Ik heb al eindeloos vaak naar dit forum doorgeklikt bij mijn wereldreis- info-zoektocht (nu al dankjewel voor alle nuttigs!)… en nu beginnen de plannen zo duidelijk te worden dat het tijd is om me even voor te stellen en van jullie als ervaringsdeskundigen te horen wat je ervan denkt :wereld:
Ik ben een studente geneeskunde (5e jaar) van 26, en mijn plan is om in minimaal 2 jaar “de wereld rond” (maar stiekem ga ik 'm niet écht rond) te gaan. Ik wil een paar maanden blijven op een aantal plaatsen die me heel erg boeien en daar wil ik dan op een goede manier vrijwilligerswerk doen (medisch, lesgeven (TEFL-cursus is af als ik ga) en alles wat na een beetje kritisch kijken de moeite waard lijkt). Tussendoor heb ik denk ik genoeg tijd ingebouwd om ook de rest van het land te verkennen (zo niet, hoor ik het graag!). Ik spreek Engels, Spaans, Portugees, basis-Frans en -Duits dus ik denk (hoop ik toch!) dat ik op veel van de gekozen plaatsen ook redelijk uit de voeten kan… Van tevoren koop ik geen vliegtickets, dus ik heb alle ruimte om ergens langer of korter te blijven als ik dat wil. Als mijn “geplande” geld op is, moet ik weg ;).
Om iets te kunnen zeggen van het budget: ik denk ergens hoog in de low-budget of laag in de mid-range te zitten –> een béétje comfort op zo’n lange reis is wel fijn, maar ik heb niet veel meer nodig dan een “gewone” kamer met gebruik van een douche waar je met slippers in durft ;). Bovendien vind ik het natuurlijk leuk om af en toe iets speciaals te doen, maar ik hoef niet elke week te skydiven en met haaien te zwemmen…
ZUID-AMERIKA: volgorde landen nog even kijken ivm seizoenen, vertrekdatum en volgorde werelddelen
Vliegtickets
jaarticket (terugreis vervalt) of enkele reis met doorreis: 800-900,-
LAN Airpass Zuid-Amerika: 500,- –> moet ik nog even afwachten, misschien doe ik wel alles overland…
terugticket: 800-900 euro
Ecuador / Peru:
plan:
o 12 weken vrijwilligerswerk in Quito - Fundacion cecilia rivadeneira
(maar ik heb alternatieven :P) Accomodatie en eten zelf, wel long-term
o 6 weken reizen richting Bolivia (rustig aan, = te lang?)
kosten:
o tijdens werk: 20 euro / dag * 84 dagen = 1680,- euro
o tijdens reizen: 25 euro / dag * 42 dagen = 1050,- euro
kosten: 25 euro / dag * 28 = 700,- euro (= teveel?)
Argentinie:
plan:
o 8 weken reizen: misschien stukjes vliegen, zeker Patagonie!
o 8 weken vrijwilligerswerk (workway): accomodatie + eten vergoed
kosten:
o tijdens reizen: 40 euro / dag * 56 dagen = 2240,-
o tijdens werk: 15 euro * 56 dagen = 840,-
Brazilie: korte stop Rio de Janeiro + dan vooral Bahia en Noord-Oosten
plan
o 13 weken vrijwilligerswerk: accomodatie + eten vergoed
o 10 weken reizen: mijn neus achterna tot het geld op is
kosten:
o tijdens reizen: 40 euro / dag * 70 dagen = 2800,-
o tijdens werk: 20 euro / dag * 91 dagen = 1820,-
AZIE
Vliegtickets:
LON - KTM: 400,- (Jetair, buiten hoogseizoen)
KTM - BKK: 160,- (Jetair)
Nepal:
plan:
o 12 weken vrijwilligerswerk Kathmandu: Woman’s foundation Nepal
(maar heb alternatieven) accomodatie + eten zelf, wel long-term
o 5 weken reizen: afhankelijk van geld en tijd ook eens stukje India
kosten:
o tijdens reizen: 20 euro / dag * 35 dagen = 700,-
o tijdens werk: 12 euro / dag * 84 dagen = 1008,-
Thailand
plan: 4 weken reizen, evt richting Cambodja en terug (anders vliegen)
kosten: 35 euro / dag * 28 dagen = 1050 (teveel?)
