Naar Tibet vanuit Kathmandu in April 2015

Hoi allen,

Ik maak momenteel een lange reis in Azie en ik vlieg 16 maart naar Nepal voor vijf weken. Ik wil vanuit daar graag een tour naar Tibet (en terug) gaan maken, staat al jaren bovenaan mijn lijstje.

Ik heb alvast wat informatie proberen in te zamelen, maar ik vind het lastig om een keuze te maken…
Ik heb contact gehad met een aantal agency’s in Kathmandu. Kennelijk is de grens met Tibet in maart dicht, maar zou hij vanaf April weer open moeten gaan.

Mijn vragen zijn:

• Adviseren jullie een over-land tour of vliegen vanaf Kathmandu naar Lhasa? Qua kosten en hoogteziekte? Qua tijd maakt het voor mij niet uit, ik heb genoeg tijd (lijkt me)
  • Wat is jullie ervaring met de prijzen van de vliegtickets van Kathmandu naar Lhasa? (en boeken op korte termijn)
  • Heeft er iemand ervaring met de volgende organisatie? : http://www.budgettibettour.com/
  • Hebben jullie enig idee of het qua kosten veel verschil maakt om vooraf via internet te boeken of ter plekke te boeken in Kathmandu? Het gaat toch om hele hoge bedragen heb ik gezien…

Ik las eerder al op het forum dat een reis vanuit Kathmandu in principe snel geregeld kan zijn. Heeft iemand hier anno 2015 nog ervaring mee gehad? Dan lijkt het me voldoende tijd om bij aankomst in Kathmandu half maart een trip te regelen voor begin april. Ik wil de trip zo graag maken dat ik het me niet wil laten gebeuren dat ik het misloop door mijn beperkte voorbereidingen!

Hopelijk kan iemand me hier iets wijzer maken.

Heel erg bedankt alvast!

Mieke

Hallo Mieke,

Inderdaad is Tibet momenteel gesloten voor buitenlandse toeristen. Betreft de jaarlijkse maart sluiting (die al ergens in februari begint). Waarschijnlijk gaat Tibet inderdaad begin april weer open en beginnen ze eind maart daar weer met de permit-aanvragen voor de Tibet reizen in behandeling te nemen. Waarschijnlijk is het dan ook mogelijk om begin april (reken om aan de veilige kant te zitten zo ergens vanaf 10 april) weer naar Tibet te gaan.

Om vanuit Kathmandu naar Tibet te gaan, moet je in Kathmandu je visum voor China regelen. Dit is een beperktere groepsvisum dan je normaal als visum krijgt (ook als je alleen vanuit Kathmandu naar Tibet reist krijg je een groepsvisum voor 1 persoon). Als je vanuit Nepal naar Tibet reist moet je je visum voor China in Nepal regelen. Dit visum kan in enkele dagen geregeld worden. Maar je hebt daarnaast ook een permit voor Tibet nodig. En deze permit moet in Lhasa voor je geregeld worden. En hiervoor heeft men in Lhasa een scan van je paspoort nodig en je exacte reisprogramma. Deze permit regelen kost tijd. Reken om aan de veilige kant te zitten 3 à 4 weken. Dus je moet al heel op tijd je Tibet reis regelen, ook als je dat via een reisagent in Kathmandu doet. Want deze moet je permit via een reisagent in Lhasa regelen. En deze reisagent in Lhasa is verantwoordelijk voor je reis in Tibet.

En ja, reizen in Tibet is duur. Zeker als het om een zogenaamde private trip gaat. Het wordt goedkoper als je je bij een georganiseerde groepsreis kunt aansluiten (dan kun je de kosten van de verplichte gids en eigen vervoer met chauffeur samen delen). En de waarde van de euro daalt de laatste tijd enorm ten opzichte van de Chinese yuan (de prijs van je Tibet trip zal in Chinese yuan berekend worden).

In zijn al algemeenheid kunt je het best van Kathmandu naar Lhasa vliegen en dan - na eerst een aantal dagen in Lhasa te zijn gebleven - van Lhasa over land naar Nepal reizen. Op deze manier kun je het best je lichaam aan de hoogte laten wennen. Onderschat hoogteziekte niet! Maar als je bijvoorbeeld al een trekking in Nepal gedaan hebt en daar dus al op hoogte geweest bent, dan zou je ook goed via Kathmandu over land naar Lhasa kunnen reizen.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Succes en veel reisplezier!