Met deze post wil ik niemand schrik aanjagen, maar een verwittigd man/vrouw is er twee waard…
Momenteel is de Nairobi Fly overal en in grote(re) getale aanwezig in Kenya, wat niet gebruikelijk is.
Het is een klein vliegje dat niet prikt, maar wanneer het op je huid zit en je ‘veegt’ het weg, laat het een verbrande streep achter op je huid. Na een paar dagen komen er blaasjes op en wordt het rood.
Op 4 plaatsen in mijn gezicht ben ik op deze manier ‘gewond’ geraakt en ik moet zeggen, het ziet er niét uit en het doet behoorlijk pijn.
Antibiotica zalf (Fucidine,…) aansmeren, maar het schijnt dat het weken duurt vooraleer het volledig weg is.
Het hoort bij Afrika, maar ik wens het niemand toe.
Goed om te weten! Ik ga over 2 maanden weer en mezelf kennende kan ik nogal paniekerig reageren dus ik moet nu beter opletten voordat ik als een gek op mn armen/benen ed ga slaan.
Het is inderdaad een reactie… wanneer je iets op je lijf voelt, heb je automatisch de reactie om ‘het eraf te slaan’, vooraleer je kijkt wat soort insect op je lijf zit.
Deet heeft in dit geval niet altijd effect, wanneer smeer je jezelf in? En… als je hier voor langere periodes of permanent bent, kan je niet constant deet gebruiken (lever, nieren,… hetzelfde effect als langdurig gebruik van malariatabletten). Het probleem met deze vlieg is, dat ze zich ook nestelen in handdoeken, lakens,… dus je weet het soms niet of je al dan niet ‘aangetast’ bent… deet of geen deet… Sorry.
'S avonds, ik heb mezelf alleen overdags met Deet ingesmeerd in Tarangire (Tanzania) vanwege de vele Tsee tsee vliegen.
Is deze vlieg ook actief gedurende de dag??
Bedankt Trudi! Toevallig is mijn man geprikt, we wisten alleen niet door wat of wanneer. De symptomen die je noemt kloppen helemaal. Hij heeft het op beide bovenarmen. We gaan antibioticazalf kopen vanmiddag. Het ziet er inderdaad niet uit…
Het lijkt meer op een mier met een rode rug dan op een vlieg en je merkt meestal totaal niet dat je er mee in aanraking komt. Heb het zowel in m’n gezicht als op beide benen gehad terwijl ik het beestje maar 1 keer heb gezien. Bij de drogist kreeg ik direct Acyclovir Univir voor m’n gezicht. Hielp erg goed en na een paar dagen was het verdwenen. Dit goedje hielp niet echt voor de benen maar ook dat genas na een dag of 5. Je hebt er echt geen maanden last van en ook de plekjes verdwijnen redelijk snel, gelukkig is het dus minder erg als wat er op internet te lezen staat.
Nu we het toch hebben over typische Afrikaanse kwaaltjes, in Hallerpark (waar nu ook een topic van is) heb ik dit jaar met mijn arm langs een takje gewreven, dit had onmiddellijk een reactie zoals het aanraken van een brandnetel , vrij pijnlijk en zwelling tot gevolg.Het verdween ook ongeveer even snel als bij een brandnetel(ongeveer 1 uur).
Het zag er een vrij gewoon gewas uit zoals er zoveel struikjes zijn .
Wees blij dat je ze niet tegen gekomen bent!
Van mij is het nu een maand geleden en ik zit nog met een litteken over gans mijn wang, die af en toe nog echt pijn kan doen. Dit in tegenstelling tot wat anderen beweren dat het maar een paar dagen duurt.
Vergeleken met veel andere dingen is dit nu natuurlijk niet zo erg, maar plezant is het toch ook niet…
Toen ik Maart terug kwam uit Kenia, bleek dat ik ook door de Narobi Fly gestoken ben, ik ben er flink ziek van geweest. Gelukkig nam mijn huis arts gelijk actie en gaf een anti-biotica kuur, dat hielp goed.
In de travel clinic hadden ze er nog nooit van gehoord, het zal wel de tsee tsee vlieg geweest zijn! Als je op afbeeldingen zoekt van de nairobi fly kan je precies zien hoe het er uit ziet. Lijkt op een horzel steek, je krijgt een grote branderige rode vlek om de bijt heen, dit is het gif wat dit kleine monster afgeeft.
Mijn vriend (Keniaan) was van de week ook gebeten, en hij heeft er colgate (tandpasta) opgesmeerd en het gif was weg.
Als ik weer naar Kenia vertrek:zon02:, zorg ik dat ik de colgate in mijn zak heb zitten, dat helpt overal voor, ook als je verbrandt aan kokend water, helpt het goed.
Normaal gezien komen ze aan de kust niet voor, maar deze week stond er een artikel in de krant hier dat voorzichtigheid geboden is.
Mijn litteken van de eerste keer is nog steeds niet weg. Vorige week heb ik er weer van gehad op mijn rechterwang en voorhoofd, maar was niet zo erg als de eerste keer. En… sinds deze middag heb ik het zitten op mijn linker ooglid… 'k zal er mooi uitzien morgen… :mad: Om nog maar te zwijgen over de pijn. Anyway, TIA (This Is Africa).
ok ik zal opletten volgende week als ik weer in Kenia ben. En ook proberen niet te wrijven. Heb alleen een andere tandpasta bij mij maar dat zal niet uit maken volgens mij.