mij op nummer 1. En nu ik bijna klaar ben met school word dit toch een iets realistischer plan dan voorheen.
Toch heb ik wat vragen waar ik wel mee zit… Laten we zeggen dat mijn reis ervaring zo goed als nul is - is Nepal dan de juiste plek? Ik vind mezelf best een open minded iemand, en ik ben snel tevreden. Zolang ik iets heb wat lijkt op een bed, en een dak boven mijn hoofd vind ik het al snel prima. Toch ga ik een beetje twijfelen aan mezelf als ik alle reis verslagen lees, deze komen voornamelijk van mensen die toch al een flinke portie ervaring hebben met reizen.
En ookal lees ik dat het er relatief veilig is voor een vrouw alleen, wat zijn jullie ervaringen? Ik lees vooral dat mensen je daar over het algemeen respectvol behandelen. Vooral als je je een beetje aanpast en dergelijke.
Ik vind Nepal een geweldig land maar ik zou het geloof ik niet aanbevelen als je voor het eerst een grote reis gaat maken . Dit omdat het zoveel verschild met onze cultuur maar wellicht dat jij daar je zelf goed op in kan stellen . Landen die ik zou aanbevelen voor een 1e keer Azie zijn Thailand, Maleisië , Indonesië . Maar nogmaals als jij er een goed gevoel bij hebt en je bereidt je goed voor dan gewoon gaan , alleen als vrouw reizen kan maar een trekking , hoe makkelijk ook nooit alleen doen , er zijn ook eventueel vrouwelijke gidsen .
En aanpassen doe je vind ik altijd als je naar een ander land gaat .
Dat is waar Ramrod. Op de trekking wou ik sowieso graag een gids mee, omdat het mij fijner lijkt, en je ook veel leert over de omgeving. Voorlopig ben ik vooral aan het lezen en kijken op allerlei sites. Ik weet dat er mij een gigantische cultuurschok staat te wachten, en daar wil ik me goed op voorbereid en over inlezen. Andere landen in Azie lijken me ook ontzettend mooi!
Maar ik denk eigenlijk dat ik - hoe dan ook, die cultuurschok in Azie toch wel zou krijgen. Misschien heb ik het wel mis, maar dat is hoe ik er tegen aan kijk.
Ach je krijgt in Thailand e.d niet echt een cultuurschok , het is wel verrassend soms om te zien hoe dingen anders gaan dan wij gewend zijn. De grootste cultuurschok krijg je denk ik in landen als India en Bangladesh , Nepal zie ik als een India “Light” versie , de mensen zijn er veel minder opdringerig en in mijn ogen aardiger maar ieder zn mening daar over .
Ik denk dat Nepal prima te doen is voor een eerste reis voor een vrouw alleen. (Mijn eerste reis alleen was naar Thailand, in Nepal kwam ik pas jaren later ;))
Wanneer je landt in Kathmandu kun je op verschillende plekken blijven om te starten. Ik begon in Thamel, de backpackwijk. Dat kan je vergelijken met Koh Sarn Road in Bangkok: veel backpackers, restaurants en andere faciliteiten voor toeristen. Een goede plek om kennis te vergaren, en evt een tourtje te boeken. Ik vond het er echter te druk, en verhuisde al snel naar Budhanat. Dat was geweldig.
Ik heb geen lange trekking gedaan, ik heb Nepal gecombineerd met Tibet en had daarom eigenlijk te weinig tijd in Nepal om alles te zien. Ik heb dus alleen een aantal tochten gemaakt rondom Kathmandu en Bandipur.
In Nepal kom je overigens vanzelf mensen tegen om een groepje te vormen voor een trekking.
Over Thamel heb ik wel een hoop gelezen. Het lijkt me leuk om andere backpackers en reizigers te ontmoeten. Denk dat je daar ter plekke inderdaad de meeste kennis kunt verzamelen over wat te doen/zien als je daar bent. Budhanat lijkt me ook erg mooi, eigenlijk lijkt het hele land me mooi! Ik zou ook graag naar het naar het Chitwan national park gaan, en naar Bhaktapur.
