Hoera!!! Ook ik heb mijn ticket voor mijn volgende Cuba bezoek weer geboekt! En nu ga
ik voor het eerst kerst en oud-en-nieuw op Cuba (in Santiago uiteraard) vieren!
Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik ben namelijk erg benieuwd wat de gewoontes in Cuba bij deze
feestdagen zijn. Graag wil ik ook weten of ik nog iets mee kan nemen om speciaal bij te dragen aan
deze bijzondere dagen. Dat weet ik eerlijk gezegd niet…
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!
Alvast bedankt!
Hoi Carolina,
Het allerbelangrijkst voor een leuke oud en nieuw is dat je zorgt onder de Cubanen zelf te zijn en dat houdt in, in een leuke casa particular. De feestjes op straat zijn erg toeristisch aangezien de Cubaan Oud en Nieuw bij zijn familie thuis viert.
Thnx voor de tip, dit had ik ook al begrepen! Ik ga uiteraard weer naar de familie waar ik de laatste 3 keer steeds ben geweest. Wilde juist met hun de feestdagen doorbrengen.
Maar zijn er toevallig nog speciale gewoontes? Kan ik nog iets mee nemen dat de feestvreugde extra zal verhogen? (Naast de standaard dingen die ik natuurlijk al meeneem).
Jammer, maar die sterretjes-stokjes bevatten een stof die tot zelfontbranding kan leiden en mogen m.i. niet meer in een vliegtuig vervoerd worden, carà Carolina, misschien voor die feestdagen aldaar gewoon een varken(tje) (in Cuba) kopen…
Grappig om dit nu te lezen, nu ik hier al ben. Dank voor de tips. Ik heb voor een flesje drank (uit Spanje, daar ik in een Sherry bodega werk ;)) gezorgd en zal hier uiteraard nog wat meer kopen.
De sterretjes heb ik ook meegenomen, heb er niet bij stil gestaan dat dat wellicht niet mee mocht Arturo, maar ik heb geen problemen gehad.
Overigens geloof ik, dat ze niet zo streng zijn m.b.t. vluchten naar Cuba. Doordat ik wat overgewicht in mijn bagage had, heb ik op het vliegveld mijn bad-spullen in m’n handbagage gedaan, waaronder ook mijn scheerspullen. Niemand die er wat van zei, het mocht gewoon mee het vliegtuig in!
Ik ben erg benieuwd of ze hier in Santiago ook een emmer water uit het huis zullen gooien. En dat varkentje komt er vast ook wel. De familie regelt alles.
Veel plezier Carolina!!!
Met kerst zit ik lekker warm in Guatemala, en zoals het er nu uitziet zal ik oud en nieuw bij familie in Nederland vieren… waarna ik vrij snel weer terug naar midden-Amerika kom, want ik ben sneeuw, ijzel, kou en ijs nu wel ontwend
Hahaha, nou, veel succes Kolbike! Ik kan me voorstellen dat je de sneeuw, ijzel, kou en ijs inmiddels ontwend bent! Ik heb er ook super veel moeite mee, vond het dat weekje begin december zeer moeilijk. En iedereen maar zeggen, dat het voor de tijd van het jaar echt nog zacht was. Brrrrrr! En in januari zal ik er weer een paar daagjes aan moeten geloven. Niet dat het in Spanje nu heel warm is overigens, maar altijd beter nog dan in NL!
Nog even over de kerst in Cuba: ik merk dat ze het hier vooral vieren op kerstavond, de 24e. Overigens, dat vieren houdt in Cuba vooral in: eten! En liefst veel, met de familie. Alsof ze al het goede opsparen voor dit soort feestdagen.
Met oud en nieuw wordt hier varken gegeten. Je ziet ze nu al over de straten gaan. Verkopers van levende varkens en mensen met een zeug op de schouders, die ze voor deze speciale gelegenheid aangeschaft hebben. Soms zelfs hoor je al het geschreeuw van het beest… Ook oud en nieuw wordt in familiekring gevierd en dan na 12 uur de straat op.
Ik zal oud en nieuw ook tot 12 uur bij de familie doorbrengen. En daarna ga ik naar een feestje hier in de buurt, in de straat. Een paar vrienden van me, die niet zoveel met familie hebben gaan van 31 december ´s ochtends tot 1 januari ´s avonds feesten. Zo lang ga ik dat niet volhouden, maar daar zal ik zeker te vinden zijn.
Uiteraard, na de festiviteiten, zal ik hier vertellen hoe het was geweest.
Oeps, was hier nog vergeten te vertellen hoe ik het Oud en Nieuw heb doorgebracht! Uiteraard heb je het ook al kunnen lezen bij het forum reisverhalen, maar goed.
Oud en Nieuw was dus echt super geslaagd! Er was geen voorwerk, dus de ‘sterretjes’ die ik had meegenomen waren een groot succes! Erg leuk. Het viel me nog mee de hoeveelheid varkens aan spit die je die avond zag, maar ze moeten er genoeg geweest zijn, want de meeste mensen aten dat.
Verder gewoon lekker veel gefeest, dat gaat makkelijk in Cuba: je koopt wat flessen rum (a 60 Peso Cubano per stuk als je goede wilt, of 20 Peso Cubano als het ook zelfgestookte mag zijn), iemand zorgt voor muziek en voila! Heb dus ook heerlijk gedanst.
Ja, dit was een zeer geslaagd Oud en Nieuw. Ben erg blij dat ik dat nu ook eens in Santiago de Cuba heb mee mogen maken.