Negatief reisadvies bepaalde gebieden Sabah?

"Onveilige gebieden
In het recente verleden hebben zich gevallen van kidnapping door terroristische organisaties voorgedaan aan de oostkust van Sabah (ten oosten van de lijn Kudat –Tawau) en de eilanden (onder andere Sipadan en Pandanan) gelegen in het grensgebied met de Filipijnen."

De Nederlandse Ambassade in Maleisie raadt het dus af om naar dit gebied toe te gaan. Kan iemand mij iets meer vertellen hierover? Ik heb nl juist begrepen dat de meest interessante bezienswaardigheden van Sabah in dit gebied liggen…

Hi Amannai,

Daar was ik aanvankelijk ook even bang voor toen ik een tijd geleden mijn reis had geboekt, maar die vrees blijkt ongegrond. Ben er een paar maanden geleden geweest en er schijnt helemaal niets aan de hand te zijn. De Nederlandse ambassade nam dat bericht over van de Amerikaanse, die dat - naar het schijnt - zonder concrete reden heeft bepaald. Daar is toen in Maleisie nog wat ophef over geweest, en ik dacht zelfs dat de Amerikaanse ambassade het bericht toen heeft afgezwakt omdat er inderdaad geen of weinig basis voor zou zijn. Voor zover wij - gewone burgers - kunnen beoordelen, is er dus geen enkele reden om te twijfelen om daarheen te gaan (althans niet vanwege dat reisadvies…)!

OP de vele kleine eilandjes ten oosten van Sabah, die tot het grondgebied van Filippijnen behoren is de rebellenbeweging Abu Sayaf heel aktief, en er worden regelmatig buitenlanders gekidnapd. Maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat Abu Sayaf ook op het vasteland van Sabah aktief is.

Zoals te zien op deze site Abu Sayyaf - Wikipedia heeft Abu Sayyaf een hele lijst met aanslagen, maar daarvan is er alleen maar 1 op een maleisies resort gepleegt op 23 april 2000. Dus ik zou me niet al te veel zorgen maken.

Dankjewel voor jullie reacties! Het 2e berichtje stelde me dan niet zo gerust, maar gelukkig volgde er nog een 3e berichtje en was de eerste ook al geruststellend. Nou, dan zal ik maar gewoon gaan genieten van mijn vakantie :slight_smile:

Groetjes, Marieke