Gps nodig of niet?

Beste allemaal,

Mijn vriend en ik gaan in december een georganiseerde individuele rondreis doen van 18 dagen in zuid-Afrika waarbij we van Johannesburg naar Kaapstad rijden.

De vraag is nu hebben wij een gps nodig of is een wegenkaart voldoende?

Van de reisorganisatie krijgen we een routebeschrijving. Mijn vriend vind zelf met kaart reizen avontuurlijker. Ik lees verschillende berichten over de bereikbaarheid van alles in zuid Afrika.

Indien een gps wordt aangeraden, kunnen we die dan het beste huren bij de huurauto of onze eigen gps (Garmin) meenemen? En wat is een goede wegenkaart? In Nederland kopen of daar?

Groet,

Judith

Hoi Judith.

Als je een goede routebeschrijving van de reisorganisatie meekrijgt is een goede kaart van ZA echt voldoende. Ik raad de Road Atlas Southern Africa van Map Studio aan. Soms hebben de ANWB winkels in NL deze op voorraad, anders kan je hem op de luchthaven in een boekwinkel kopen. Is een A4 formaat boekwerk met de beste kaarten.

Groetjes Remco.

1 like

Is niet echt nodig een gps. Maar wel erg handig, adres van je volgende accomodatie erin en klaar, je kan die altijd vinden…Wij reisen altijd zonder, behalve in de steden naar een specifiek adres of plaats.
kaart downloaden thuis voor je eigen Garmin, of eentje huren, maar dat zal misschien duurder zijn?

1 like

Hartelijk dank voor jullie reacties. Jullie bevestigen mijn gevoel naar aanleiding van wat ik er over kon vinden. Gps niet nodig, wel handig.

We zullen in ieder geval de wegenkaart van Map Studio kopen, bedankt voor de tip.

Ik ga eens kijken hoe Tracks4Afrika werkt voor Garmin, ik lees daar goede dingen over. Zal misschien ook wel wat goedkoper zijn dan de 70/80 euro die gps huur ons zal gaan kosten.

Wij hebben iGo voor op onze gsm. Daarnaast voor op de gsm Mapfactor Navigator. Is echt helemaal gratis. Wellicht handig voor erbij: http://navigatorfree.mapfactor.com/en/

1 like

Road Atlas Zuid Afrika is meer dan voldoende.
Ik had daarnaast osmand (met openstreetmap kaarten) op mijn telefoon, maar ik denk dat ik die maar 1 of 2 keer gebruikt heb (en ik had ook goed zonder gekund).

1 like

Dank voor de tips!

Via Wereldwijzer app

1 like

Tracks4Africa werkt prima met Garmin. Ivm de gunstige €-R koers is het wellicht goedkoper om de kaart in ZA aan te schaffen.

Ja maar een kaaet downloaden in Zuid Afrika zou ik niet aanraden,gaat gewoon te moeilijk, vanwege de lage internet snelheid.

Nee idd. Maar bij een outdoor zaak e.d. kun je T4A op (micro)SD kaart kopen. Stop in je Garmin en het werkt.

Hoi,

Heb hier al verschillende gasten gehad die volledig op GPS rijden en die helemaal omgeleid worden langs een veel langere route. Of ook dat de GPS hen over een 4x4 route stuurt en daardoor volledig vast geraken met hun kleine huurauto!! Als je toch een GPS huurt, raad ik u aan toch ook even op een kaart te checken.

Gps huren gaan wij in ieder geval niet doen. Ik wil mij nog oriƫnteren op de kosten van een kaart voor in ons eigen navigatiesysteem, maar momenteel denk ik dat een gps niet nodig is en dat alleen voor noodgevallen een app op onze telefoon prima is. Ook in verband met de veiligheid in zuid Afrika, lijkt het mij ook prettig om geen los navigatiesysteem bij ons te hebben.

Bedankt voor de reacties!

Voor de veiligheid, hoef je het niet te laten hoor. Dat is zeker geen probleem. Waarom denk je dat?

Aangezien de informatie die ik lees op internet (van Rijksoverheid) over veiligheid aangeven dat je niet duidelijk met waardevolle spullen moet rondlopen en dat carjacking voor kan komen e.d. Waarschijnlijk zal dit voor ervaren reizigers overdreven overkomen… Ik dacht daarbij dat een navigatie zichtbaar hangt in de auto en daarnaast dat het dan vast niet slim zal zijn als je die in de auto laat liggen zodra je uit je auto gaat. Dus zit je weer met een navigatie die je steeds mee moet nemen. Ik dacht als we geen navigatie meenemen, zitten we daar in ieder geval ook niet mee :wink:

Via Wereldwijzer app

Nu is echt onzin hoor, wij rijden bijna altijd met een gps, is geen probleem. Wij je hebben in 7 jaar nooit iets meegemaakt ( wonen daar ) dus maak je maar niet al te veel zorgen daarover.

inderdaad niet met hele duren juwelen gaan lopen en zichtbaar in de auto je camera, telefoon, portemonee laten liggen ook niet tijdens het rijden.

Als je je gps in NL in de auto laat zitten heb je ook grote kans dat je een ruit kan vernieuwen en een nieuwe gps kan kopen.
Wij rijen al jaren met gps en is alleen maar makkelijk : even snel een shopping mall of tankstation etc. opzoeken. En vooraf je route een beetje ā€˜verkennen’. Afijn : wij gaan niet meer zonder.

Wij hebben navigatie op onze telefoon (zonder internet) en die neemt iedereen volgens mij mee op vakantie tegenwoordig. En daar hoor je niemand over dat dit ā€œgevaarlijkā€ kan zijn. Dus een losse gps is minder waard voor eventueel carjacking en net als JurjenF aangeeft erg makkelijk.

Gewoon goed instellen, nooit op ā€œde korte routeā€ zetten dan kan over kleinere wegen wordt gestuurd.

Nog even een tip : de 1e keer dat ik mijn NL Garmin meenam deed deze het voor geen meter. Ondanks een geldige ZA kaart. Als je aankomt moet je je apparaat resetten waarna feilloos de weg wordt gewezen. Zorg wel voor een kaart vanaf pak weg 2012 want m.n. in Gauteng raakt een oude kaart al snel de weg kwijt wegens de vele veranderingen.

Wij rijden nu al paar weken rond met gps. Opzich niet nodig want de meeste dingen zijn goed aangegeven, maar wat erg fijn is, is dat je op de gps points of interests kan aangeven. Dan vindt hij bijv. Alle hotels of campings bij naam bij jou in de buurtmet tel nr erbij. Dus voor die paar euro is het erg fijn, zeker als je net bent aangekomen is het links rijden eerst al avontuurlijk genoeg!

Via Wereldwijzer app