Naar Japan

in de zomer 2011 zijn mijn vrouw en ik van plan 3 weken naar japan te gaan, een groepsrondreis met een goede gids. mijn vrouw loopt slecht. wie kan mij advizeren en waar moet ik op letten ?

jos :

In principe zou ik mij niets kunnen herinneren van Japan zelf als het gaat om ergens op letten als je slecht ter been bent. Alle voorzieningen, straten, trottoirs etc zijn prima. En Japanners zijn zeer behulpzaam dus mochten ze zien dat je hulp nodig hebt zullen ze zeker helpen!

Het enige wat ik mij kan bedenken is als je met een Shinkansen gaat reizen dat je dan goed op tijd op het perron moet zijn bij het juiste wagonnummer (staat op de grond geverfd) want ze vertrekken op de seconde precies dus dan kunnen jullie zonder zorgen instappen. Verder zou je alleen bij sommige tempels die bv op een berg liggen of op een heuvel wat moeite hebben.

Maar dit alles is meer eigenlijk voor jullie gids om rekening mee te houden dat hij zijn tempo zo aanpast dat jullie prima mee kunnen komen.

Ik neem aan dat de organisator van de groepsrondreis op de hoogte is van het beperkt lopen van uw vrouw en dat er dan ook voldoende tijd wordt gegeven bij de bezichtigingen. Wijs ze daar dan nog eens duidelijk op.

De Japanse bustrips worden doorgaans in hoog tempo uitgevoerd om in zo’n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk te bezoeken. Ik heb meegemaakt dat één dagtrip 6 tempels werden bezocht. Bij elke tempel stapt de gids uit met een vaandel waar iedereen achteraan loopt (of holt), foto’s maken en thuis kijken waar ze geweest zijn….

Maak dus vooraf en ook ter plekke meteen goede afspraken met de reisleiding hierover. Dan hoeft het geen problemen te geven. In Japan zijn immers ook mensen die moeite hebben met lopen,

Japan is een geweldig land met behulpzame mensen die respect hebben en begripvol zijn voor iedereen.

bedankt voor je goede raad, je bent vaker in Japan geweest neem ik aan. Wat moet ik absoluut gaan zien ?

groeten j.kuijer

hallo Jos,

je gaat mee met een groepsreis. Ik weet niet welke plaatsen je gaat bezoeken, maar de reis zal ongetwijfeld langs de meest bekende bezienswaardigheden gaan. Ik leid uit jouw vraagstelling af dat je ook tijd hebt om zelf iets te ondernemen?

Ik ben zelf in Tokyo, Aso, Beppu, Hiroshima en Kyoto geweest. Zelf kan ik je, uit eigen ervaring, de volgende plaatsen aanraden (als je deze aandoet tenminste):

• Tokyo: Ueno park (park, diverse musea, dierentuin)
  • Hiroshima: vredespark met het museum
  • Kyoto: diverse tempels (ik verwacht zeker dat jouw rondreis door Kyoto zal gaan, en dan zul je de diverse, wellicht de meest bekende tempels gaan bezoeken)
  • Nara: ligt vlakbij Kyoto, ook diverse tempels en park met loslopende herten
  • Aso: de vulkaan (krater ook toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn)
  • Beppu, de heetwaterbronnen met diverse mineralen en kleuren.