Cambodja
plan: 8 weken vrijwilligerswerk (Cambodja Dutch)
kosten: 15 euro / dag * 56 dagen = 840 euro
AFRIKA
Vliegtickets:
BKK - NRB: 650,- KLM
NRB - EBB: 100,- Hahn Air (heen of terug overland)
NRB - FRT: 818,- KLM
DKR - AMS: 450,- KLM
Uganda
plan:
o 8 weken vrijwilligerswerk: nog aan het uitzoeken, iemand ideeen?
o 4 weken reizen: afhankelijk van geld (=tijd! ;P) een stukje Rwanda
kosten:
o tijdens werk: 15 euro / dag * 56 dagen = 840,-
o tijdens reizen: 30 euro / dag * 28 = 840,- (budget-bedenkingen iemand?)
Freetown (Sierra Leone) - Dakar (Senegal)
plan: 30 dagen overland tour met overlanding west-africa via Sierra Leone, Guinea, Guinea Bissau, Sengal, Gambia, Senegal –> 't is wat prijzig, maar deze landen zijn niet de stabielste / allerveiligste en makkelijkste om te bereizen … maar wel super interessant!
kosten: tour 1750,- ; kitty 350,-; zakgeld (max) 450,-; visa 235,- = 2785,-
Senegal:
plan: 12 weken vrijwilligerswerk (iemand suggesties? Alles wat ik vond kost écht teveel geld…)
kosten: 20 euro * 84 dagen = 1680,- (klopt dat ongeveer bij verblijf op 1 plaats? Ik kan hier maar weinig informatie over vinden)
… en dan weer naar huis dus. De budgets hier gaan alleen maar over levensonderhoud… maar als ik alle visa(-verlengingen), inentingen, materiaal, voorbereidingen, een nood-potje voor kleine tegenslagen en een nood-terugkeer potje om redenen die de verzekering niet dekt, dan kom ik op zo’n 30.000,- euro uit en dan ben ik minstens iets meer dan 2 jaar onderweg. En 20 jaar wijzer ;).
Alle advies en opmerkingen en tips en ervaringen en over de planning, de bestemmingen, het budget en al het andere is van harte welkom!
Alvast dankjewel en dankjewel voor het lezen van dit hele verhaal ;)!!
Hoi Nel,welkom op wereldwijzer!
Ben even verschoten van je berichtje,nou 2 jaar de wereld rondtrekken,das niet min!
Goh kan je alleen maar zeggen dat je goed zit met je budget voor Thailand(35 euro per dag)
Denk dat je het best je vragen stelt op verschillende landenfora’s hier op wereldwijzer.
Las ook in je berichtje dat je ook vrijwilligerswerk wilt doen in sommige landen,wel indien je daarover vragen hebt dan kan je die stellen in het vrijwilligersforum hier op wereldwijzer!
Ook kan je specifieke vragen stellen over je reis rond de wereld op het wereldreisforum
Wens je nog veel suc6 met je voorbereidingen Nel!
groetjes,georgessiam.
Ghe, ja ik dacht: ik zet bij het voorstellen-rondje even alles bij elkaar… ;). Specifieke vragen zal ik zeker op de landen- en themafora stellen zoals je zei, maar ik dacht dat er hier ook mensen zouden zijn die er toevallig iets nuttigs van kunnen zeggen. Bovendien kan ik zo altijd even een linkje doen naar het hele plan als dat nodig is :D.
Dankjewel voor je reactie in ieder geval, ik kan in ieder geval alweer 1 vraag afstrepen
Nou indien je vragen hebt over Thailand dan kan je die altijd plaatsen in het reiscafe van het Thailandforum of via een pmtje ben ik ook bereikbaar Nel!
Zelf is mijn specialiteit op dit reisforum,Thailand (algemeen) andere landen weet ik wel een klein beetje vanaf zoals sommige die je hierboven al hebt vermeld Cambodja.
groetjes Nel en nogmaals welkom op wereldwijzer!
georges.
