Namibie tweede helft

Hallo,
Wij overwegen een self-drive in Namibie in de tweede helft van maart 2019. Klassieke rondreis : Sossusvlei, Swakopmund, Damaraland, Etosha en zo terug naar Windhoek.
Wie heeft ervaring met autorijden in die periode ?

Een organisatie biedt een Renault Duster voertuig aan (4x4). Is dat een goede auto voor dit circuit in die periode ?
Is een tweede reservewiel nodig of zijn er voldoende garages langs de (gewone)wegen ?
Raden jullie op dit klassieke circuit de huur van een satelliettelefoon en GPS aan ?

Bedankt voor jullie info
Alain
België

Hoi
we zijn 2 keer door namibie gereden welles waar niet in maart maar in september toen was het droog .

De route die jij rijd hebben we toen met een vw polo gereden dit ging wel maar de bodemvrijheid was eigenlijk te weinig voor de stenen en de wielen iets te klein het viel me mee dat de airbags er niet uit gekomen zijn door dat gestuiter.
De tweede keer hadden we een Nissan Verso met een grotere bandenmaat dat was al een stuk comfortabeler hier zijn we ook mee door Botswana ,Zuid Afrika en een stuk van Zimbabwe gereden .

In maart is het een stuk natter maar met een 4x4 Renault Duster moet het zeker kunnen die staat hoger op de wielen.
Ik zou wel een tweede reservewiel meenemen gezien de grote afstanden wij hadden de eerste keer 3 lekke banden.
Elk tankstation plakt banden voor een paar euro terwijl je wacht dat is daar schering en inslag.

Een satelliettelefoon is niet echt nodig op die route.
Wij hebben geen gps apperaat gehuurd maar ons prima gered met het gratis Android Navigator en Googlemaps met een offline kaart op een mobiele telefoon.

Een mooie reis hebben jullie voor de boeg.

Ik sluit me aan bij het bovenstaande bericht, satelliet telefoon is voor bovenstaande route niet echt nodig.

Wij hebben in september 2016 de reis Namibië in combinatie met Botswana gemaakt, dus in de droge periode. Geen ervaring in maart. Ons maatje was een ford ranger 4x4, dit was erg comfortabel. Zelfs in Sossusvlei heeft de auto ons naar deadvlei gebracht. We hebben 1 lekke band gehad, deze hebben we laten repareren bij onze accommodatie. Ik geloof dat naast de benzinepompen en garages ook vrijwel elke accommodatie deze service wel verzorgd. Voor ons was 1 reserveband voldoende. Twee keer lek rijden op 1 route zal wel heel veel pech zijn, maar in theorie is dat natuurlijk mogelijk. Tip: ga na ontvangst van de auto direct even langs een benzinepomp om de bandenspanning te controleren. Bij ons stond de spanning veel te hoog voor de gravelwegen, naast het feit dat het minder grip heeft is de kans op lek rijden dan ook groter.

Wat betreft GPS, er zijn niet erg veel wegen dus een een goede wegenkaart voldoet prima. Zelf hebben we daarnaast de wegenkaart van Namibië ook gedownload op onze eigen TomTom, deze bleek erg betrouwbaar.

Veel plezier met de voorbereiding van jullie reis!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

Ik heb Namibia meestal bezocht in het droogseizoen, maar ook al een paar keer in het regenseizoen, incl. begin maart. De wegen worden er niet bepaald slechter door. Het enige dat ik me herinner is dat er soms water staat op de weg van Swakopmund naar Spitzkoppe waardoor je best omrijdt.

De regenbuien / stormen kunnen echt wel enorm zijn. Zo was mijn tentje 1x gewoon weggespoeld in Halali (Etosha) na 5 minuten regenen. Een aantal mensen moest ook hun chalet verlaten naar een deel hogerop omdat het water zo hoog stond dat het bijna binnenstroomde. Eens de regen gedaan, trekt het water ook onmiddellijk weer weg. En ach, zo heb je weer iets interessants te vertellen nadien.

Je zou het ‘normale’ circuit met een gewone sedan kunnen rijden (zoals HoiPaul al zegt), maar de wegen zijn voornamelijk zand en gravel en de banden van die autos zijn echt niet gemaakt voor die wegen. Een goede 4x4 heb je veel stevigere banden en dus minder kans op een lekke band. Een 2de reserve band meenemen of niet. Tja, het kan voorkomen dat je 2 lekke banden krijgt en dan sta je daar. Er zijn echt niet zoveel plaatsen ‘naast de weg’ waar je even een band kan laten maken. De afstanden zijn groot. Veel kans dat je een 2de reservewiel niet gaat nodig hebben. Maar voor een klein beetje extra budget, kan je je vakantie toch aangenamer maken, moest het voorvallen dat je toch lek rijdt.

Als je niet echt off road gaat is een satelliet telefoon niet echt nodig. Ik zou wel een goede wegenkaart aanschaffen. Op je mobiele telefoon kan je het programma sygic downloaden. Deze is gratis en offline te gebruiken. Alle normale wegen staan erop. Zo moet je geen dure kaarten voor een gps aanschaffen (en kan je dat in een extra band steken). Probeer de app thuis eens uit, je kan bijna alle landen van de wereld downloaden. Zo kan je zien hoe het werkt ter voorbereiding.