Naar welk land in Azie om 'non-profit' te werken

Hallo allemaal,

Afgelopen jaar ben ik 3 maanden naar Ghana geweest en dit is ontzettend goed bevallen. Ik wil nu graag weer op reis. Dit keer naar Azie.
Wat ik het liefste wil is naar Azie om daar

• een tijd de toerist uithangen
  • In de plaatselijke cultuur duiken dmv werken op het platteland voor kost en inwoning, op een plek waar weinig/geen/zo-min-mogelijk westerse invloeden zijn.

Ik wil in mijn eentje gaan. Niet met een ontwikkelingsorganisatie of iets.

Nou heb ik eigenlijk geen idee welk land/gebied in Azie open staat voor Westerse mensen die daar voor kost en inwoning op het platteland willen werken. Mogelijk heeft een van jullie een idee hierover.
Daarnaast zou het fijn zijn als er in het land ook wel het een en ander toeritisch te doen/zien is als afwisseling en dat het land mij toelaat als ik alleen een heen ticket heb.

Alvast hartelijk dank

Succes met je zoektocht.

Qua werken op het land zul je waarschijnlijk niet veel voor de lokale bevolking kunnen betekenen. Veel Europeanen zijn nu eenmaal niet in staat om met zakken rijst van 50 kilogram te sjouwen, en veel spul op je hoofd te dragen. De meesten houden het niet vol om 12 uur lang per dag gebukt in de sawa te staan. Bovendien zal het gemiddelde gezin jou niet op een dergelijke manier voor je laten werken.

Je kan beter op zoek naar een vrijwilligersbaantje in het onderwijs, of naar een bouwproject. Maar bij veel bouwprojecten dragen vrijwilligers bij aan de kosten van de bouwstoffen - dat is zeker niet wat je bedoelt?

Jenny, bedankt voor de reactie.

Ik begrijp dat er veel zwaar werk is, maar dat is ook voor een deel de bedoeling, kijken hoe dat daar zit. Mocht ik het niet aankunnnen, kan ik denk ik alsnog weg of kijken of ik iets minder zwaars zou kunnen doen.

Het probleem is dat de meesten mensen je het werk niet zullen laten doen. In veel landen kijkt men op tegen rijkere mensen.

Juist daarom lijkt het me leuk om het WEL te doen.
maar het zou kunnen hoor dat het niet werkt. Ook daarom stelde ik deze vraag, om een beetje reactie te krijgen van meer ervaren reizigers.

Bedankt voor je reacties!

Wil je vrijwilligerswerk doen om gratis op reis te kunnen, of om te werken met mensen op het land? (Voor mijn gevoel is een combinatie tussen die twee niet mogelijk.)

Wil je ergens werken voor kost en inwoning, dan heb je de meeste kans om werk te vinden als je Engelse les gaat geven.

Wil je op het land werken en zo aan culturele uitwisseling doen, dan kun je terecht bij organisaties als bv. SIW. Zij hebben projecten waarbij je bijvoorbeeld in Bangladesh helpt met het aanleggen van latrines (dat hadden ze in het verleden, ik heb het gedaan), en ook waarbij je bijvoorbeeld in Noord-Thailand mee werkt op de rijstvelden, of bij een weeshuis in Mongolie. Maar… qua arbeid ben je niet echt nuttig, al wordt je aanwezigheid heel erg op prijs gesteld.

Het liefste wil ik zo diep mogelijk in de plaatselijke cultuur duiken. Na wat denken hierover leek, werken op het platteland zonder veel westerse invloeden mij de meest geschikte manier.
Zonder westerse-organisatie waarmee alles geregeld is en veel andere westerse mensen aanwezig zijn. Dit vind ik dan al een stuk minder leuk.

Om gericht antwoord te geven op je vraag vind ik erg lastig omdat het doel niet per se het werken is, dit is een middel om tot mijn doel te komen: volledig in de cultuur duiken

misschien moet ik de titel veranderen in: ‘Hoe kan ik zo diep mogelijk in een aziatische cultuur duiken’.

Mijn punt: Aziaten laten je niet zomaar voor hen op het land werken. TENZIJ je met een organisatie doet en het doet in het kader van een uitwisseling.

Er zijn ook projecten met maar 1-2 vrijwilligers, dus je loopt echt niet altijd in een groep.