Naar Kaapstad met een kind?

Hallo Allemaal,

Ik ben net nieuw hier en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben een alleenstaande moeder van 21 met een hele lieve dochter van 3 jaar.
Al vanaf mijn 5e ben ik helemaal weg van Afrika, waarom weet ik niet, de cultuur, het land (continent) en gewoon alles eigenlijk.
Nu heb ik de kans gekregen om te gaan wonen en werken in Afrika (Johannesburg), alleen ik wil naar Kaapstad. Het werk is “gewoon” klantenservice, dus geen ontwikkelingswerk, want dat is niet te doen met een klein kind.
Aangezien ik net verhuisd ben, ga ik volgend jaar eerst eens kijken hoe het daar nu daadwerkelijk is. Eerst sparen dus.
Nu het volgende: weet iemand hoe het is om met een klein kindje te emigreren? Hoe het daar in zijn werk gaat qua school, opvang etc. Ik heb wel het een en ander te horen gekregen via de werkgever daar, maar heb toch meer aan persoonlijke info. Ook wil ik graag weten hoe veilig het is voor een alleenstaande moeder, want ja, een vrouw alleen is toch kwetsbaar.

Hoe duur is bijvoorbeeld een huis en een auto? Hoe gaat het daar met kinderen? Etc. Dat zijn vragen die mij allemaal bezig houden.
Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Groetjes,

Marjolein

Hoi,

Ik vind de auto’s redelijk duur. Reken op circa 100.000 Rand voor een nieuwe Toyota Yaris. En dat is ongeveer even veel als in Nederland !
In Johannesburg huur je vanaf 3000 Rand per maand een appartement/woning. Let bij het zoeken naar een woning vooral op de ligging ten opzichte van je werk. Iedereen neemt de auto naar het werk (er is simpelweg geen alteratief). Indien je twijfelt over de veiligheid (inbraak / beroving), kies dan een woning op een complex. Heeft je dochter ook meteen vriendinnetjes op het complex en kan veilig spelen (weg van de doorgaande wegen waar zeer hard gereden wordt).
Voor je dochter zou je een kindermeisje cq schoonmaakster kunnen regelen. Dit is goed tegen de hoge werkloosheid ! Probeer dit te regelen via via. Anders is de kans groot dat je na verloop van tijd wat spullen uit je huis mist.

Nu je de kans hebt ! DOEN !

Groetjes
Erwin