Hallo allemaal,
ik woon sinds kort in Sevilla.
Ik vroeg me af er hier “in de buurt” ook een winkel is of een leverancier van Nederlandse produkten.:NETHERLAN
Alvast bedankt.
Fries
Hallo allemaal,
ik woon sinds kort in Sevilla.
Ik vroeg me af er hier “in de buurt” ook een winkel is of een leverancier van Nederlandse produkten.:NETHERLAN
Alvast bedankt.
Fries
hoi
zekerweten!! vraag het even in een van die barretjes in torremolinos. die bestellen er dagelijks.
oja torremolinos caruhela heeft ook 2 nederlandse supermarkten.
Hé Fries,
Wat doe je in Sevilla? En bevalt het?
hoor het graag
Hoi Ronaldus,
Heel hard werken… en dat bevalt prima. Zit hier sinds eind vorig jaar en heb het ontzettend naar mijn zin.
En jij? Woon je ook in Spanje?
groeten,
Fries
Hey Fries,
Nee, we wonen er nog niet, maar we komen eraan! We verkopen ons huis, en deze zomer onderzoeken waarvan we kunnen leven:werk zoeken of bedrijfje beginnen. Kunnen we gelijk de Spaanse les in de praktijk brengen.
En hard werken lijkt me daar leuker als hier!
Mooi dat je het naar je zin hebt (en voor mij een extra stiimulans bij twijfelmomenten).
Heb je nog tips?
grt.,
Ronald
Ja, helemaal mee eens… hard werken hier en dan de garantie hebben dat de zon schijnt is geweldig… lekker naar het strand, terrasje, …
Tips? Voor wat?
Bedoel je “waar in Spanje wonen?” of “waar werken?”
groeten,
Fries
Ja, waar werken in Zuid-Spanje? Waar is behoefte aan?
hoor het graag,
Ronald
Da´s moeilijk te zeggen. Als je aan de kust gaat zitten, toerisme, horeca… in de grotere steden: Jerez, Sevilla, Málaga, Cádiz… tja, eigenlijk van alles.
Ik vind Sevilla een schitterende stad, maar het kan ook zijn dat je liever aan de kust woont… of in een klein dorpje…
Spreek je goed Spaans?
groeten,
Fries
We gaan deze zomer uitvinden hoe het leven is nabij een klein dorpje, El Cerro de Andévalo. Ik denk dat je het gewoon moet ervaren om te kunnen vergelijken.
Spaans spreken lijkt me erg belangrijk en hebben we nog een weg te gaan. Nu met gezin aan de volksuniversiteit, deze zomer in de praktijk brengen. Je moet ergens beginnen, hè. Daarna verder opbouwen. Er schijnen ook week-cursussen in Spanje te zijn, bijv. Sevilla, dan ben je nog intensiever bezig.
Het is voor ons dus een meerjaren plan (moet niet te lang duren, Nederland loopt leeg), we hebben in ieder geval zin in deze uitdaging, en realiseren ons dat het niet vlekkeloos zal verlopen.
Voor werk ben je volgens mij erg afhankelijk van relatie netwerken, zijn er internationale bedrijven in het zuiden?
gtr.,
Ronald
Spaans is zeker heel belangrijk, zeker als je naar (kleinere) plaatsen in Andalusia wilt. Ik woon zelf in Jerez en mijn ervaring is dat de spanjaarden vaak geen andere talen spreken. Het toerisme is daardoor ideaal, zeker als je ook Duits spreekt.
In Jerez zijn er vrijwel geen buitenlandse bedrijven, maar er zijn wel bedrijven die internationaal werken. Vaak zijn dit echter wel familiebedrijven.
Liefs,
Carolina
Hi Carolina,
De meerwaarde moet dus ook in de talen zitten, begrijp ik.
Wat doen de bedrijven die internationaal werken, welke branche?
Zijn de Spanjaarden bereid te communiceren, als je Spaans niet zo goed is?
bvd,
Ronald
p.s. mooie spreuk, hou je jezelf er ook aan, haha.
Hoi Ronald,
Jerez is beroemd (berucht) om de Sherry en Paarden. Ik werk zelf in een sherrybodega. Lastig hier is dat het vaak familiebedrijven betreft, maar zij werken wel internationaal. Verder is er hier heel veel vraag naar makelaars die andere talen spreken (engels, duits e.d.). Een opleiding in de makkelaardij is niet noodzakelijk. En reisorganisaties natuurlijk, die zijn hier ook.
Spanje is groot en er zijn veel verschillende Spanjaarden, maar hier in Andalusia is mijn ervaring dat ze zeer bereid zijn te communiceren, ook als je Spaans nog niet zo goed is. Ze vinden het heel bijzonder dat wij hun taal überhaupt kunnen.
Dank je en ja, daar houd ik mezelf zeker aan!
Liefs,
Carolina