Zijn er nog andere plekken die je me aanraad? Ik ben zelf de laatste weken wat serieuzer aan het kijken, en ik zie zó ontzettend veel wat me prachtig lijkt om te zien en ervaren. En hoe zit het met boeken van een trekking? Daar regelen of hier? Aangezien ik minstens een maand (of twee, hihi) zou willen blijven heb ik best wat tijd om rond te kijken, en wat van een eventueel plan af te wijken. Ik wil me niet teveel vastleggen aan plannen want wie weet wat je tegenkomt
Ik zou gewoon lekker gaan. 2 jaar geleden zijn wij naar Nepal geweest en geloof me, je kunt er gerust heen ook al is het je eerste verre reis en ook al reis je alleen. Er zijn zoveel reizigers in Nepal (naar mijn mening zo veel dat het niet eens leuk meer is maar dat is persoonlijk) dat je al snel aansluiting zult vinden bij mensen die bij jou passen. Hotels vond ik erg betaalbaar dus je kunt ook zelf kiezen of je de backpack accomodaties kiest of reguliere hotels. Als je daarnaast georganiseerd excursies doet, zie en hoor je ook erg veel over het land.
Wat de cultuurschok betreft, don’t worry. Natuurlijk is het er anders maar een andere cultuur is een van de redenen om te gaan reizen. In Nepal is het geen schok maar een ontdekking.
Ik wil mijn verblijf misschien zo plannen dat ik de laatste week/10 dagen naar een ‘normaal’ hotel ga. Verder inderdaad hostels en dergelijke. Veel mensen verklaren me voor gek “waarom niet eerst een weekje naar Ierland ofzo?” maar het trekt me ontzettend. Kan niet uitleggen wat precies. Gewoon het gevoel, de mensen en de natuur.
Ik vind het juist leuk om andere culturen en gewoontes te leren kennen.Het lijkt me gewoon bijzonder om mee te maken en te zien. En ik ga op reis om dingen te ontdekken en te zien, dus alleen maar mooi meegenomen.
Hoelang zijn jullie in Nepal geweest? Staat er toevallig een reisverslagje of iets online van jullie reis?
Mooie foto’s Royan! Ook jou foto’s vind ik mooi, en dat reisverslag is ook erg leuk! De route die je hebt genomen ziet er prachtig (en gevarieerd) uit. Vooral het stuk Dumre - Bandipur lijkt me heel erg mooi
Hoeveel ben jij ongeveer kwijt geweest per dag? Op de ene site lees ik dat je het met 10e per dag al moet kunnen redden, op de ander 30e en op weer andere 50e of meer. Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil, maar gewoon om een idee te krijgen
> En hoe zit het met boeken van een trekking? Daar regelen of hier?
Als je het hier doet ben veel meer geld kwijt , beter is om het daar te regelen of via een goed en betrouwbaar bureau met een site .
Wij gaan in oktober weer en betalen voor een gids € 18 per dag , dit is dan incl zijn eten,overnachting en verzekering .
Dit keer via een bureau in Thamel geregeld , deze jongen is sinds een tijdje voor zich zelf begonnen , heeft Nederlandse pleegouders , we hebben hem in januari ontmoet in Nederland , gaf een goed gevoel en tot nu toe alles goed geregeld , als je een link naar zn buro wil laat maar ff weten .
Hier de link , http://www.asianheritage.nl/ , hij is aangesloten bij TAAN,NTB,en KEEP
De site is in het Nederlands maar je moet wel in het Engels communiceren , zoals gezegd heeft hij Nederlandse pleegouders deze hebben hem geholpen met het opzetten van zijn buro . Hij komt zo,n 1x per jaar naar Nederland .
Als je iets bij hem boekt moet je wel een kleine aanbetaling doen maar omdat hij een rekening in Nederland heeft is geld overmaken geen probleem .
Een gids is bij hem €18 per dag een drager €16 , ik zou geen complete reizen bij hem boeken , zoiezo bij niemand , dit is duurder dan alles los boeken is mijn ervaring .
Ik zal mijn verdere ervaring met hem laten weten als we terug zijn Nepal , tot nu toe gaat alles prima .
in de afgelopen 2 jaar ben ik bijna 1 jaar in Nepal geweest. Een prima land om naar toe te gaan ook als je geen reiservaring hebt. Je moet wel beschikken over een normaal portie reislust en durf. Veel mensen nemen ook gewoon een guide voor een aantal weken. Ik ken er een aantal die in Nepal werken. Zij kunnen aangeven wat je zo al kunt bekijken en passen een reisschema aan op jouw wens. Ze reizen met je mee maar zijn op de achtergrond aanwezig maar wel altijd bereikbaar. Spreken de taal en weten alle leuke plekjes. Voor ongeveer 15 $ per dag is dat natuurlijk goed te doen. En zij zorgen ervoor dat je zelf geen stressmeer hebt om zaken te boeken, leuke hotels of guesthouses te vinden, een ticket te boeken enz.