nachttrein Moskou-St. Petersburg

in februari ga ik met de nachttrein van Moskou naar St. Petersburg. Wie heeft dit al eens gedaan en wil zijn/haar ervaring delen?

Ik. Maar wat wil je precies weten? :smiley:

Ik reis wel met een gezelschap , maar ben een vrouw alleen. Wat moet ik me bij een coupé voorstellen, kun je slapen, stopt de trein onderweg?

De trein stopt niet onderweg. Je vertrekt zo rond 23.59u en je komt aan rond een uur of 8 's ochtends. Heb je een tweepersoons coupé of een vierpersoons coupé? Ikzelf zat in een vierpersoons coupé, dat stelt eigenlijk weinig voor. Het is klein, je hebt ruimte voor je koffer en zowel links als rechts heb je boven en onder een bed. Dit is eerst een bank, daarna tover je het om tot je bed. Rond 01:00u gaat het licht uit en kun je eventueel je leeslampje aandoen, ofwel ook gewoon gaan slapen. Persoonlijk sliep ik niet erg goed, mede doordat één van mijn Russische coupégenoten nogal lag te snurken. Ik heb toen nog een tijdje met een man gesproken die toch niet van plan was te gaan slapen, en later uiteindelijk toch maar even m’n ogen dicht gedaan. 's Ochtends komt er iemand langs je coupé om je wakker te maken/kijken of je al wakker bent. Je kunt je dan op zich nog wassen bij het toilet, maar daar stond nogal een rij. Ik neem aan dat je daarna naar een hotel gaat, dus ik zou het wassen lekker daar in het hotel doen. Overigens was ik ook de enige vrouw in de coupé hoor. :wink:

Ik vind de toiletten en wasruimtes soms nogal vies. Wassen doe ik ook liever in een hotel.

Verder neem ik altijd een oogmasker en een iPod mee in nachttreinen. Ik kan me dan afschermen van de omgeving en slaap dan best goed. Al zijn de bedjes wel wat kort…

In juni (2012) ben ik van St Petersburg - Moskou geweest en terug. Dit is goed te doen, er is zelfs een Restaurant in de trein.
Op de reis heb ik niks negatiefs aan te merken. Wees wel tijdig met reserveren van je ticket !! De prijs is bij vroeg boeken goedkoop.
Veel plezier in het mooie St Petersburg.

wasbolletjes als oordoppen, werken prima! Te koop bij de drogist.

Hi leuk dat je schrijft tijdig reserveren. Kan je me vertellen hoe te reserveren???

Thx, Arne.

Russisch: http://www.tutu.ru/poezda/mini_uni/?nnst1=2000000&nnst2=2004000&date=tomorrow&utm_campaign=grd4_msk_peterburg_Tmskspb2o&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_term=moskva_peterburg_poezd&gclid=CKCG5K2vp74CFUXnwgod454AmA

Engels: Book Russian Train Tickets Online | Russiantrains.com

thx