GPS keuze?

Ik had geen idee waar deze topic best thuishoort, dus pleeg ik 'm hier maar.

Omdat ik ieder jaar weer enkele dagen in Zuid Oost Azië met de motor rondtour zou ik me een GPS willen aanschaffen, omdat ik best durf de verharde wegen te verlaten raadde een aantal forumleden (van een andere stek) me enkele Garmins aan, de Oregon reeks of anders de Montana reeks (600, 650, 650t…).

Iemand hier ervaring met die dingen, en met hoe je maps en kaarten van Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam en Myanmar kan laden of downloaden?

Mijn zoektocht gaat steevast verder, maar ik hoor het graag ook van (on)tevreden gebruikers…

Alvast bedankt, F.

Hallo fisherking,
Ik zou graag mijn ervaring aan je willen meegeven.
Sinds 12 december 2013 verblijf ik voor 3 maanden in Azië. Ik ben begonnen in Thailand daarna naar Singapore en verblijf thans op het eiland het Bali. Voor vertrek heb ik op mijn smartphone, met GPS, de app van Tomtom geplaatst. Bij Tomtom is toen de kaart van Zuid Oost Azië gekocht. Na aankoop krijg je dan het bericht dat je het gekochte kan downloaden. Mocht er iets zijn met je Phone dan blijft het recht om weer de kaart te downloaden.
Op weg vanaf het vliegveld in Bangkok naar het hotel heb ik direct in de taxi de kaart uitgeprobeerd en werkte prima. Uiteraard ook in Bangkok de andere kaarten getest en werken goed.
Helaas is tijdens de periode van de 3 maanden de smartphone gecrasht en kan geen gebruik meer maken van de genoemde kaarten. Maar bij terugkomst laat ik het weer repareren omdat hier nog garantie op is.
Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt.
Groet,Boyo.

• Updated - - -

Hallo fisherking,
Ik zou graag mijn ervaring aan je willen meegeven.
Sinds 12 december 2013 verblijf ik voor 3 maanden in Azië. Ik ben begonnen in Thailand daarna naar Singapore en verblijf thans op het eiland het Bali. Voor vertrek heb ik op mijn smartphone, met GPS, de app van Tomtom geplaatst. Bij Tomtom is toen de kaart van Zuid Oost Azië gekocht. Na aankoop krijg je dan het bericht dat je het gekochte kan downloaden. Mocht er iets zijn met je Phone dan blijft het recht om weer de kaart te downloaden.
Op weg vanaf het vliegveld in Bangkok naar het hotel heb ik direct in de taxi de kaart uitgeprobeerd en werkte prima. Uiteraard ook in Bangkok de andere kaarten getest en werken goed.
Helaas is tijdens de periode van de 3 maanden de smartphone gecrasht en kan geen gebruik meer maken van de genoemde kaarten. Maar bij terugkomst laat ik het weer repareren omdat hier nog garantie op is.
Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt.
Groet,Boyo.

1 like

Ik heb een simpele Garmin (Dakota) en het daar de gratis kaarten van openstreetmaps.org op gezet. Op die van mij past niet heel veel, een meer luxe Garmin heeft losse geheugenkaartjes voor extra ruimte (had ik niet nodig).

1 like

Hey Boyo en Kingfishererik, bedankt voor de reacties, maar voor de beiden dezelfde opmerking, nl, dat de beide oplossingen, een smartphone of een Dakota (welke effectief aanzienlijk goedkoper zijn als Montanas of Oregons) zijn niet opgewassen tegen het geweld ik ze ga aandoen. Het idee is dat het toestelletje in hogere mate schokvast en spatwaterdicht is. Voor gewone wegritten zijn beide voldoende, maar off-the-beaten-track?
Mijn vorige GPS (Garmin Zumo) overleefde mijn onverharde uitspattingen zelfs in België niet…

Die openstreetmaps-site lijkt me inderdaad een handige bron voor kaarten en routes te vinden.

alvast bedankt, F.

PS Erik, jouw nick verwijst naar dat Indische bier, juist? Mijne heb ik van een Robin Williams film, en omdat ik ooit de koning van Fiesch, Wallis, Zwitserland genoemd werd…

Kingfisher is de Engelse naam voor de ijsvogel. Daarom heb ik hem voor mijn naam gezet (want ergens een account aanmaken met mijn eigen naam Erik is nergens mogelijk, altijd al bezet). Het biermerk (en tegenwoordig luchtvaartmaatschappij) gebruiken ook de ijsvogel als logo. Wel lekker, dat ga ik niet ontkennen trouwens :slight_smile: http://media.agriculturesource.com/product/imgage/Agriculture&Food/2011122915/138682473b6f2a32d1d5bd5c175c8e42.jpg