Zie hieronder een krantenbericht van 15 januari 2010. Aangezien ik een reis heb geboekt naar Maleisisch Borneo (en grotendeels op Sabah (inclusief Sipadan en Mabul) zou verblijven, is dit bepaald geen goed nieuws.
Ik weet niet of al vaker een “negatief reisadvies” heeft gegolden voor deze regio, maar ik ga er nu toch over nadenken om mijn reis om te boeken (liep 1,5 jaar geleden op een haar na terroristische aanslagen in India mis). Zit er iemand in dezelfde situatie die hier ook ideeen over heeft?
VS waarschuwen voor aanslagen Sabah
KUALA LUMPUR - Terreurgroepen en criminelen bereiden aanslagen voor op buitenlanders in Sabah, een deelstaat in het Maleisische deel van Borneo. Dat heeft de Amerikaanse ambassade in Maleisië vrijdag gemeld.
Anti-Amerikaanse sentimenten zijn aanwezig in Maleisië. ANP
De ambassade heeft opgeroepen vooral ‘‘zeer voorzichtig’’ te zijn in vakantieoorden in het afgelegen oosten van Sabah. Het advies geldt ook voor de eilanden Mabul en Sipadan.
Sabah ligt niet ver van de grens met het zuiden van de Filipijnen. Daar zijn Abu Sayyaf en andere groepen van militante moslims actief. (ANP)
De dreiging is er altijd wel geweest maar ik denk dat normale voorzichtigheid op zijn plaats is. Je kunt nooit uitsluiten dat er iets gebeurd, denk maar aan de bommen in Jakarta en/of Bali. Het is gewoon bekend dat daar in de buurt wat meer extremisten verblijven.
Ik neem aan dat de resorts ook beveiliging heeft ik weet zeker dat de toeristische plaatsen goed in de gaten gehouden, waar een land niet op zit te wachten is aanslagen en het toerisme is ook hier een zeer belangrijke bron van inkomsten.
Daar ben ik het in zekere zin wel mee eens; de Maleisische authoriteiten hebben - begrijpelijk - ook al meteen ontkend dat er een terroristische dreiging zou zijn.
Maar ik ga er wel van uit dat de Amerikaanse inlichtingendiensten goed geïnformeerd zijn en niet voor niets een dergelijk persbericht uitbrengen. En nu ben ik zelf niet flauw of laf ingesteld, maar als er werkelijk wat aan de hand is, moet je dat niet negeren.
Voor veel landen geldt dat als je “verstandig” reist er in principe niets hoef te gebeuren. Bij een terroristische dreiging heb je een en ander echter niet zelf in de hand. Lijkt me reden genoeg om de nieuwsberichten de komende maanden nauwlettend te blijven volgen.
Hoewel ik het niet kan baseren op feiten; heb ik een ‘vreemd’ gevoel bij deze actie van de Amerikaanse overheid. De situatie is al jaren hetzelfde - ook op de NL website staat nog steeds een waarschuwing voor toeristen die naar oost Sabah afreizen. Ik vind het opmerkelijk dat Amerika de dreiging ineens opnieuw erkent; zonder dat ik verder duidelijke aanwijzingen lees over een blijkbaar toegenomen dreiging.
Misschien dat iemand daar meer over weet, dan zou ik de strekking van de VS ook beter kunnen plaatsen. Nu lijkt het meer een statement ipv een daadwerkelijke waarschuwing. Maargoed; ik moet hierbij nogmaals melden dat ik geen idee heb of er inderdaad een toegenomen dreiging is en of dit inderdaad betekent dat er meer gevaar op de loer is dan normaal gesproken daar het geval is.
Wij overwegen in ieder geval ook binnenkort een trip richting Sipadan; ik denk niet dat ik mij ervan zou laten weerhouden om toch die richting op te gaan. Overigens is vrij recent bij Miri (andere kant Borneo) ook veel supermooi koraal ontdekt.
Tsja, ik heb een beetje hetzelfde gevoel. Ik denk dat we uiteindelijk moeten afgaan op een eventueel reisadvies van het Amerikaanse of Nederlandse ministerie van Buza, maar ik blijf het vervelend vinden klinken…
ik heb gebeld met ministerie van buitenladse zaken en hun houden het advies op de site up to date dus dat goed in de gaten houden zou ik zeggen en ik heb ook gebeld met de ambassade van maleisie zei zeiden dat er niets veranderd was op dit moment.