Een windenergie project is eerder iets dat je met de Nederlandse polders associeert dan met een Keniaanse lavawoestijn. Toch bouwt een Nederlands consortium sinds 2006 aan het grootste windenergieproject van Afrika.
lees verder
Bron : oneworld.nl
Een windenergie project is eerder iets dat je met de Nederlandse polders associeert dan met een Keniaanse lavawoestijn. Toch bouwt een Nederlands consortium sinds 2006 aan het grootste windenergieproject van Afrika.
lees verder
Bron : oneworld.nl
Hallo Jose
Ik open voor het eerst na enige maanden het forum en zie een bericht over de windmolens.Het is een goed plan maar ook een droom er zijn namelijke een hoop praktische zaken die mee spelen.
Namelijk:D
e windturbine moet een constant winddruk van 25-30 m/sec kunnen hebben helaas waren deze windturbines.
De opgewekte stroom moet getransporteerd worden en er is geen hoogspanningslijn naar dat gebied.
De totale kosten zijn aanmerkelijk hoger dan aanvankelijk begroot
Ik woon aan de voet van de Ngong hills en heb regelmatig contact met de mensen die nu de 18 nieuwe windturbines aan het opzetten zijn.
Vlg de informative die ik heb is dit een project wat zeker tot eind 2015 duurt maar dat ook hier het problem van het transport speelt.
Ik ben zelf druk bezig met een windpower project voor Kenya en wel voor de rural area waar we niet zoveel ruchtbaarheid aangeven omdat we eerst willen laten zien dat het werkt en haalbaar is.Het is een volledig prive project zon der enige financiele hulp van de overheid en als alles naar wens gaat worden in September de eerste test modellen geplaatst.
Groet vanuit een winderig Ngong
Kleine of grote molens?
vriendelijke groet
Jaap
P.S
Die hoopt dat zulke dingen ook eens met een afrikaanse blik worden bekeken ,waardoor de bevolking er ook wat aanheeft,
en niet het klakloos nadoen van Europa zoals ik al zie gebeuren bij dat grote project daar zit wel heel weinig afrikaanse inbreng
in en werk en voordelen is ook maar de vraag .
hier in het winderige holland zijn felle protesten om windmolen parken te bouwen in de veenkolonie van groningen,
omdat men al genoeg overlast ondervind van aardschokken door vele jaren teveel gaswinning heeft gepleegd
maar we hebben wel veel kennis op gebied van water , wind , scheepvaart en energie en polderen
Dat klopt van die aardschokken,je hoeft geen professor te zijn om dat in te zien,men heeft daar gewoon heel veel stom geluk gehad.
>maar we hebben wel veel kennis op gebied van water , wind , scheepvaart en energie en polderen
Ja,kennis hebben we wel, maar wat heeft Kenia daar aan ?
Kijk b.v even naar deze ankers die met 41 containers daar na toe moeten vervoert.
Twee ronde ijzeren schijven en dan daartussen gewoon ijzeren staven.
Alsof er in kenia geen lassers zijn die graag werk hebben,het stikt daar van mensen die goed lassen kunnen!
Wat heeft een Keniaan aan al die dingen ?
Het gaat hier toch gewoon om uitbuiting met goede bedoelingen?
Vraag je maar eens af waarom die dingen daar niet gemaakt kunnen worden?
En praat me niet van Nederland die daar goud aan verdient want we hebben hier al
zo een grote achterstand op windmolen gebied,we hebben hier gewoon lopen slapen .
(komt misschien van dat vieze aardgas?)
Die dingen komen helemaal niet uit Nederland maar uit Denemarken en het netwerk etc.
wordt door de Nooren gedaan en dan natuurlijk nog het Duitse Siemens.
En wat heeft de Keniaanse bevolking er op deze manier aan?(behalve natuurlijk dat ze moeten betalen).
En geloof mij maar,hoe meer ik er van lees hoe minder er van klopt en steeds meer onwaarheden.
Die hele boel stinkt!
Neem even dit artikel,heeft zo een mens niet op school gezeten of schrijft ze zomaar klakloos over wat die
directeur W.Dolleman voor sprookjes verteld?
Ik zal er een paar uitpakken dan kan een ieder zien dat het allemaal niet klopt.
Geschreven word: er word een nieuwe weg aangelegd van 200km voor een dertig miljoen en
de Nederlandse staat betaald ook 10miljoen mee (geld genoeg hier).
Dat is behalve voor het transport ook later gunstig voor de ontwikkeling van dat gebied dat word
als gift gezien voor de bevolking daar want die mogen geen deeltje van de opbrengst.
In werkelijkheid word de bestaande weg een gravel weg met verbeteringen voor het transport van
de Deense (Veritas) molens (wieken van ca 26meter).
Dan schrijft men ,het is verbazend hoe goed het daar waait ,zelf de Duitsers hadden zulke cijfer nog nooit gezien
in de wereld.
De directeur zegt dan ook:ïn Nederland draaien de molens maar een 22% maar hier is dat 60%!
Een opbrengst van een 310Megawatt !,dat is 17% van de energie in Kenia.
Maar het vreemde is de molens zijn een Megawatt per stuk (dat zijn molens die hier gesloopt worden en vervangen door 3-5
Megawatt) het zijn er 365 stuks.
Nu kan een ieder toch rekenen? 365stuks maal 1megawatt=365megawatt en die draaien wel 60% van de tijd,dat is toch
maar 219 Megawatt in plaats 310Megawatt en dan heb ik het nog geen eens over transport verliezen etc.
Nog erger wordt het als ik even bij de molens op de site kijk, want dan is deze molen plotseling nog maar 850Kilowatt.
Kortom dat hele boeltje stinkt en niet zo een klein beetje ook.
Arme Kenianen, ga maar vast sparen voor al die hulp.
nederland ondersteund ook het windmolen park nabij Turkana,
voor de energie behoefte van voornamelijk Nairobi en Mombasa
er worden kabels van Turkana naar deze steden aangelegd
http://static.rijksoverheid.nl/bz/bestanden/activity-appraisal-document-26765.pdf
hopelijk worden lokale bewoners van Turkana er ook beter van
.