komend jaar ( 2008 ) zijn mijn vader en ik van plan om bij wijze van afsluiting van mijn studentenleven naar Rusland te gaan. En dan specifiek naar St. Petersburgen Moskou. Zelf ben ik helemaal gefascineerd door het Stalin tijdperk en wil dus een aantal dingen persé zien. Ik heb echter een aantal vragen aan diegene die al eens naar Moskou/St. Petersburg zijn geweest
Ik heb gehoord dat het openbaar vervoer ( endan met name de metro ) niet te doen is als je in een rolstoel zit. Nu vertelden ze dat mij ook voordat we naar Budapest gingen maar daar was het Openbaar vervoer PERFECT.
Ik weet van Budapest dat er buiten de stad een park is waar alle monumenten en beelden uit de Sovjet tijd zijn geplaatst. Nu had ik gehoord dat er in Moskou besloten is om alle beelden en dergelijke gewoon te vernietigen. Vrij logisch natuurlijk maar ook jammer. Is er een dergelijke plek in Moskou (lijkt me wel)
Wat zijn de must see dingen van St. Petersburg? Ik ken ze wel van Moskou maar niet van de andere stad.
mbt vraag 1 zou ik zeggen dat het behoorlijk lastig is. Ik ben een paar keer met de metro gegaan in St. Petersburg en in Moskou, maar die gaan toch best diep de grond in, met een roltrap.
Met rugtas en nix mis met de benen had ik moeite om me staande te houden tussen het gedrang en getrek om de metro poortjes door te komen. Daarna sta je gewoon op de roltrap en laat je jezelf naar beneden voeren, maar als je van lijn moet wisselen, dan moet je over trappen en loopbruggen. Dat lijkt me erg tricky met een rolstoel. Het in en uistappen uit de trein zelf is geen probleem, dat is allemaal op hetzelfde niveau als het perron.
ik weet niet of je met rolstoel op de roltrap kan of dat je eruit kan en kan staan??
vraag 2, kan ik niet beantwoorden
vraag 3, must see in St Petersburg, uiteraard Kazan kathedraal, de kathedraal v/d verlosser op het bloed (of zoiets), Izaak kathedraal,en de Hermitage!!
gewoon de nevski prospekt aflopen/ rollen en rond kijken!
ikzelf vond st petersburg echt super, veeeeel leuker dan moskou, maar goed, das mijn mening he?
In ieder geval bedankt voor je reactie. Een roltrap, even afwachtend van de breedte, is niet zo’n heel groot probleem. Bedankt ook voor het antwoord op vraag 3 hier is mijn vader heel erg blij mee.
Als er nog meer mensen zijn die tips of ‘praktijkervaring’ hebben laat het me gerust weten
In Moskou is wel degelijk een beeldenpark. Dit park bevindt zich achter het gigantisch lelijke standbeeld van Peter de Grote aan de Moskva. (Kan niet missen als je er bent, kun je het haast niet overzien). Hier staat allerlei Sovjetafval inclusief het grote standbeeld van Dzjerzinski dat eerst op het Ljoebjanka plein stond.