Veiligheid Borneo

Omdat ik het plan heb om begin april voor 2,5 week naar Borneo te vertrekken vroeg ik me af of iemand weet hoe het zit met de veiligheid momenteel in, met name, oost-Borneo. Op de website van de rijksoverheid zag ik staan dat geheel oost-Sabah oranje gekleurd is; alleen daarheen reizen indien noodzakelijk.
Ik duik graag en oost-Sabah schijnt de mooiste duikplekken te hebben en daarbij zou ik graag een tocht willen maken over de Kinabatangan river, dus het zou jammer zijn als ik dit zou moeten overslaan ivm de veiligheid.
Is er standaard een (min of meer) negatief reisadvies voor oost-Sabah omdat er de afgelopen jaren een aantal ontvoeringen zijn geweest of is dit onlangs weer aangescherpt? Iemand die recent in deze regio is geweest en daar meer over kan vertellen?
Alvast bedankt.

ik ben hier ook heel benieuwd naar! Hoop erg dat we Heel sabah niet hierom over hoeven te slaan :frowning:

Wij zijn in 2014 in hetzelfde gebied geweest zonder problemen. Zeker Kinabatangan is erg veilig enkel rondom Mabul/Sipadan waren destijds wat problemen met Moslim-rebellen die vanuit de Filipijnen (vooral Chinese) toeristen ontvoerden. Ik heb begrepen dat het Maleisische leger inmiddels nadrukkelijk rondom Mabul aanwezig is en de criminaliteit sindsdien teruggelopen is. Rondom Tawau en Lahad Datu zijn nog wel criminelen actief en is waakzaamheid betracht.

Mochten wij je ergens mee kunnen helpen horen wij dit graag.

Ik heb mij heel veilig gevoeld. Het blijft echter code oranje gebied dus grote kans dat verzekering moeilijk doet als ze uit zouden moeten betalen voor iets…Voor ons reden om risico te verkleinen en iets korter in gebied te verblijven.

Heeft iemand informatie over de veiligheid nu? Ik kom alleen maar oude informatie tegen en de Rijksoverheid geeft nog steeds code oranje. Is dit overdreven of nog steeds echt actueel?

Sent from my SM-G930F using Wereldwijzer mobile app