In 2012 ga ik weer naar Japan, net als 10 jaar geleden. Mijn doel is wederom om een aantal punten in het land te fotograferen. Omdat deze punten niet op een gangbaar adres zijn gevestigd zal ik dus moeten improviseren als het op navigatie aankomt.
In 2001 gebruikte ik zo’n GPS-tracker die met een pijl aangeeft waar je je bevindt ten opzichte van je opgegeven coordinaat. Dat systeem houdt echter geen rekening met de beschikbare wegen en vertelt je dus ook doodleuk dat je hemelsbreed op 100 meter van je doel bent terwijl daar nog een rivier zonder brug tussen ligt. Dat systeem is dus goed om een willekeurig plekje in een bos te zoeken, maar niet om mee over de weg te navigeren.
In Europa gebruik ik tegenwoordig een TomTom en kan ik voor dit systeem via http://www.poieditor.com/ vooraf gratis complete sets met “Nuttige Plaatsen” (POI’s) aanmaken en inladen. Dat kan ook voor Garmin, Mio en Navman navigatiesystemen. Maar helaas hebben geen van deze merken een wegenkaart voor Japan beschikbaar.
Nu heb ik twee vragen:
1- Welke navigatiesystemen (merken) hebben een wegenkaart van Japan beschikbaar?
2- Is het mogelijk om voor deze navigatiesystemen vooraf POI’s te programmeren (inladen of via het apparaat aanduiden)?
Vraag 1 is waarschijnlijk makkelijker te beantwoorden dan vraag 2, maar zonder het antwoord op vraag 1 kan ik niets met vraag 2. Daarom wordt alle gedeelde hulp en kennis zeer op prijs gesteld.
De Garmin eTrex serie wordt ook in Japan verkocht met wegenkaart en in het Engels, of je POI kunt invoeren weet ik niet.
Zelf gebruik ik mijn smartphone met google maps. Ik ga in januari weer en heb een pocket wifi gereserveerd bij http://www.globaladvancedcomm.com/pocketwifi.html zodat ik niet hoef te roamen en onbeperkt kan internetten.
Verwacht je in gebieden te komen waar mobieltjes geen bereik hebben? Volgens mij zijn er offline mogelijkheden op smartphones.
Ik heb zelf ook een Garmin eTrex, maar dergelijke GPS-trackers zijn niet bepaald handig om in de auto te gebruiken als je door een stad wilt navigeren.
Toch kreeg ik langs een andere weg vandaag een hele fijne link, die me op het spoor zette naar de gewenste oplossing. Garmin blijkt namelijk wél Japanse wegenkaarten voor zijn systemen te hebben, echter zijn die kennelijk niet gemaakt voor westerse Garmin-systemen. Kijk maar eens hier: http://yokota.freeforums.org/before-you-buy-any-gps-look-here-t44.html. Nu er dus gangbare systemen zijn, waar ik waarschijnlijk gewoon via www.poieditor.com mijn vooraf samengestelde POI-files kan inladen, ben ik precies waar ik wezen wil.
Ik ging uit van reizen met OV en te voet, aangezien de meeste toeristen niet reizen per auto in Japan en er niet specifiek stond dat je met de auto ging reizen. In de auto is lijkt het me inderdaad beter om een navigatiesysteem voor in de auto te hebben.
Ik ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk je oplossing is. Ga je hier een Garmin kopen en kaarten van Japan erop zetten? Of een Japanse Garmin kopen? Huurauto’s zijn in Japan uitgerust met navigatiesystemen, maar daar kun je waarschijnlijk niet van tevoren POI op zetten via poieditor.com.