nog maar 58 nachtjes slapen en ik begin aan mijn wereldreis. We vliegen via Schiphol en Kopenhagen naar St. Petersburg.
Nu ben ik al een beetje naar de mogelijkheden aan het kijken voor het openbaar vervoer.
We willen vanaf het vliegveld St. Petersburg richting centrum en een dag later van het centrum naar het treinstation St. Peterburg P.
iemand ervaringen mee?
bus? trein of metro? of toch een taxi? wat zijn zo’n beetje de tarieven?
weet er iemand engelstalige site’s met info hierover? alle site’s die ik kan vinden zijn enkel en alleen in het russisch
dezelfde vragen gelden eigenlijk voor Moskou
Iemand ervaringen of tips of engelstalige sites over de treinstations Moskva Oktiabrs en Moskva Iaroslav
hoe zit dat met een all acces metro pass? prijzen? waar te kopen?
De Moskouse metro is absoluut het makkelijkste metronet in de wereld. Daar hoef je zelfs geen Russisch voor te kennen. Oktiabrsk is trouwens een metrostation en geen treinstation. Ik denk dat je trein vanuit Jaroslavskij vertrekt omdat daar meestal de meeste transsib treinen starten. Om naar Jaroslavskij te komen neem je eerst de ronde cirkellijn naar ´Krasnije Vorota´, dan moet je nog een halte met de rode lijn tot en stap je uit op metrostation ´Komsomolskaya´. Je komt dan op een plein met 3 grote treinstations ´plosjad trjoch vokzalov´. Dat kent iedereen (pas op met bagage: hier is het redelijk crimineel). Aan de overkant waar je dan uitstapt ligt Jaroslavskij.
Kaartjes kun je los kopen bij automaten in de metrostations. Of je koopt een boekje met metrokaartjes in het hotel of aan het loket. Er bestaan geen bepaalde zones dus je koopt elke keer 1 kaartje voor elke rit en daar kun je helemaal tot in de buitenwijken. 1 kaartje kost 15 roebel (ongeveer 55 cent). Je kunt ook boekjes met 5, 10 of 20 tickets kopen. Een taxi is niet aan te raden omdat je dan en afgezet wordt als je de taal niet spreek en het verkeer in Moskou hopeloos is.
dat heb ik begrepen maar ik zoek dus wat info via het internet over metrolijnen en dan met name hoe 's ochtends vroeg of 's avonds laat te reizen ipv een dure taxi te moeten nemen…,
Dat is vreemd want er zijn 9 stations in Moskou maar geen Okyabrsk. Doorgaans komt de trein uit Sint Petersburg op Leningradskij vokzal. Dit station is tegenover Yaroslavskij op het plein ´trjoch vokzalov´ Dus in dat geval hoef je alleen maar het plein over te steken (Kan ook ondergronds). Nu is het wel zo dat de maatschappij die je vervoert van Sint Petersburg naar Moskou Oktjabrskij heet.
dat zal het dan wel zijn… tis ook een beetje vaag, maar hopelijk is er meer duidelijkheid als we de tickets krijgen. Nu alleen nog maar de reservering gehad…
we komen woensdag 's ochtends daar aan en vertekken donderdagavond dus van Iaroslav…
tis ook allemaal mn eigen schuld. wilde gewoon niet € 35 per persoon per taxi ritje betalen, had toch het idee dat het goedkoper MOEST kunnen…
Heb nog even Sint Petersburg snel voor je opgezocht: Vanaf Pulkovo 2 kun je met de shuttlebus nr. 13 (kaartjes op het vliegveld) naar metrostation Moskovskaya.
De trein vertrekt waarschijnlijk van Moskovskij. Je kunt het beste met de metro naar ´Plosjad vosstanija´.
we komen aan op pulkovo2 en moeten dan naar ons hotel azimut, een dag later moeten we van station St petersburg P naar Moskva Oktiabrs en dan naar hotel Zaria en dan de dag daarna van Zaria weer naar Moskva Iaroslav…
Aha. Dat hotel is bij metrostation Vladikino. Dat is heel simpel. Je koopt een kaartje bij aankomst op Leningradskij. Dan ga je met de metro 1 halte Komsomolskaya - Krasnije vorota. Op Krasnije Vorota stap je op de cirkellijn naar Novoslobodskaja. En daar stap je over op lijn 9 richting Altufevo. Je stapt dan uit op Vladykino of op Petrovska - Razmovoskaya. Ongeveer 40 - 50 minuten denk ik. Haal in het station een kaart met de Engelse namen eronder. Dan moet het geen probleem zijn!
Jammer dat je maar zo kort gaat! Net genoeg voor een dagje centrum. Rode Plein, Kremlin en wat te eten.
hahahaa
ik ga dit alles ff kopieeren en printen want er is echt no way dat ik dit ga onthouden… hahaha!!
maar zeer zeer bedankt… 2 volle dagen moskou leek me genoeg, nu hebben we ook 2 volle dagen St. Petersburg en de info die ik daarover lees doet me echt watertanden. Lijkt me echt prachtig!!
Hier is een klein beetje info over metrolijnen in Moskou en St. Petersburg. Ik weet niet of je ze zelf al hebt gelezen, maar misschien heb je er wat aan. Persoonlijk vind ik de tram ook zeer aan te raden. Heel goedkoop en komt ook overal. In Rusland hebben ze ook een vorm van ‘Dolmus’. Minibusjes die je overal naartoe brengen.