aantal vraagjes rond idee lange wereldreis (+-2j)

Hallo allemaal

Zoals de titel vermeldt, ben ik van plan een langdurige wereldreis (+/-2j) te maken ergens oktober 2012. Ik werk nu nog dus kan tot die tijd redelijk wat sparen (werk opzeggen geen probleem bij begin reis –> tijdelijke opdracht tot dan eig). Er zal dus wel een redelijk budget ter beschikking zijn maar niet tegenstaande wil ik wat werken onderweg: WHV in Austr/NZ (nog net mogelijk :slight_smile: ) en wat vrijwilligerswerk of gelijkaardig. Heb een aantal vragen rond dit idee waar jullie me maybe mee kunnen helpen (programma ter info: Austr, NZ, ZO Azië, Nepal, deel Zuid-Amerika, + ?? indien nog budget):

-Is het mogelijk om in Austr/NZ de helft van je verblijf te werken, om met dat budget de andere helft van je reis (in dat land) min of meer te financieren? Dit is redelijk belangrijk om een deel van mijn route te kunnen bepalen. Als ik die twee landen al kan doen op die manier is er meer over voor de rest van de wereld. Ik zou wel lange tijd in beide landen willen verblijven.

-Ik had ook graag een paar vrijwilligersprojecten gedaan. Gewoon het normale leven beleven en helpen waar het kan tegen kost en inwoon om dan nog een deel van het land mee te pikken. Verlies je veel geld tijdens die projecten (buiten de verplichte inschrijvingskosten natuurlijk) of is dit perfect leefbaar voor een aantal weken zonder veel uit te geven? Idem WWOOF’en?

-Zijn landen als Laos/Vietnam/Cambodja/Thailand perfect doenbaar op je eentje of beter aansluiten bij iets georganiseerd? En qua budget?

-Valt visums regelen vanuit andere landen mee of redelijk complex? Is er ook een bepaalde tijdslimiet hiervoor? Bvb Austr kan’k wel van hieruit regelen, NZ vanuit Austr? ZO Azie vanuit NZ? Zuid-Amerika ook vanuit NZ?

• +/- een budget idee (rekening houdend met werken in Austr/NZ) voor de rest van de mogelijke stops (±1jaar ZO Azië/Z.Am)

Alvast bedankt voor jullie feedback op mijn (te) vele vragen!
Grts
Mathieu

Hoeveel vrijwilligerswerk precies kost, hangt heel erg van het project af. Kijkende naar de projecten die ik in Azie heb gedaan (Bangladesh, Mongolie, Thailand, Indonesie) dan was ik met het doen van vrijwilligerswerk meestal niet minder geld kwijt dan met gewoon reizen. Soms krijg je bij projecten kost en inwoning, maar dat is eigenlijk alleen als je echt wat kan. Ik werk in NL bv in het onderwijs, en kon op grond daarvan een paar maanden les geven. Maar dat waren projecten zonder begeleiding.

De meeste projecten hebben wel begeleiding, en die kosten ter plekke ook wat. Dat geld wordt gebruikt voor je onderdak, maar bv ook om het ziekenhuis of het weeshuis te financieren waar je werkt. Dat heeft mij toen (2006) ongeveer 50-100 euro per week. Als je dat bedrag optelt bij de inschrijfkosten, dan is reizen soms goedkoper. Soms ook niet. Maar vrijwilligerswerk is leuk, inderdaad om een land en een volk te leren kennen. En je doet wat voor iemand!

Je moet vrijwilligerswerk niet doen met het doel om ergens goedkoop te blijven. Dan belazer je jezelf, EN de ander.

Die landen zijn heel goed te doen! Ik heb in alle landen als vrouw alleen rongereisd, echt geen probleem. En je komt onderweg altijd wel mensen tegen, dus je hoeft je niet alleen te voelen.

Aangezien je lang weg gaat, maak ik de aanname dat je redelijk budget reist. Maar misschien wil je soms een excursie, of een keer duiken. Als dat profiel klopt (en je drinkt niet veel alcolhol) dan kun je in bovenstaande landen zonder veel moeite rondkomen voor gemiddeld 20-25 euro per dag.

Als je naar Thailand gaat, kun je een visum vrije entry krijgen aan de grens voor 30 dagen. Enige eis is dat je bewijs dat je het land weer verlaat, bv door een vliegtickets. Visa voor Laos en Cambodja kun je tegen betaling aan de grens krijgen, visum van Vietnam moet je vantevoren regelen. Dit kan in Thailand, Laos of Cambodja.

Reken voor Azie op 750 euro per maand, al is het wel fijn om iets van reserve te hebben. Midden Amerika is duurder, maar daar ben ik nog nooit geweest :wink:

hey jenny, alvast bedankt voor je snelle, uitgebreide reactie!
natuurlijk zou vrijwilligerswerk enkel en alleen gedaan worden omdat ik het wil, en niet om goedkoop ergens te verblijven :slight_smile: had mezelf altijd verplicht om dat te doen als ik ooit zo’n reis zou ondernemen. mocht je tips hebben voor interessante organisaties, altijd welkom!
ik wil indd budget reizen :slight_smile: kwil gewoon veel zien/ervaren!
bedankt voor de azië en vrijwilligerstips!