Naar de eilanden voor de westkust of oostkust?

Beste Thailand-gangers,

Wij vertrekken half mei naar Thailand voor een periode van 3 weken. Nadat we eerst de omgeving van Bangkok en Noord-Thailand bezoeken, willen we hierna doorvliegen naar het zuiden. Nu twijfelen wij alleen erg of de eilanden voor de oostkust of westkust gaan bezoeken. Ik hoop dat jullie mij antwoorden kunnen geven op een aantal vragen:

  1. Klopt het dat eind mei het regenseizoen begint op de eilanden voor de westkust (ko phi phi e.d.)? Is dit nog een goede periode om deze eilanden te bezoeken? Of is het rekening houdend met het regenseizoen beter om eind mei/begin juni de eilanden voor de westkust (ko samui e.d.) te bezoeken?
  2. Is het eventueel ook mogelijk om zowe de eilanden voor de oost- als westkust te bezoeken in iets meer dan een week tijd of kost dit te veel reistijd? Volgens mij kan je wel rechtstreeks vliegen van Phuket naar Ko Samui?
  3. Air Asia biedt een rechtstreekse vlucht van Chiang Mai naar Phuket. Is het ook mogelijk om vanaf Chiang Mai rechtstreeks naar Ko samui te vliegen?
  4. Raden jullie de eilanden voor de oostkust of westkust aan? Welk eiland vinden jullie het mooist en moeten wij zeker gaan bezoeken?

Alvast hartelijk bedankt!

Groetjes
Rosanne :dag:

je informatie betreft begin van regen seizoen klopt maar normaal gesproken moet je dan op een flinke bui rekenen aan het eind van de middag of in de avond, dit is dus zeker geen reden om weg te blijven
ik zou voor de westkust gaan phuket, phi phi, en de baai van phang nga
hier vind je vele prachtige eilanden
je kan wel rechtstreeks naar koh samui vliegen met volgens mij thai airways maar dit zal duurder zijn dan naar phuket met air asia
je kan wel diverse eilanden aan zowel de west als oostkust bezoeken maar reken wel op een reis dag van samui naar phuket bijvoorbeeld
persoonlijk vind ik vele eilanden mooi en zeer verschillend qua uiterlijk en qua sfeer en daardoor heel moeilijk om er eentje uit te kiezen, maar ik ga dan toch voor koh phi phi don alleen dan niet voor een hele week maar voor 2 a 3 dagen

groet dirk :chin:

1 like

Ik heb nog weinig ervaring wat de verschillende eilanden betreft (ken enkel Koh Chang) maar idd wat Dirkpie zegt, dat regenseizoen moet je met een korrel zout nemen. (al heb ik wel gehoord dat mensen de hele tijd bewolking hadden) wij konden er destijds de klok zowat op gelijk zetten. En best lekker hoor, zo’n buitje;-)

En klopt, Thai Airways vliegt naar Samui (heb ik nog naar gekeken) Vanaf BKK weet ik maar vanaf Chiang Mai durf ik niet te zeggen. Simpel kijken op de site en je weet het. Vanaf BKK is het best prijzig, jammer dat alleen maar Thai Airways daarheen vliegt. Met Air Asia kun je voor een prikkie naar andere bestemmingen.

1 like

Mwah, ooit eens in het regenseizoen op Ko Chang gezeten. Van de 5 dagen hier is het totaal 2 uurtjes droog geweest…je kan het dus erg slecht treffen…

1 like

Je kan idd nonstop van Chiang Mai naar Ko Samui vliegen. Zoals al gezegd niet goedkoop.
Andere mogelijkheid is om eerst terug te gaan naar Bangkok en vanaf Bangkok met AirAsia naar Surat Thani vliegen. Vanaf Surat Thani kan je vervolgens met bus/boot verder reizen naar Samui.

Haha! Sorry! Ik neem bij deze die zoutkorrel terug!

Wat ik me laatst afvroeg, haal je dat wel? Ik bedoel, je land met het vliegtuig maar haal je dan je boot? Of moet je een nacht in Surat Thani overnachten? Kon er niet veel uit wijs worden namelijk.

Eigenlijk wilden we namelijk dit jaar de combi Samui en Koh Chang doen namelijk. Maar wat ik las, kost ons dat vreselijk veel tijd. En zo zonde aangezien we maar 2 weken in Thailand verblijven.