Mocht je na Nepal inderdaad een stukje India willen doen. Dan zou ik zeggen, ga oostwaarts Nepal uit, bekijk Darjeeling/Sikkim) en ga dan van Kolkata naar Bangkok. Die tickets heb je soms al voor 60 euro of daaromtrent.
Alternatief is om Varanasi in de route op te nemen en dan de trein naar Kolkata te nemen.
Je bedragen voor Nepal lijken me aardig te kloppen.
Je Nepal vrijwilligerswerk heb je kennelijk al uitgezocht. Mocht je de bergen nog inwillen daarna, ga net alleen alsjeblieft. Het is vaak gezegd maar in het Nepal forum heb ik net weer een verhaal geplaatst over een Belgisch meisje dat alleen de Langtang ging doen, met akelige afloop.
Dankjewel voor je tips en voor je commentaar op het budget!
Ik heb inderdaad een klein lijstje met vrijwilligers-opties in Nepal waarvan ik denk dat ze echt iets bijdragen en waar alleen een eerlijke vergoeding voor accomodatie / eten wordt gevraagd (of soms moet je het zelf regelen)… de Woman’s Foundation staat inderdaad bovenaan, maar als je nog tips of aanvullingen hebt: hoe meer opties, hoe beter…
Voor India (hoe, hoe lang en waar) had ik dus nog niet echt een plan: ik las vooral dat het érg vermoeiend kan zijn om als vrouw alleen in het noorden te reizen :), maar een reismaatje is natuurlijk ook niet zo moeilijk te vinden. Raad je deze routes aan omdat je dat de mooiste stukjes vindt of omdat ze al een beetje richting bangkok gaan? In principe heb ik minstens een week of 3-5…
Ik zal niet alleen de bergen in gaan, ik ben sowieso niet zo’n ervaren trekker dus ik zou wel altijd iemand meenemen…
Darjeeling omdat ik dat erg leuk vond, al ben ik er al een tijd niet mer geweest. Kolkata vind ik nog steeds een van de meest fascinerende steden van India, veel interessanter dan Delhi. Varanasi heb ik genoemd omdat daar nu eenmaal heel veel mensen toch een keer naar toe willen.
En alleen reizen komt niet vaak voor hoor, het barst van de toeristen in Kathmandu en er zijn er altijd die toevallig ongeveer hetzelfde willen gaan doen. Toe ik vanuit Kathmandu naar Darjeeling ging had ik met twee Nederlandse meisjes afgesproken, die na mij zouden vertrekken. En los daarvan met een Australische man. Tegen hem had ik gezegd: als je in Darjeeling bent vraag je waar Erik is en dan komt alles goed. In de bus zag hij twee toeristen, hij zei dat hij naar Erik ging en dat waren dus die 2 Nederlandse meisjes, die mij ook gingen zoeken
Thanks, ik ga me even inlezen in dat stuk van India (zover was ik nog niet ;D) en eens kijken wat me het meest aanspreekt… Stichting Veldwerk staat inderdaad ook op mijn lijstje, maar toch bedankt voor de tip! Mocht je nog iets tebinnen schieten dat van pas kan komen, dan hoor ik het graag!
Wat een goed idee van jou om haar op India te wijzen! :zon02:
Hoi Nelly,
Wat een ontzettend goed plan om in 2 jaar zo de wereld rond te gaan!
Maar als je een wereldreis maakt, dan mag je India eigenlijk niet overslaan!
En zeker niet als je al zo dicht in de buurt bent.
India is zo anders dan andere landen.
En als je een week of 3-5 hebt, dan kun je echt een hoop zien in India!
:wereld:
Hey Laxmi! Haha jah, keuzes, keuzes! Zo vaak als is bij het afstrepen niet heb gedacht: "als ik zo dicht in de buurt ben, moet ik eigenlijk ook eens naar… en als ik daar dan toch ben, kan ik net zo goed naar … " ;)! Maar het lijkt inderdaad niet al te ingewikkeld om India in te bouwen … Van wat ik heb gelezen is er enorm veel te zien en te doen (met “maar” een paar weken, zou ik wel maar 1 regio kiezen dan), dus er is een goede kans dat ik er een kijkje ga nemen!
Dank voor je reactie!