Heb net (Penang) en Phuket bezocht en vertoef momenteel op Koh Samui. Was ik vroeger gecharmeerd van Koh Samui en wat minder van Phuket, dan kan ik je nu melden dat ik 180 graden gedraaid ben. Let wel, het is een persoonlijke voorkeur, maar Phuket heeft meer te bieden dan Koh Samui … en het is er ook nog een stuk goedkoper.

Indien de keuze nog niet vast omlijnd is, zou je kunnen overwegen om van Chiang Mai naar Phuket te vliegen…

Groet,
Joe

Goh Joe, wat een mazzelaar ben jij ! Je hoeft Haarlem echt nog niet te missen, want het is hier nog steeds koud !
Ga voor het eerst in 10 jaar weer naar Phuket dus ben benieuwd…

Ik denk dat je nu even 2 posters door elkaar heen haald (Rosannetje en ik). Ik ben namelijk niet degene die naar Chiang Mai gaat en door wil naar een eiland.

Ik gaf enkel wat info over Samui (de vliegreis) en vroeg wat wat betreft Samui.
Wij gaan zoiezo weer naar Koh Chang en het leek me wel wat om te combineren. Zodoende.

Maar geeft niet, even goed dank voor je info over Phuket;-)

als je maar 2 weken naar thailand gaat en je wilt koh chang combineren met koh samui zou ik zeggen vanaf bangkok naar koh samui vliegen is wel duurder maar scheelt je wel een hoop tijd zeker als je ook nog wilt gaan shoppen in bangkok aan het einde van de reis anders houd je niet veel tijd over per eiland

groet dirk :chin:

Vind t idd nogal duur, en dus zonde geld. Ik snap Thai Airways wel, tuurlijk! Vullen die zakken! Maar damn, met Air asia vlieg je echt voor een paar tientjes!

Oh en naar Bangkok gaan we niet, tenzij noodzaak (denk aan overnachting) Net wat je zegt, we hebben al niet zoveel tijd en hoe mooi en indrukwekkend ik Bangkok ook vind…afgelopen jaar 4 dagen doorgebracht en was kapot!
Bangkok komt wel weer eens, loopt niet weg;-)

Zitten nu te denken aan de combi Pattaya en Koh Chang maar ben nog niet helemaal zeker. We willen zoiezo weer naar Koh Chang. Misschien moeilijk uitleggen, ben verliefd op het eiland en Koh Chang verruilen voor een ander eiland zou aanvoelen als vreemdgaan:tear: Laat mij dan maar een sentimentele muts zijn, maar zo voel ik dat.

Ach we gaan nog lang niet, oktober pas. Maar heerlijk al die voorpret! Dat voelt al een beetje als vakantie:vak02:

Maar nu houd ik wel op op dit topic ben zo behoorlijk het topic van de Topic Openster aan het vervuilen…

Hey Dave, Zat je toen aan het begin van het regenseizoen (mei/juni) of op het hoogtepunt van het regenseizoen?

Persoonlijk lijkt Ko Phi Phi mij het mooist… ben alleen wel bang voor bewolking/regen… tja ik weet dat we geen invloed hebben op het weer, maar zit wel een beetje met de vraag of het dan niet verstandiger is om naar de eilanden aan de oostkust te gaan (gezien onze reisperiode van eind mei/begin juni) ? Heb gehoord dat ze daar in die periode namelijk minder last hebben van regen/bewolking.

Het meest praktische en goedkoop is het volgens mij om met Air Asia van Chiang Mai naar Phuket te vliegen. Is het gemakkelijk om vervolgens vanaf de luchthaven naar de haven te komen? Denk dat we dan Ko Phi Phi pakken en nog 1 a 2 andere eilandjes.

En hoelang van te voren raden jullie aan de binnenlandse vluchten te boeken? Persoonlijk wil ik vooraf zo min mogelijk gebonden zijn, en ter plekke bepalen waar we heen gaan. Maar ik weet niet of dit praktisch gezien ook haalbaar en handig is (om bijv. een of enkele dagen van te voren de binnenlandse vlucht te boeken).

Vluchten kun je tot vlak voor vertrek boeken, gee probleem. Zeker in Mei/Juni heb je vrijwel altijd nog plaats.

Wat betreft regen in mei/Juni: dit is het bgegin van het regenseizoen aan de Westkust, en dan valt het meestal enorm mee met regen. September/Oktober is meestal natter.

Wij zaten toen half juni op Ko Chang…binnen nu en een paar jaar dus maar eens terug naar Ko Chang om te kijken hoe het er met mooi weer is :slight_smile: